اخبار ایران

«مونسان» و «حاجی میرزایی» وزیر شدند

روزهای بروجرد- جلسه علنی صبح روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت حاجی‌میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

به گزارش فرارو نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه (۱۲ شهریور ماه ۹۸) به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.

جلسه علنی صبح روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت حاجی‌میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد و در نهایت مونسان و حاجی‌میرزایی توانستند رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورند.

علی اصغر مونسان (وزارت میراث فرهنگی و گردشگری): نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس، پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری با ۱۶۳ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر صلاحیت علی اصغر مونسان را برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تایید کردند.

«مونسان» و «حاجی میرزایی» وزیر شدند

محسن حاجی میرزایی (وزارت آموزش و پرورش): نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، صلاحیت محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرده و در نهایت با ۲۰۰ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده به او رای اعتماد دادند.


جزئیات جلسه بررسی صلاحیت مونسان و حاجی میرزایی را در ادامه بخوانید:

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی و آموزش و پرورش 

بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و صنایع دستی و همچنین محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و برنامه پیشنهادی آنها، از برنامه های امروز نمایندگان مجلس بود.

در همین راستا ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه، در بررسی صلاحیت هر کدام از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنان خود را مطرح خواهند کرد و در ادامه هم وزرای پیشنهادی نیز هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه به تشریح برنامه های خود خواهند پرداخت.

روحانی وارد صحن مجلس شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز صبح امروز و بعد از آغاز جلسه وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس جمهور در این جلسه به مدت ۳۰ دقیقه در دفاع  از برنامه وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی کرد.

گفتنی است علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و صنایع دستی و همچنین محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمد اسلامی وزیر راه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در این نشست حضور دارند.

روحانی: هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست علنی امروز مجلس و در معرفی وزرای پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری، تاکید کرد که دولت هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا ندارد.

بطحایی وزیر خوبی بود و در دولت هیچ مشکلی بین ما با وزرا نبود

رئیس جمهور گفت: یک وزارتخانه ملی وزارت صنایع دستی، فرهنگی و گردشگری است و یک وزارتخانه دیگر دوست داشت در کنار شما باشد و در استعفای خود نوشته بود که می‌خواهم در انتخابات مجلس شرکت کنم و از طریق دفتر ما و اصرار ایشان باعث شد که من استعفای ایشان را بپذیرم ضمن اینکه آقای بطحایی هم وزیر خوبی بود، در دولت هیچ مشکلی بین ما با وزرا نبود و امروز هم آقای حسینی که در این چند ماه زحمت را بر دوش گرفتند و آموزش و پرورش را سرپرستی کردند بسیار راضی هستیم و بیش از آنچه ما فکر می‌کردیم ایشان توانست آموزش و پرورش را اداره کند.

وی ادامه داد: در موضوع میراث فرهنگی باید بگویم که نیازی نیست بگویم که میراث فرهنگی چقدر برای هویت ملی ما مهم است و اگر میراث فرهنگی نبود ما زبان تمدن نداشتیم. زبان تمدن و معماری، رسا است، ترجمه هم نمی‌خواهد و همه دنیا هم می‌فهمد. کاری که امروز در استان‌های مختلف ما وجود دارد و کمتر استانی داریم که آثار ۷۰۰ یا ۸۰۰ ساله در آن نباشد که پرچمدار هویت ایرانی است برخوردار هستند. بنابراین نگهداری، معرفی به دنیا و عرضه به داخل یک وظیفه ملی ما است. گردشگری به عنوان یک پیشران امروز در اقتصاد و اشتغال ما است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما امروز ۲ کار بزرگ باید انجام دهیم. در بحث اشتغال نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوان‌های ما بیکار بمانند. نباید بگذاریم آمار بیکاری ما رشد کند، باید در شرایط تحریم هم آن را کاهش دهیم. مسأله دوم در بحث محیط کسب و کار ما باید بتوانیم محیطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است، هم موجب سرمایه‌گذاری در کشور و در بخش‌های مختلف می‌شود و هم می‌تواند موجب اشتغال بسیار خوب در کشور ما باشد.

افتخار می‌کنم دولت در شرایط تحریم توانست آمار بیکاری را کاهش دهد

وی بیان داشت: ما امروز نیاز داریم و من افتخار می‌کنم دولت در شرایط تحریم توانست آمار بیکاری را کاهش دهد و از ۱۲.۱ به ۱۰.۸ برساند که این به معنای این است همه بخش اجرایی کشور ما، مجلس و سایر مسئولین در این زمینه فعال بودند پس گردشگری برای ما مهم است و خوشبختانه گردشگری رو به توسعه است. خدا را شکر هر سال نسبت به سال قبل  گردشگران بیشتری به کشور ما وارد شدند و برای اقتصاد و صنایع دستی ما بسیار مهم است صنایع دستی هم موجب تحول در اشتغال ما می‌شود و هم معرف فرهنگ ایرانی ما می‌شود.

روحانی گفت: آقای مونسان در قبل در همین سمت فعالیت می‌کردند، ایشان با نشاط، پرکار، خوش‌فکر، از بهترین دانشگاه این کشور فارغ‌التحصیل شده و آمادگی دارد که این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد و من امیدوارم با رأی شما نمایندگان در این ۲ سال باقیمانده همچنان آقای مونسان بتواند در این سمتی که تاکنون بوده البته از این به بعد به عنوان وزیر، این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز برای ما وزارتخانه پایه‌ای و اساسی در کشورمان است و هرآنچه برای آینده کشور می‌خواهیم آغازش از آموزش و پرورش است. اگر معنویت، نشاط، پیشرفت اجتماعی، پیشرفت صنعتی، اشتغال، قدرت ملی می‌خواهیم از این آموزش و پرورش آغاز می‌شود. یک سرمایه بسیار بزرگی امروز در اختیار ما است به عنوان امانت مردم ۱۴ میلیون دانش‌آموز در اختیار ما است و بیش از ۹۰۰ هزار نفر عزیزانی که این بار آموزش و پرورش را بر دوش گرفتند و این کار را انجام می‌دهند.

حاجی میرزایی مزایای ویژه دارد؛ در این شش سال عصبانیت او را ندیدیم

رئیس قوه مجریه گفت: آموزش و پرورش جزء وزارتخانه‌هایی است که یک مقدار پیچ و خم‌های بیشتری دارد و می‌بایست از این پیچ و خم‌ها عبور می‌کردیم. برای آموزش و پرورش ۹ نفر را در ذهن داشتیم که در مجموع به جناب آقای حاجی میرزایی رسیدیم. ایشان یک مزایای ویژه خودش را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود این مزایا را نداشت. در خصوص خلق و خو و ادب یک انسان فوق‌العاده‌ای است و در این ۶ سال عصبانیت ایشان را تجربه نکردیم. در همه روزهای سخت دولت و دبیری دولت که کار ساده‌ای نیست، تنظیم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت کار ساده‌ای نیست و ایشان این کارها را با نظم، حوصله و دقت انجام داده و ندیدیم که ایشان متنی را به دولت بیاورند که در آن اشتباه باشد و این نشان از حوصله، دقت و پرکاری ایشان  است ضمن اینکه ایشان با سیاست‌ها، مصوبات دولت آشناست. 

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش بسیار حساس و مهم است و می‌دانم معلمین عزیز همچنان مطالباتی دارند و باید کمک کنیم به آنها و آقای حاجی میرزایی این توان را دارد و تحصیلاتش که علوم اجتماعی است و تجربه کار معلمی و تجربه ۲۰ ساله آموزش و پرورشی را دارند. مطمئنم در دوران ایشان یک تحول بسیار خوبی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود که این برای آینده همه ما بسیار مهم خواهد بود. من از نمایندگان می‌خواهم که به این دو وزیر رأی دهند تا با وزرا کابینه دولت را بچرخانیم بخصوص اینکه نزدیک مهرماه و سال تحصیلی جدید است و امیدوارم در این مسیر و شرایط سخت کشور انشاالله موفق باشیم.

(مخالف) قاضی‌پور: انتخاب دم دستی وزیر آموزش و پرورش چوب حراج به فرهنگیان است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این نشست و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی اظهار داشت: ما نسبت به معیشت فرهنگیان کم کاری کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ارزان‌فروشی کرده‌‌اند، افزود: انتخاب دم دستی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش چوب حراج بر فرهنگیان است. 

نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه عنوان کرد: آقای حاجی میرزایی! شما ۲۰ سال از وزارت آموزش و پرورش و این حوزه دور بوده‌اید و حادثه پیرانشهر هم بعد از سال‌ها هنوز در ذهن‌ها مانده است و روز قیامت شما چه خواهید کرد البته در زاهدان، سیستان و بلوچستان نیز موارد مشابهی داشتیم. 

این نماینده مجلس در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی! شما از بدنه آموزش و پرورش نیستید درواقع انتخاب شما سیاسی است. انتخاب شما به عنوان وزیر یک وزارتخانه تاثیرگذار نگران‌کننده است. 

قاضی‌پور با طرح این سوال که آیا در بدنه فرهیخته آموزش و پرورش گزینه مناسبی برای تصدی وزارتخانه وجود نداشت، گفت: آیا فقط برای معرفی این گزینه از دفتر رئیس‌جمهور افراد بودند؛ متاسفانه ماه‌ها طول می‌کشد تا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش از مسائل تخصصی آموزش و پرورش و حوزه‌های مختلف آن پی ببرد. 

وی خاطرنشان کرد: دولت با انتخاب حاجی میرزایی یک اشتباه استراتژیک کرده است. آقای حاجی میرزایی! پرافتخارترین کار شما در هیات دولت بوده است. 

نماینده مردم ارومیه در مجلس با طرح این سوال از حاجی میرزایی که چرا شفاف‌سازی نکرده‌اید که برای فرهنگیان چه برنامه‌هایی دارید و برای آنها چه خواهید کرد گفت: بارها همه نمایندگان اسناد بالادستی را مطالعه کرده‌اند اما آقای حاجی میرزایی از برنامه‌های علمیاتی  خود حرفی نزده است. 

وی یادآور شد: آقای حاجی میرزایی! برای مردم و رهبری چه کارهایی می‌خواهید انجام دهید و برای مطالبات و معیشت فرهنگیان به صورت مشخص چه برنامه‌های عملیاتی دارید. 

قاضی‌پور خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: شما هیچ ا شاره‌ای به مشکلات و چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش نکرده‌اید. 

وی در خاتمه تصریح کرد: متاسفانه بدون نگرش به آسیب‌های پیش روی حوزه آموزش و پرورش نمی‌توان ساختار کنونی این حوزه را اصلاح کرد. 

(مخالف) نگهبان‌ سلامی: حاجی میرزایی یک مقاله هم در حوزه آموزش و پرورش ندارد

محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خاف در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در مخالفت با وی طی سخنانی اظهار داشت: بنده ۲۰ سال تجربه حضور در آموزش و پرورش و دانشگاه را داشتم. 

وی افزود: در تمام دنیا آموزش و پرورش اولویت اصلی و اولیه همه دولت‌ها است اما رئیس جمهور چرا آموزش و پرورش را با اولویت چندم هم نگاه نمی‌کند. 

نماینده مردم خاف در مجلس ادامه داد: وزرای دولت تدبیر و امید وعده اجرا و تحقق سند تحول بنیادین را دادند اما متاسفانه محقق نشد. 

نگهبان سلامی خاطرنشان کرد:  وقتی آموزش و پرورش اولویت روحانی و هیات دولت نیست چگونه وزیر آموزش و پرورش می‌خواهد مسائل فرهنگیان را برطرف و دغدغه آنها را حل کند. 

وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما که دو دهه از آموزش و پرورش فاصله داشته‌اید چگونه می‌خواهید مشکلات فرهنگیان را برطرف کنید. 

نماینده مردم خاف در مجلس، حاجی میرزایی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش را فردی اخلاق‌مدار و محجوب خواند و گفت: با نگاهی به سوابق ایشان متوجه می‌شویم که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چاره‌ای برای دغدغه فرهنگیان وجود داشته باشد. 

وی در ادامه اضافه کرد: آقای حاجی میرزایی بیش از ۶ سال در دولت بوده است اما برنامه‌ای درست برای فرهنگیان ندارد. 

نماینده مردم خاف در مجلس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: رئیس جمهور از بطن جامعه فرهنگیان این کشور کسی را انتخاب نکرد که با مشکلات فرهنگیان آشنا باشد. 

نگهبان سلامی همچنین ابراز تاسف کرد که امروز قشر بازنشستگان و فرهنگیان با مشکلات عدیده، شرمنده خانواده خود هستند. 

وی به نابرابری در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دغدغه رهبری برای توسعه حوزه مهارتی جلوه‌ای در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ندارد. 

نماینده مردم خاف در مجلس در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه معمولا کسی که عهده‌دار چنین مسئولیتی می‌شود باید در مرحله اول مهارت تخصصی داشته باشد گفت: متاسفانه آقای حاجی میرزایی حتی یک مقاله هم در این حوزه نداشته است لذا در چنین شرایط حساسی آموزش و پرورش نیاز به فردی متخصص و کارآمد دارد. 

(موافق) آموزش و پرورش مصوبات اخیر مجلس را اجرایی کند

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی محسن حاجی میرزایی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: در رده‌های میانی هر سازمان مدیران باید مهارت‌های ادراکی داشته باشند در حالی که در قاعده هرم مدیریتی سازمان‌های مختلف مدیران باید مهارت‌های فنی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به شناختی که از ابتدای پیروزی انقلاب از آقای حاجی میرزایی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش داشته‌ام اعلام می‌کنم که وی دارای مهارت‌های ادراکی بسیار زیادی است که می‌تواند سنگ بنای مهمی را در این وزارتخانه ایجاد کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مجلس تاکید زیادی بر اجرای سند بالادستی تحول بنیادین آموزش دارند و همچنین مخالف سند ننگین و استکباری ۲۰۳۰ هستند، البته پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان در این باره وجود دارد که بعد از حضور آقای حاجی میرزایی در آموزش و پرورش تقدیم وی خواهد شد.

فرهنگی در پایان گفت: مجلس در سال‌های اخیر مصوبات خوبی درباره وزارت آموزش و پرورش داشته است که امیدوارم آقای حاجی میرزایی این برنامه‌ها را اجرا کند.

(موافق) دولت لایحه‌ای برای انقلاب مهارتی در آموزش و پرورش به مجلس ارائه کند

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی محسن حاجی میرزایی گزینه وزارت آموزش و پرورش گفت: سرنوشت مملکت در دست وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: دنیا تغییر کرده و برنامه‌های آقای حاجی میرزایی نشان می‌دهد که می‌تواند جبران‌کننده اشتباهات گذشته در وزارت آموزش و پرورش باشد. وقتی تکنولوژی و فناوری در دنیا تغییر کرده است نباید مدیریت در وزارت آموزش و پرورش سنتی باشد.

منصوری خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ما مانند ۵۰ سال گذشته اداره می‌شود و متاسفانه فارغ‌التحصیلانی را به کشور معرفی کرده‌ایم که توان کارآفرینی ندارند.

نماینده مردم ساوه در مجلس تصریح کرد: تنها راه نجات کشور برای برون‌رفت از مشکلات، اشتغالزایی است و اینکه آقای حاجی میرزایی در برنامه‌های خود برای صدارت در وزارت آموزش و پرورش به گلیم‌بافی و فرشبافی در مدارس اشاره کرده موضوع مطلوبی است.

وی تصریح کرد: باید جوان‌هایی که با دریافت دیپلم از آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل می‌شوند، همزمان مهارت خوبی هم داشته باشند تا جذب بازار کار شوند.

منصوری گفت:‌ وقتی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش توان خود را بر افزایش مهارت در این وزارتخانه و مدارس به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی‌اش قرار داده نکته‌ای مثبت است.

نماینده مردم ساوه در مجلس اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ هزار دکتر بیکار در خانه‌ها وجود دارد و باید تلاش کنیم تا مهارت‌ها در مدارس ارتقا پیدا کند تا هیچ کس بیکار نباشد.

منصوری گفت: ۲۰ سال قبل تعدادی از جوانان گرد یکدیگر آمدند و موشک نازعات را ساختند ولی چرا ما نمی‌توانیم خودرویی به روز و مدرن بسازیم که البته علت آن به ضعف آموزش و پرورش بازمی‌گردد، هرچند که برنامه‌های آقای حاجی میرزایی و راهکارهای مندرج در آن در این باره می‌تواند مشکل را حل کند اما باید بکوشیم صادرات و تولید کشورمان را ارتقا دهیم.

نماینده مردم ساوه در مجلس افزود: وقتی نمی‌توانیم حقوق‌های عقب‌افتاده فرهنگیان را پرداخت کنیم، باید بدانیم که این موضوع در شان جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: ما در رشته‌های پزشکی در کشور بسیار موفق بوده‌ایم که البته این امر زمانی محقق شده است که توانسته‌ایم بر نخبگان تاثیر بگذاریم، اما باید آموزش و پرورش تلاش کند نگاه عموم جامعه را تغییر دهد.

منصوری خاطرنشان کرد: جوانان و دانش‌آموزان باید در مدارس و بخش‌های مختلف آموزش و پرورش، هنر، خدمات، فرشبافی و انواع مهارت‌ها را فرا گرفته و در این زمینه خود را ارتقا دهند.

نماینده مردم ساوه در مجلس اظهار داشت: دولت باید لایحه‌ای را برای انقلاب مهارتی در آموزش و پرورش به مجلس ارائه کند. این در حالی است که مجلس نمی‌تواند به دلیل بار مالی طرحی را به صحن بدهد.

منصوری خاطرنشان کرد: وقتی ۹۵ درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق فرهنگیان می‌شود، طبیعی است که نمی‌توان انتظار خاصی از وزیر داشت اما باید به سمت کارآفرینی و صادرات‌محوری حرکت کنیم.

(موافق) حاجی میرزایی به تحولات نظام آموزشی شناخت کافی دارد

حمید بنایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست در جریان بررسی صلاحیت محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان نماینده موافق اظهار  داشت: در چند روز گذشته در کمیسیون‌های مختلف و جلسات مباحثی را درخصوص آقای حاجی میرزایی بررسی کردیم. 

وی افزود: گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های خوبی را در مجموعه اقدامات خود قید کرده است و ای کاش همه نمایندگان برنامه وی را مطالعه می‌کردند.

نماینده مردم گناباد در مجلس ادامه داد: آموزش و پرورش در جایگاه والایی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارد لذا ما از آقای حاجی میرزایی خواستیم تا این وزارتخانه را جناحی و سیاسی نکند. 

وی اضافه کرد: حضور یک میلیون فرهنگی دلیل بر اهمیت حوزه آموزش و پرورش دارد. مگر نگفتیم به مساله فرهنگیان و مشکلات آنها رسیدگی نشده است؟ بنابراین توجه به فرهنگیان از جمله اولویت‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. 

وی حذف تنوع مدارس را از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواند و در ادامه گفت: در هیچ کجای دنیا بیست و سه نوع مدرسه وجود ندارد و این نوعی بی‌عدالتی است، بنابراین حذف تنوع مدارس از برنامه‌های حاجی میرزایی است. 

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه موافقت خود با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی نظام رتبه‌بندی معلمان و اولویت‌دهی به دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان است. 

وی جدی گرفتن آسیب‌های اجتماعی از سوی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های وی برشمرد و یادآوری کرده که حاجی میرزایی قول داده است که مدارس خارج از کشور را ساماندهی کند چرا که باید شان معلمان خارج از کشور تامین شود. 

بنایی با بیان اینکه آقای حاجی میرزایی فردی پاکدست و نجیب است، گفت:  به هیچ وجه  او قدرت‌طلب و جاه‌طلب نیست. 

وی شایسته‌سالاری و استفاده از همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش را از دیگر نقاط قوت برنامه‌های پیشنهادی وزیر آ‌موزش و پرورش خواند و گفت: این گزینه زبان و روش برنامه‌‌ ریزی کشور و حوزه آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسد. 

نماینده مردم گناباد در مجلس با اشاره به اینکه حاجی میرزایی نسبت به تحولات نظام آموزشی شناخت کافی دارد گفت‌: از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش می‌توان به بهبود راهبردی مدیریت آموزش و پرورش اشاره کرد. 

بنایی در خاتمه بیان کرد: طراحی و پیاده‌سازی، صلاحیت حرفه‌ای در حوزه متبوع خود، کاهش تمرکز و تفویضاختیارات به مدارس و همچنین واگذاری اختیارات کافی به مدارس از جمله برنامه‌های دیگر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است که باعث افزایش مشارکت معلمان،‌ والدین و دانش‌آموزان می‌شود. 

(موافق) ذوالقدر: ظرفیت زنان در پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش استفاده شود

سیده فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در نشست علنی امروز خانه ملت در جریان بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در موافقت با وی طی سخنانی اظهار داشت: امروز که رئیس جمهور محسن حاجی میرزایی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرده است، باعث امیدواری است. 

وی افزود: آقای حاجی میرزایی عضو شورای معلمان بوده که همواره نه قدرت طلب بوده است و نه جاه‌طلب و درپاکدستی او شکی نیست. 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش در برنامه‌های خود موارد قابل توجهی را ذکر کرده است که از جمله آن می‌توان به ارتقای سلامت و بهداشت و توسعه و ترویج فعالیت‌های بدنی اشاره کرد. 

ذوالقدر پیاده‌سازی برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای دانش‌آموزان و همچنین بازمهندسی برنامه‌های درسی را از جمله برنامه‌های پیش روی حاجی میرزایی خواند و گفت: یکی از موارد مطلوب برنامه‌های وی اصلاح نظام پرداخت براساس شایستگی‌ها و همچنین بازآموزی معلمان و استفاده از فناوری‌های نوین است. 

وی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های حاجی میرزایی ارتباط قوی با محوریت دانشگاهیان فرهنگی و شهید رجایی است. 

وی با  بیان اینکه هرچند انتظارات ما برای معرفی وزیر زن در حوزه آموزش و پرورش محقق نشد اما انتظار داریم از ظرفیت زنان در  پست‌های مدیریتی وزارت آموزش و پرورش استفاده شود. 

ذوالقدر در پایان گفت: توجه به دختران بازمانده از تحصیل و همچنین تجهیز و توسعه هنرستان‌های حرفه‌‌ای و همچنین خرید خدمات از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به آن توجه کند. 

(مخالف) جای خالی گام‌های عملیاتی برای فرهنگیان در برنامه‌های حاجی میرزایی

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست در جریان بررسی صلاحیت محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در مخالفت با وی اظهار داشت: آقای حاجی میرزایی! آیا با اختیارات کامل به وزارتخانه آمده‌اید؟

وی افزود: قبل از شما هم وزرای قبلی برنامه‌های مدونی را ارائه کردند، اما چرا این برنامه‌ها عملیاتی نشد و چرا در نقطه شروع پایان یافت.

نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه یادآور شد: چرا هیچ کدام از مطالبات فرهنگیان و مشکلات نظام آموزشی و موارد مشابه عملیاتی نشد؟ آیا دولت به حاجی میرزایی اختیار داده است یا خیر؟

سعیدی یکی از مشکلاتی که جامعه از آن رنج می‌برد را تمرکز اختیارات در تهران و وزارتخانه‌ها دانست و گفت: چرا این اختیارات را تفویض نمی‌کنند؟

وی با تاکید بر اینکه اختیارات دیگری به خود وزرا باید داده شود، گفت: هنگام رای اعتماد همه به وزرا رای اعتماد دادند اما وزرا نتوانستند به درستی نقش خود را ایفا کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به اینکه فرهنگیان جزو موثرترین قشر جامعه هستند خاطرنشان کرد: چرا سرانه مدارس ما سال‌هاست که قطع شده است و مشخص نیست گام‌های عملیاتی در حوزه فرهنگیان در برنامه پیشنهادی حاجی میرزایی نیست.

سعیدی با بیان این نکته که پشت درهای بسته وزارت آموزش و پرورش برای سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی گرفته می‌شود، بیان کرد: در صورتی که در خود استان‌ها اگر این تصمیمات اخذ می‌شد، مشکلات نیز سریع برطرف می‌شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه فارغ‌التحصیلان در حال حاضر گرفتار شده‌اند، این سوال را مطرح کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای این مسئله دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس در خاتمه سخنانش با اشاره به اینکه بازنمایی نظام تامین مالی به چه مفهومی است، بیان کرد: در اصل ۳۰ قانون اساسی بر نظام آموزش رایگان تاکید شده است اما اینکه دوباره به سمت والدین برای تامین بودجه می‌روند درست نیست، بنابراین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این مورد باید توضیحات کافی ارائه کند.

(مخالف) کبیری: حاجی میرزایی ۱۸ سال از فضای آموزشی جدا بوده است

سید تقی کبیری نماینده مردم خوی و چای‌پاره در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی وزارتخانه آموزش و پرورش بسیار مهم و حساس است.

وی افزود: سوابق مدیریتی و اخلاق حاجی میرزایی بر همگان روشن است اما ما بر اساس وظیفه‌ای که داریم و سوگندی که یاد کرده‌ایم، باید نکاتی را درباره مخالفتان با وی بگوییم.

نماینده مردم خوی در مجلس اظهار داشت: متاسفانه رئیس جمهور گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را در دقیقه ۹۰ مطرح کرده است.

کبیری خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سوابق شما نشان می‌دهد که ۱۸ سال از فضای آموزشی جدا بوده‌اید و همچنین قبل از آن در نهضت سوادآموزی بوده‌اید که در این حوزه هم وضعیت مشخص نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: موضوع حضور حاجی میرزایی در وزارتخانه آموزش و پرورش شرط لازم را دارد اما کافی نیست. برنامه‌های پیشنهادی حاجی میرزایی بسیار کلی  و آرمان‌گرایانه است و درواقع برنامه‌ای است که در برنامه‌های هر وزیری دیده می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کلی‌گویی مطرح شده است گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان در کجای برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده می‌شود؟

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما می‌سازند

محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت: از همه همکاران عزیز فرهنگی در سراسر ایران اسلامی که دارند خود را برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی آماده می کنند سلام عرض می کنم و به همه آنها خداقوت می گویم.

وی ادامه داد: ما به آینده نمی رویم ما آینده را می‌سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت. ما منابع زیر‌زمینی فراوان و تجهیزات گران قیمت، فناوری های نو و سرمایه های اقتصادی داریم که همه این ها بسیار مهم هستند اما انسان ها مهم تر هستند.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد:  این انسانها هستند که آینده را می سازند همان کسانی که امروز روی نیمکت مدارس ما دانش آموز هستند. امروزه این باور وجود دارد که بنیادی‌ترین، پایدارترین، موثر‌ترین و حتی ارزان ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم و دستیابی به هدف های جامعه مسیر آموزش و پرورش است.

وزیر پیشهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما منابع زمینی فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ای ندارد. برنامه‌ریز تمدن نوین اسلامی آدم‌ها هستند معلمان هستند و دانش آموزانی هستند که آینده ایران را می سازند. هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست یک سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است.

وی بیان داشت:  هرچند این سرمایه‌گذاری کم بازده و طولانی‌تر است اما دیرپا‌تر، اسیر‌تر و قابل اعتنا تر اس.  خوشبختانه انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و اکنون گام دوم را آغاز کرده است؛ گامی در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر و گامی در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست ها و قانون برنامه، مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت خواهد بود. خوشبختانه آموزش و پرورش از یک سند خوب برخوردار است این سند میثاق ملی ما برای ساختن یک انسان مستقل و شرافتمند است.

وی ادامه داد: این سند میثاق ما برای ساختن آموزش و پرورش ای است که به درد مردم و رنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.

حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دوستان عزیز ما در تمام این دهه‌ها که در آموزش و پرورش فعالیت شده است چه کرده ایم؟ چه انسان هایی را تربیت کرده ایم ؟ ساحت‌هایی را متعرض شده ایم. آیا تمام فرزندان ما در تمام ساحت‌های اعتقادی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و علمی و فناوری هنری زیبا شناختی و زیستی که همه این ها ساحت های متنوع زندگی انسانی است بهره ای از این ها برده اند؟

وی تصریح کرد: آیا آموزش و پرورش ما شهروندان ای مستقل و مسئولیت پذیر تربیت می کند؟ پاسخ روشن است؛ اما متاسفانه علی رغم اینکه توانستیم آموزش و پرورش را گسترش دهیم اما آنطور که شایسته فرزندان این مرز و بوم است آنچنان که فرزند شایسته فرهنگ غنی ما زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکرده‌ایم.

حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه های درسی ما و بسته های یادگیری ما جامعیت لازم را ندارد. کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنی‌تر نظام تربیت و آموزش بازنگری و تولید شود. روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش آموزان باشد. تشویش و اضطراب جای هیجان و شوق یادگیری را در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است.وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه بیان داشت:  آموزش حافظه محور فربه شده و آموزش و پرورش مهارتی نحیف شده است. آموزش‌های حافظه محور انواع مهارت ها از جمله مهارت های زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اضطراب در مدرسه علاقه مندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می دهد درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد و نمو می کند ما نیازمند محیطی هستیم آرام برای معلم و دانش آموز در مدرسه.

وی اضافه کرد: افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش مهارت‌های زندگی از برنامه‌های فوری و جدی من خواهد بود. فعالیت های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی و استمرار ارزش‌های دینی و اخلاقی تشویق و ترغیب و نهادینه سازی عمل به احکام و مناسک عبادی به خصوص مبادرت در امر نماز و نیایش در صدر برنامه‌ها خواهد بود و از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس در این زمینه استفاده جدی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد اهمیت نظام مهارتی گفت: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه مهارت‌ها که هدف‌گذاری شده است فعالیت شود و باید نسبت به مجموعه برنامه‌های آموزشی ما افزایش پیدا کند از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام کنم.

وی بیان داشت: توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای را پایه‌ریزی کنند و زندگی خودشان را شکل دهند و از انزوا و استیصال بیرون بیایند و از فقر و درماندگی نجات پیدا کنند نیازمند توسعه مهارت ها است و این کار جزو اولویت‌های من خواهد بود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: برنامه منظم و منسجم و جذابی برای تقویت تربیت بدنی و سلامت توسعه برنامه های ورزشی به خصوص برای دختران طراحی کرده‌ایم. توسعه تربیت بدنی در مدارس، تقویت عادات ورزش کردن، نهادینه کردن برنامه های سالم بدنی به نحوی که در تمام عمر افراد بتوانند همچنان به ورزش ادامه دهند از برنامه‌های ما است.

وی ادامه داد: این کار سالانه هزاران میلیارد از هزینه های درمانی کشور می‌کاهد هزینه های خانوار را کاهش می دهد و سلامت نسل را تامین می‌کند این کار را در تعامل با وزارت ورزش و وزارت بهداشت و درمان انجام خواهم داد.

حاجی میرزایی در مورد عدالت در نظام آموزش و پرورش بیان داشت: در مورد بحث عدالت باید گفت  عدالت آموزشی، برابری فرصت های یادگیری رکن کلیدی کاهش پایدار نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی است.

وی بیان داشت: همه نابرابری‌هایی که در سطوح قدرت و ثروت شکل می‌گیرد ریشه‌اش در نابرابری هایی است که در فرصت های یادگیری به خصوص فرصت‌های کیفی یادگیری ایجاد می شود دسترسی به فرصت‌های برابر و باکیفیت حق همه شهروندان است و ما باید برای این تلاش کنیم.

حاجی میرزایی اظهار داشت: توسعه مدارس دولتی جزو سیاست های اصلی من خواهد بود. افزایش کیفیت مدارس دولتی از سیاست‌های من خواهد بود من مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم و این گونه مدارس هم با نظارت و ارزیابی دولت درست و هدایت شده در مسیر صحیح باید به کار خودشان ادامه دهند و توسعه پیدا کنند اما به عنوان دولت وظیفه دارم که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا ببخشم و به مردم قدرت انتخاب دهیم.

وی باظهار داشت: حق انتخاب برای آموزش شرط اولیه آزادی بشر و پیش نیاز توسعه است. ما باید با جبر جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. برای بسته عدالت آموزشی باید امکان انتخاب دانش آموزان را بالا ببریم. الان دانش آموزان مدارس دولتی در جبر جغرافیایی گرفتار شدند یعنی اینکه یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی تواند به سمت آن طرف خیابان در مدرسه که ترجیح می دهد ثبت نام کند برود چراکه با ضوابط فعلی منطقه بندی ما سازگار نیس.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه در فرهنگ دینی ما حق انتخاب حق والدین است، خاطر نشان کرد: والدین باید امکان انتخاب برای انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند. ای حق از حقوق خانواده است و حتماً باید اصلاح شود و جزو برنامه‌ها و اولویت‌های من است.

وی اضافه کرد: بهره‌مندی برای دانش‌آموزان از بودجه دولتی حق طبیعی آنهاست برای رسیدن به این مقصود در درجه اول باید بپذیریم که تک تک دانش آموزان مدارس دولتی حق دارند از این سرانه ای که برایشان در نظر گرفته شده که حدود ۳ میلیون و پانصد هزار تومان است استفاده کنن.

حاجی میرزایی اظهار داشت: من با مشارکت تیمی از اقتصاددانان توانمند و جوان مدلی علمی را برای تشکیل و فعال سازی تعاونی های معلمان و مدیریت مدارس طراحی می‌کنم به نحوی که با نوعی رقابت تنظیم شده میان مدارس دولتی که همگی متعهد به آموزش رایگان هستند و درآمد اصلی آنها از همان اعتبارات دولتی است منجر به بهبود کیفیت آموزشی شود. مجموعه مناسبات کنونی در نظام تعلیم و تربیت ما به نوعی شکسته انگیزه و شکسته کیفیت منجر شده است باید برای ارتقاء کیفیت به میدان آمد و کار کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید از ظرفیت مهم استفاده از ابزارهای آموزشی استفاده کنیم؛ فناوری های نوین عرصه های جدیدی را برای ما باز کرده است، آموزش و پرورش باید از فضای مجازی اختصاصی به صورت رایگان و با استفاده از رسانه ها و فناوری های نوین آموزشی با مشارکت برترین معلمان و توسعه دادن امکان و دسترسی برای آموزش رایگان و با کیفیت در همه مناطق کشور فراهم کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: امروز به مدد کیفیت های جدید می توانیم دانش آموزان مناطق محروم را از استادان و معلمان برتر و توانمندی های آنان برخوردار کنیم مقابله با بازماندگی از تحصیل هر کودکی که از تحصیل باز می ماند و در معرض این خطر بزرگ قرار دارد که در آینده بیکار دچار فقر و مستعد آسیب های اجتماعی بشود این یکی از دغدغه‌های بزرگ من است که این حوزه میان بخشی که از سویی به اقتصاد آنها و از سوی دیگر به نیازهای آموزشی آنها مرتبط است در ارتباط با وزارت رفاه و تعاون اجتماعی نسبت به تغییر وضعیت این کودکان اقدام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: معلم کارمند نیست معلم مهمترین رکن تعلیم و تربیت است. معلم جانشین همه نداشتن ها است. در همه فرآیندهای آموزشی ما در محتوای آموزشی فضای آموزشی تجهیزات آموزشی نقص و کاستی وجود داشت این معلم است که می‌تواند همه نقص ها را جبران کند و اگر معلم توانمندی لازم و کافی را نداشت منزلت و اعتلای کامل را کسب کرد و در جامعه از منزلت لازم برخوردار نشد هیچ یک از امکانات دیگر به کار نخواهد آمد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بدانیم اندیشه هیچ کشوری از معلمانش فراتر نمی رود سقف اندیشه و منزلت معلمان آن جامعه است من با دولت هماهنگی کردم و از مجلس شورای اسلامی طلب استمداد می کنم که با همکاری دولت و مجلس و مطابق آن چیزی که در زیر نظام های منابع انسانی آمده است لایحه خاصی را مخصوص معلمان تدوین کنیم و جایگاه و رفعت معلمان آن گونه که شایسته است تدوین کنیم.

وی خطاب به معلمان کشور گفت: توسعه و کیفیت بخشی و آموزش دوره دبستان به عنوان بنیان اصلی نظام آموزشی به ویژه تقویت و توسعه دوره پیش دبستانی ایجاد پوشش کامل جزو برنامه‌های من خواهد بود در دوره اول و دوم متوسطه که ماموریت آن شناسایی استعدادها و پرورش و هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان از آن با توسعه برنامه های مهارت آموزی زمینه یادگیری حداقل یک مهارت را که از اهداف سند تحول بنیادین است تسهیل خواهد کرد یکی از اولویت‌های من در اجرا سند تحول توجه به توسعه کیفی و کمی هنرستان‌ها است که بار سنگینی آموزش مهارت‌ها را بر عهده دارد.

حاجی میرزایی بیان داشت: یکی از منابع نارضایتی کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شیوه انتخاب مدیران این وزارتخانه و ادارات کل استان‌ها است. ستاد وزارتخانه برای اجرای تحول نیاز به جوان گرایی و اعتماد به ظرفیت‌های درون وزارتخانه دارد و مطمئناً سال‌های آتی نسلی از مدیران جوان مسئولیت آموزش و پرورش کشور را برعهده خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش مملو از زنان توانمندی است که ظرفیت‌های مدیریت و راهبردی آموزشی و اداری را در تمام سطوح دارند. ۵۰ درصد دانش آموزان ما دختران هستند باید نسبت مدیران زن به همین حدود برسد تا بتوانند برنامه‌ریزی‌ ظرافت های تعلیم و تربیت دختران را مادرانه درست کنند و ما این هدف را تعقیب خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان داشت: ما با مشکل نادیده گرفته شدن از قبیل عدم احترام کافی به حقوق اقوام و اقلیت های مذهبی و اهل‌سنت روبرو هستیم ما باید به سمتی سوق بدهیم و به سمتی برویم که حفظ ضمن حفظ میراث فرهنگی زبانی و بومی محلی تسلط ایشان را بر زبان فارسی در سخن گفتن و نوشتن به حد مطلوب برسد و جلوی هرگونه نقص آن برای توانمندی شان گرفته شود من ضامن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی خواهم بود و اقدامات در دست اجرا را هم توسعه خواهم داد و هم تسریع می‌کنم.

وی تصریح کرد: همه اهداف بلند آموزش و پرورش نیازمند توجه به واقعیت‌های موجود است باید واقع‌بین باشیم واقع بینی در این شرایط بدین معناست که ابتدا باید مسائل آزار دهنده و روی زمین مانده آموزش و پرورش را تا حد ممکن بهبود ببخشیم تا زمینه برای دور اندیشی و برداشتن گام های بلند برای رسیدن به حیات طیبه فراهم شود و آن توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی در مورد اقتصاد این وزارت‌خانه گفت: اقتصاد آموزش و پرورش بیمار است. آموزش و پرورش از بودجه که دارای ضعف شدید ساختاری‌ است رنج می برد. باید برای اصلاح بودجه آموزش و پرورش اقدام کنیم. بودجه آموزش و پرورش همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود و دلیل این کسر این است که بیش از یک سوم هزینه های پرسنلی از قبیل حق التدریس و خرید خدمات به هزینه هایی دیگرو هزینه های اجتناب ناپذیر تلقی نمی شود.

وی اضافه کرد: بودجه آموزش و پرورش باید بر مبنای عملکرد بسته شود و واقع‌بینانه تنظیم شود من با آقای رئیس‌جمهور دیروز صحبت کردم امروز در محضر جناب آقای جهانگیری و سایر اعضای دولت که اینجا هستند عرض می کنم که درست است مطالبات معوق فرهنگیان باید به سرعت سامان داده شود و این کار را در دستور کار داریم و پرداخت پاداش بازنشستگان آغاز شده و استمرار پیدا خواهد کرد اما مشکل را باید ریشه ای حل کرد.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: حل ریشه‌ای مشکل بودجه آموزش و پرورش ما نیازمند این هستیم که از ابتدا بودجه واقع‌بینانه تنظیم شود و من این کار را خواهم کرد. ما باید به حقوق معلمان فکر کنیم این دولت تلاش این بود که هر ساله افزایش حقوق متناسب با تورم باشد و فرهنگیان و معلمان عزیز از این حق برخوردار خواهند شد.

وی بیان داشت: باید حقوق معلمان منظم پرداخت شود وقتی که تاخیر در پرداخت حقوق معلم اتفاق می‌افتد از یک سو معیشت او آسیب می بیند و از یک سو اعتبار و منزلت آموزش ما در معرض مخاطره قرار می گیرد و باید برای فکر کرد.

حاجی میرزایی تاکید کرد: برای حل مسکن معلمان برنامه ای را در پیش داریم و تلاش خواهیم کرد برای افزایش برخورداری فرهنگیان از مسکن؛ از صندوق ذخیره استفاده خواهیم کرد. تمام ظرفیت های موجود را برای ارتقای کرامت و منزلت معلمان بسیج خواهم کرد.

وی اظهار داشت: اقتصاد آموزش و پرورش محدود به اعتبارات دولتی نمی‌شود و بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب کلاس‌های کمک آموزشی و انتشار کتب کمک آموزشی کلاس های کنکور و کلاس خصوصی و هزینه هایی که خود مردم می‌پردازند هزینه می‌شود. این حجم بزرگ نقدینگی به اهداف آموزش ما خدمت نمی کند. این حجم بزرگ اقتصادی خروجی نظام آموزشی ما که دانش آموزان هستند به جایی که تبدیل به شهروندی مستقل و مشارکت جو و دارای عادات و رفتار مناسب کنند اینها را تست زن بار می آورد.

وی در این باره ادامه داد: این روش اضطراب مدام را به آنها تحمیل می‌کند و باید اصلاح شود و کنکور باید اصلاح شود و تاثیر معدل برای ورود به دانشگاه افزایش یابد. سال‌هاست آموزش و پرورش مدیریت دارایی‌هایش به عنوان فروش بلکه به عنوان اهرم قرار دادن دارایی ها برای حل مسائل آموزش و پرورش و توسعه آموزش کیفی استفاده می شود و من اقتصاددانانی را که تحول خواه هستند در آغاز مسئولیت اگر مورد اعتماد دوستان قرار گیرم برای این کار مامور خواهم کرد و به اقتصاد آموزش و پرورش سامانی خواهم داد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: همه فرمایشاتی که موافقان و مخالفان گفتند غالباً دغدغه های من هست و احترام می گذارم و از همه مخالفان و موافقان تشکر می کنم و تلاش ما این است که این دغدغه های مشترک را به پیش ببریم.

نمایندگان با ادامه‌ جلسه علنی صبح امروز موافقت کردند

 پس از گذشت چهار ساعت از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، رأی‌گیری برای ادامه جلسه برای تعیین تکلیف بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام شد که نهایتا نمایندگان با ۱۹۲ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه با ادامه‌دار شدن جلسه علنی صبح امروز خانه ملت موافقت کردند. 


بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان گزینه دولت برای میراث فرهنگی

(مخالف) محمود زاده: در زمان مدیریت مونسان برخی آثار باستانی به مرغداری تبدیل شدند

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: همگی از روند تخریب آثار تاریخی در جای جای کشور مطلعیم. موضوع دیگری که به تاسف این موضوع اضافه می کند کاهش گردشگران با توجه به ظرفیت بالا در این حوزه است. همه خوب می دانیم برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه آثار تاریخی ما را به نام خود ثبت کرده‌اند.

وی افزود: چرا کشور ایران باید با این سبقه تاریخی صرفا به نفت وابسته باشد که آن هم به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شود. تعداد گردشگران داخلی که برای سفر به خارج از کشور می‌روند دو تا سه برابر گردشگران خارجی است که به کشئور ما سفر می‌کنند. تعداد گردشگرانی که از کشور ما به خارج از کشور سفر می‌کنند سالانه ۹ میلیون و تعداد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند سالانه دو تا سه میلیون نفر است.

نماینده مردم مهاباد عنوان کرد: آقای مونسان به دلیل ناکارآمدی محجموعه شما نه تنها گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری کشور ما مطلع نیستند بلکه گردشگردان داخلی نیز از این موضوع بی اطلاع مانده اند.

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان مدیریت آقای مونسان مشکلات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد مانند عدم تناسب تشکیلات سازمانی و جذب متخصص، عدم تعیین تکلیف نیروهای قراردادی، بدترین رتبه ایران در میان مولفه‌های شاخص رقابت پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷، تخریب آثار تاریخی به بهانه‌های مختلف، تبدیل برخی آثار باستانی کشور به مرغداری و دامداری و قیرگونی سقف این آثار و همچنین افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع برای مجازات سارقین این حوزه.

وی در پایان اضافه کرد: در خصوص اهمیت حوزه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی تاکیداتی داشتم. لزوم انتخاب فردی تواناتر در این حوزه کملا مشهود است. ممکن است آقای مونسان به دلیل نزدیک بودن با آقای روحانی به عنوان کاندیدای این وزارت خانه معرفی شدند؛ اگرچه ایشان آنچه در توان داشتند انجام دادند ولی مشکلات در این حوزه در زمان ایشان نه تنها رفع نشده بلکه بدتر نیز شده است.

(مخالف) مرتضی خاتمی: در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با نامزد پیشنهادی تصدی وزارت میراث فرهنگی گفت: رویکرد مسافرت به داخل با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، افزایش پیدا کرده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود. در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است.

سید مرتضی خاتمی در مخالفت با نامزد پیشنهادی تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: بیشتر تاکیدات من در خصوص کارنامه و عملکرد آقای مونسان است. در دو سالی که گذشت،‌ تلاشی برای برگرداندن برخی برخی آثاری که از کشور خارج شده است، نشده است. نگاه ما در این حوزه غیر جامع بوده است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد: حتی در زمینه گردشگری شاهد اشکالات زیادی حتی در سطوح مدیریتی مانند فقدان ثبات مدیریتی در ستاد این سازمان بوده‌ایم. عدم طبقه‌بندی و اولویت‌بندی آثار و عدم هدف‌گذاری جزء مشکلات اساسی بوده است. جلسات استان‌ها،‌ جلساتی غیرهدفمند و غیر موثر است.

نایب رئیس کمیسوین بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه «در زمینه تحقق اهداف بالادستی حرکت‌های موثری انجام نشده است» اظهار کرد: بر اساس سند مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط ۵۰ درصد جهت‌گیری این سازمان در راستای اهداف بالادستی بوده است.

خاتمی ضمن انتقاد از «استفاده نابجای وزیر از آمار» تاکید کرد: این آمارها نشان از عملکرد این سازمان نیست بلکه با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، رویکرد مسافرت به داخل افزایش پیدا کرده است. رشد آمار گردشگری از سیری طبیعی طول سالهای مختلف تبعیت نمی‌کند. ما در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود.

وی خطاب به علی اصغر مونسان گفت: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی منطقه با اتکا به درآمدهای غیرنفتی چه قدر مورد هدفگیری بوده است؟ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد تردید است. تصلب واگذاری‌ها به چشم می‌خورد زیرا بسیاری از آثار فاخر در اولویت‌های این سازمان نبوده است.

خاتمی در پایان اظهار کرد: سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ۲.۸ ذکر شده که فاصله معناداری با حالت معمول جهانی دارد.

(مخالف) نوروزی: گزارشی از اجرای تکالیف بالادستی حوزه‌ی گردشگری ارائه کند

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه گزارش وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص اجرای تکالیف برنامه‌های بالادستی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در جریان بررسی صلاحیت مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری در مخالفت با وی گفت: تقویت صنعت توریسم از راه‌های مقابله با تحریم و تقویت اقتصاد مقاومتی است. همچنین حل مشکل اینترنت پرسرعت، از دیگر مواردی است که به گردشگری ایران کمک شایانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: آقای مونسان توضیح دهد که چقدر تکالیف برنامه‌های بالادستی در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری را اجرایی کرده است از جمله هیات امنایی شدن اماکن تاریخی و موزه‌ها؛ مستثنی بودن سند گردشگری از شمول نظام صنفی و ارائه پیوستهای تخصصی برای طرح‌های توسعه ملی، اما آیا این تکالیف اجرایی شده است؟ آیا از ظرفیت خیران در حوزه گردشگری بهره برده‌اید؟ و چه برنامه ریزی برای جذب توریست در حوزه درمانی و کشاورزی داشته‌اید؟

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با طرح این سوال که چند نفر از ایثارگران در حوزه مدیران سازمان فعلی میراث فرهنگی به کار گرفته‌ شده‌اند یادآور شد: آیا ماده ۴۱ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا قانون به کارگیری فرزندان ایثارگران به جای پدرشان اجرا می‌شود؟

نماینده مردم رباط کریم در مجلس با طرح این سوال که مونسان در دو سال مسئولیت خود در سازمان میراث فرهنگی چند منطقه نمونه گردشگری را طراحی و برنامه ریزی کرده خواستار ارائه توضیحاتی درباره‌ی میزان پیشرفت سند جامع گردشگری شد و این سوال را مطرح کرد که چقدر جلوی تورهای غیر مجاز گرفته شده است؟

(مخالف) پروانه سلحشوری: برخورد مناسبی با منتقدانش نداشته است

یک عضو فراکسیون زنان مجلس رابطه مونسان با بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین منتقدانش را خوب ندانست و گفت: آقای مونسان در حالی به نقش مجلس و تعامل با نمایندگان تأکید دارد که در دوران ریاست سازمان میراث فرهنگی، معاونت حقوقی پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه‌گذاری ادغام کرد.

پروانه سلحشوری در جریان بررسی صلاحیت علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مخالف گفت: سازمان میراث فرهنگی درحالی با مصوبه مجلس تبدیل به وزارتخانه شد که دولت با آن مخالف بود و در نهایت بعد از تأیید شورای نگهبان با ناراحتی آن را پذیرفت. امروز آقای مونسان می‌گوید که تلاش مجلسی‌ها و نمایندگان باعث تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه شده است ولی همین فرد در طول دو سال مسئولیت‌اش در سازمان به طور مستمر با این امر مخالفت داشت.

وی خطاب به نمایندگان گفت: آیا دولت به ما پیام نداده بود که برای او فرقی نمی‌کند که سازمان تبدیل به وزارت شود یا خیر و آن‌ها در نهایت کار خودشان را انجام می‌دهند. دولت حتی نمایندگان را لایق مشورت نمی‌داند. امروز چطور کسی که وزارتخانه شدن این سازمان را قبول نداشت می‌خواهد سکان‌دار آن باشد.

سلحشوری افزود: در تمام مدت تعیین معیارهایی برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تلاش شد شاخصه‌های مناسب در نظر گرفته شود و در تمام این مدت تلاش کردم استدلال‌ها و پیام‌های اساتید را به نمایندگان منتقل کنم.

نماینده تهران با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی مونسان گفت: متأسفانه آمارهای ارائه شده در برنامه آقای مونسان بعضا مخدوش و بدون پشتوانه است. در جایی ایشان به ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی با چهارهزار پروژه و در جایی دیگر با دو هزار پروژه اشاره می‌کنند. ایشان در جایی صحبت از ساخت موزه‌ها را هر چند روز یک بار مطرح کرده که معلوم نیست قرار است این موزه‌ها کجا ساخته شده و بحث استانداردسازی آن‌ها چگونه است. همچنین در بخشی از برنامه به اقدامات پیش بینی شده برای سال ۲۰۱۸ اشاره کرده غافل از اینکه امسال سال ۲۰۱۹ است. کاش حداقل خودشان یک بار برنامه پیشنهادی را مطالعه می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روزها مبارزه با فساد جدی است اما تعدادی از مدیران منصوب آقای مونسان همچون مدیرکل سابق استان‌های قزوین، تهران و هرمزگان تحت پیگرد قانونی هستند. ما صحبت از شفافیت در مبارزه با مفاسد می‌کنیم اما سازمان میراث فرهنگی تنها در سامانه مربوطه هفت گزارش در این باره ارائه کرده است.

به گفته سلحشوری، مونسان در دو سال مسئولیت خود شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تشکیل نداد که این شورا می‌توانست کمک شایانی در این حوزه داشته باشد. ایشان از نقش موثر مجلس و تعامل با نمایندگان سخن می‌گوید اما معاونت حقوقی و پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان ادغام کرد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ایشان به موضوع تراز مثبت گردشگری اشاره دارد اما سوال این است که این تراز به دلیل عملکرد ضعیف دولت در کنترل نرخ ارز بوده و یا فعالیت‌های ایشان است که به یک باره ایران جزو ارزان‌ترین مقاصد گردشگری شده و از طرفی هزینه سفر مردم به خارج از کشور بالا رفته است.

وی افزود: آقای مونسان می‌گوید که مدیرانش را از کیش نیاورده است. سوال این است افرادی همچون مدیرکل تهران، رئیس حوزه ریاست، مسئول فعلی معاونت گردشگری و مدیرکل اسبق تهران مگر از کیش نیامده بودند. از طرف دیگر متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان خوب نبود و با منتقدانش هم برخورد مناسبی نداشت. کارشناسان این حوزه معتقدند که وزارت مونسان همچون افتادن از چاله به چاه است.

سلحشوری همچنین اظهار کرد:‌ آقای مونسان از اهمیت آموزش صحبت می‌کند اما مرکز عالی میراث فرهنگی را با ۲۸ سال سابقه منحل کرد. مگر این حوزه نیاز به تربیت نیروی انسانی ندارد؟ ایشان درباره استرداد اموال صحبت می‌کند اما لیستی از آثار تهیه نشده و اساسا طبقه‌بندی آثار میراث فرهنگی صورت نگرفته است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: می‌دانم شما از قبل رأی خود را مشخص کرده‌اید اما آن‌هایی که در ایام محرم به آزادی سرور آزادگان اعتقاد دارند می‌خواهم که رأی آزادانه دهند.

(موافق)بت کلیا: گردشگری و میراث فرهنگی دست فردی شایسته چون مونسان سپرده شود

نماینده اقلیت مسیحی در مجلس گفت: ارتقاء معاونت به وزارت گردشگری ایجاب می‌کند که کار دست فردی شایسته و توانمند سپرده شود. مونسان فردی کارآمد، محبوب، دلسوز، آشنا به فرهنگ، میراث و گردشگری است و عملکرد خوبی داشته است. ایشان در حوزه‌های شهرداری و ساختمان مدیر نمونه شد. وی فردی پاسخگو و پذیرای هر نوع نقدی است.

یوناتن بت‌کلیا در جلسه علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی گردشگری با تسلیت شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) گفت: به عنوان نواده حفاظت کننده از میراث امام حسین (ع) صحبت می‌کنم. نقش میراث فرهنگی در توسعه صنعت توریسم بسیار سازنده است. میراث فرهنگی به عنوان یکی از عناصر قوام دهنده هویت انسانی است، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا دولت بتوانند با کنترل پیامدهای منفی گردشگری با صدور فرهنگ خود به جهان صنعت گردشگری را توسعه دهند.

وی ادامه داد: آثار صنعت توریسم موجب گسترش تبادلات فرهنگی، افزایش تقاضا برای نمایش آثار فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف، توسعه هنرهایی چون تئاتر و امثالهم است. میراث فرهنگی باید برای آیندگان حفظ شود. هویت اقوام در همین آثار قابل احصاء است. اگر امروز اقلیت‌های دینی در ایران، آزاد و راحت هستند و اگر اقوام مختلف در کنار یکدیگر شک نکنید که به خاطر میراث فرهنگی کهن است. وقتی کلیساهای ایران و آثار آشوریان در کلیساها وجود دارد، یعنی این اقوام در سرزمین خود احساس تنهایی ندارند؛ بنابراین نیازمند نظام قدرتمند اداری در این حوزه هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بخشی از عملکرد مونسان در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: ایشان در این سازمان کارنامه خوبی در زمینه رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی در سال ۹۷ معادل ۱۱ میلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار، افزایش ۴۰ درصدی گردشگران خارجی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، طراحی برند ملی گردشگری کشور و اجرای آن از مهر ۱۳۹۸، جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی بین‌المللی برای اجرای شش پروژه گردشگری در ایران، تعیین شهرهای تبریز و همدان به عنوان پایتخت گردشگری، مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری و مرمت و بازسازی چندین کلیسای چند صدساله کلیسای ارومیه داشته است.

(موافق)لاهوتی: تعهد، تخصص و تجربه لازم را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی دارد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سال‌ها از همه امکانات برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات استفاده کرده است، گفت: آقای مونسان تجربه، تعهد و تخصص لازم را دارد که ما به آن اعتماد کرده و شاهد توسعه و پیشرفت این بخش باشیم.

مهرداد لاهوتی در جلسه بررسی صلاحیت علی‌اصغر مونسان برای تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن بیان موافقت خود با وی بیان کرد: ما در سال گذشته کل منابعی که به سازمان میراث فرهنگی تخصیص دادیم ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و تازه نمی‌دانم که همه این مبلغ به طور کامل تخصیص داده شده یا نه، اما آقای مونسان هر آنچه از دستش برمی‌آمده با این منابع انجام داده است. از سوی دیگر ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز صنعت گردشگری رتبه سوم را در اقتصاد دنیا دارد. ما در گام اول این سازمان را به وزارتخانه تبدیل کردیم و حالا باید شرح وظایف برای این وزارتخانه را نیز تغییراتی دهیم. چه کسی با تجربه‌تر از آقای مونسان می‌تواند در این راه به ما کمک کنند؟

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ ما ۱۱ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و همه کشور ورود گردشگران خارجی به ایران را قبول دارند. حدود ۵۲ درصد از گردشگران خارجی افزایش یافته است که حاصل تلاش آقای مونسان است.

وی در ادامه تاکید کرد: از دیگر اقدامات مثبتی که این سازمان تاکنون انجام داده است حذف روادید برای دو کشور چین و عمان است که امیدوارم بعد از انتخاب آقای مونسان به عنوان وزیر در خصوص برخی از کشورهای دیگر نیز این اتفاق ادامه یابد. آقای مونسان تجربه کافی را برای تصدی این وزارتخانه دارند.

لاهوتی افزود: ایشان به استان‌های زیادی سفر کرده و به دنبال مرتفع ساختن دغدغه‌های ماست. ایشان تعهد، تخصص و تجربه لازم را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دارند.

(موافق) سالک: برنامه‌هایش ۵۶ درصد با اسناد بالادستی منطبق بوده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از عملکرد دوساله مونسان در سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: برنامه‌های مونسان ۵۶ درصد با بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی تطبیق داشته است.

حجت الاسلام احمد سالک در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، اظهار کرد: باید توجه کنیم که فعالیت‌های مونسان از دو سال گذشته در این حوزه مطلوب بوده است. در این خصوص در قانون پنج ساله ششم توسعه به کاربرد اقتصادی و کاربرد فرهنگی میراث فرهنگی اشاره شده است که این موضوع در تمامی برنامه‌های آقای مونسان مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: در کنار توجه به فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی در این حوزه باید به آموزش گردشگران در درون این دو محور توجه کرد، چرا که ذهنیت گردشگران خارجی قبل از سفر به کشور ما به دلیل شیطنت‌های استکبار جهانی و فضاسازی‌ها ذهنیت خوبی نیست ولی هنگامی که از ایران دیدن می‌کنند خود سفیران جمهوری اسلامی و انقلاب در جهان می‌شوند و اینگونه می‌توانیم برنامه‌های انقلاب را در جهان گسترش دهیم.

سالک با بیان این‌که وزارتخانه میراث فرهنگی حافظ میراث کهن کشور و حافظ انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید در بخش اقتصادی بگوییم که درآمد گردشگری در کشور ما چند برابر درآمد حاصل از فروش نفت خام است. ۱۲۹ هزار و ۹۹ شغل در این حوزه ایجاد شد و بالغ بر ۶۱۳ میلیارد ارزآوری در این خصوص داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما جزو ۱۰ کشور توریستی جهان هستیم. ۲۸۱۵ اثر ملی ثبت شد. براساس سیاست اقتصاد مقاومتی، میراث فرهنگی در جایگاه یک ظرفیت درآمدزا مورد توجه قرار گرفته است. آقای مونسان در این حوزه حاشیه‌ها را کاهش داده و موجب کم شدن رانت شده است و در افزایش اشتغال گام‌های موثری برداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: براساس آماری که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است برنامه‌های آقای مونسان ۵۶ درصد با برنامه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و ۳۲ درصد با برنامه‌های ابلاغی دولت، برنامه ششم توسعه و اسناد دیگر مرتبط بوده است. موضوع حائز اهمیت دیگر افتتاح ۲۰۹ پروژه و ۱۴۲۵ واحد بوم‌گردی در این حوزه بوده است.

به رعایت شئونات اسلامی عنایت دارد

یک عضو ولایی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: علی‌اصغر مونسان به رعایت شئونات و محدودیت‌های اسلامی در مکان‌های میراث فرهنگی و گردشگری تاکید دارد.

سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گفت: این وزارتخانه به همت مجلس دهم تشکیل شده است لذا باید شخصیتی موثر، کاربلد، آشنا به مشکلات هر سه قوه، واقف به ظرفیت‌ها و کمبودهای وزارتخانه جدید و همراه و همسو با دولت در راس کار قرار گیرد تا زیرساخت‌های وزارتخانه جدید را پایه‌ریزی کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه موافقت خود با علی‌اصغر مونسان اضافه کرد: از نقاط قوت ایشان، تحرک قابل ملاحظه در ثبت میراث فرهنگی، تقویت مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت نهادهای دولتی و عمومی در مرمت بناهای تاریخی و عمومی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری در احداث هتل و تلاش برای رشد ۵۰ درصدی گردشگری خارجی با توجه به تحریم‌های ظالمانه ترامپ است.

وی نگاه مونسان را معطوف به مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: تنها راه توسعه گردشگری همین نوع مشارکت است. سابقه نشان داده که مونسان از لحاظ سیاسی با جناح‌های مختلف همکاری دارد، اما هیچ‌گاه وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شود. حضور چند ساله او و نزدیکی به رییس جمهور نیز قابل توجه است.

موسوی لارگانی با استناد به آمار سازمان جهانی گردشگری، ایران را جزو ۱۰ کشوری دانست که پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به آمار ۱۲ میلیارد دلاری بانک مرکزی در سهم گردشگران به افزایش ۶۰ درصدی این آمار در دوره علی‌اصغر مونسان تاکید کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتظارات ما خیلی بیشتر از اینها است، تاکید کرد: مونسان در امور گردشگری به بعضی از شئونات اسلامی و محدودیت‌ها پایبند بوده و به رعایت این مسائل مهم عنایت ویژه داشته است.

وی خطاب به نماینده ماه‌نشان در مجلس شورای اسلامی که از استفاده آمار در بیانات مونسان انتقاد کرده بود، گفت: اگر آقای مونسان بخواهند تعداد هتل‌ها، بوم‌گردی‌ها، اقامتگاه‌ها و اشتغال‌های ایجاد شده را بشمارد باید از آمار استفاده کند در غیر این صورت با چه پارامتری می‌توان این موضوعات را عنوان کرد؟

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close