اخبار ایران

محمود صادقی: شیوه‌نامه دانشجویی جدید اجحاف در حقوق دانشجوست/ بعد از تعطیلات از وزرای بهداشت و علوم طرح سوال می‌کنم

روزهای بروجرد- بیش از ۱۰ روز از ابلاغ شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان زمان می‌گذرد و حواشی آن هنوز ادامه دارد. در جدیدترین اظهار نظرات در این‌باره، محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی از طرح سوال بعد از تعطیلات مجلس از وزرای علوم و بهداشت به «اعتمادآنلاین» خبر داد.

۱۲ شهریورماه امسال شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویی، پس از امضای وزرای علوم و بهداشت، ابلاغ شد. شیوه‌نامه‌ای که پس از دستورالعمل سال ۹۴ به نظر می‌رسید بیش از گذشته به حقوق دانشجو پرداخته است اما در عمل، بندهای دیگری نمایان شد.

سیما سادات لاری، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، پیش از ابلاغ این شیوه‌نامه از اصلاح و به‌روز کردن آن خبر داده و گفته بود: «تغییراتی در شیوه‌نامه قبلی دادیم و تا حد امکان آن را به‌روز کردیم. به منظور تدوین بهتر این شیوه‌نامه در مجلس و کمیسیون آموزش هم حاضر شدیم و مسئولان شورای انضباطی وزارت بهداشت و وزارت علوم جلسات متعددی با یکدیگر داشتند و به توافق کامل رسیدند. نمایندگان مجلس مرتبط با این موضوع نیز درباره آن نظر دادند و تا جایی که آیین‌نامه به ما اجازه می‌داده، نظرات در شیوه‌نامه اعمال شده است.»

دفتر روابط‌عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا) همان روز در وصف این شیوه‌نامه نوشت: «در اصلاح شیوه‌نامه انضباطی قبلی (مصوب سال ۱۳۸۸) و تنظیم شیوه‌نامه انضباطی جدید؛ اصرار بر «حفظ حقوق دانشجو» بوده است و این شیوه‌نامه نسبت به ۱۰ سال قبل به‌روزتر شده و در تنظیم و اصلاح آن تلاش شده است تا حد ممکن حقوق دانشجویان به عنوان عنصر اصلی حیات دانشگاه محترم شمرده شود.»

با وجود این، در این شیوه‌نامه و محتویاتش نه تنها اثری از عبارت‌هایی همچون حفظ حقوق دانشجو دیده نمی‌شود، بلکه با اضافه شدن بندها و مفادهای جدید، اتفاقاً حقوق و حریم خصوصی دانشجو هم مورد هدف قرار گرفته است.

موضوعی که باعث شده در این مدت برخی از حقوقدانان و فعالان دانشجویی به این شیوه‌نامه اعتراض کنند و نقدهای مختلفی بنویسند.

انتقادها اما در همین حد باقی نمانده و حالا عضو کمیسیون آموزش هم در مورد طرح سوال از وزرایی صحبت می‌کند که پای این شیوه‌نامه را امضا کرده‌اند.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: این شیوه‌نامه در مجموع قابل انتقاد است. حقوق دادرسی دانشجو را به طور کامل رعایت نمی‌کند و قیودی که در آن وجود دارد، به علاوه اصلاح‌هایی که در قانون وجود دارد، باعث می‌شود دانشجویی که از نظر انضباطی مورد پرسش قرار می‌گیرد نتواند از حقوق دادرسی به طور کامل بهره‌مند شود.

او با اشاره به طرح سوال در مجلس ادامه داد: بنا دارم بعد از تعطیلات از وزیر علوم و وزیر بهداشت در مجلس طرح سوال کنم. از آنجا که این شیوه‌نامه به امضای هر ۲ وزیر می‌رسد، نیاز است هر ۲ وزیر درباره آن پاسخ دهند.

صادقی این شیوه‌نامه را نوعی قانون‌گذاری جدید و همچنین اجحاف در حق دانشجو دانست: شیوه‌نامه‌ای که دانشجو را در مظان اتهام قرار دهد و حقوق دادرسی‌اش را رعایت نکند عملاً موجب اجحاف در حق دانشجو می‌شود. به نظر می‌رسد برخی از مفاد این شیوه‌نامه نوعی قانون‌گذاری جدید است و در حیطه اختیارات وزیر و قوه مجریه قرار ندارد و نیازمند قانون‌گذاری است. دفعه پیش هم درباره این شیوه‌نامه پرسیدیم و توجیه کردند و گفتند هنوز امضا نشده است. اما حالا به امضا رسیده و ابلاغ شده و وقت آن است که توضیحاتی هم درباره آن داده شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close