ورزش

تغییر قانون جنجالی جام‌حذفی فوتبال و تبصره‌ای که ضد قانون است

روزهای بروجرد- فدراسیون فوتبال دستورالعمل جدید برگزاری مسابقات جام حذفی را منتشر کرد که در آن بالاخره به شبهه تقسیم سکوهای ورزشگاه در این رقابت‌ها پاسخ روشن داده است.

به گزارش ایسنا، تقسیم‌بندی هواداران تیم میزبان و مهمان در فصول گذشته رقابت‌های جام حذفی فوتبال یکی از مواردی بود که تناقضات زیادی در اجرا کردنش وجود داشت. برای مثال، دیدار صنعت نفت آبادان و استقلال در نیمه‌نهایی جام حذفی ۹۷-۹۶ با اجرای قانون ۱۰-۹۰ در ورزشگاه تختی آبادان برگزار شد ولی در دیدار سپاهان و پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام‌حذفی ۹۸-۹۷ اعلام شد که باید تماشاگران به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم شوند.

تناقض در اجرای یک قانون در دو فصل پیاپی از جام‌حذفی واکنش مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ و مدیرعامل سپاهان را به همراه داشت.

سعید فتاحی، مسئول برگزاری رقابت‌های سازمان لیگ درباره اجرای قانون ۵۰-۵۰ در دیدار سپاهان و پرسپولیس که به میزبانی اصفهانی‌ها برگزار می‌شود، توضیح داد: از وقتی جام حذفی به صورت تک بازی انجام می شود، این آیین نامه نوشته شده است. حتی آیین نامه سال ۹۶ یکسری اصلاحات داشته و به باشگاه‌ها ابلاغ شده است. برای اولین بار نیست که چنین این اتفاقی می‌افتد و در ۲ سال اخیر این آیین نامه در حال اجراست. تماشاگران به صورت ۵۰- ۵۰ تقسیم می‌شوند، اما درآمد بلیت فروشی به میزبان می‌رسد.

از آن طرف، مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان در واکنش به اظهارات فتاحی بیان کرد: آقایان می‌گویند در سال ۹۶ دستورالعملی تنظیم شده که در مسابقات جام حذفی سکوهای ورزشگاه چه برای تیم میزبان و چه برای تیم مهمان ۵۰-۵۰ است، در صورتی که اینطور نیست. این آئین‌نامه و دستورالعمل هیچ وقت نه به باشگاه ما و نه به هیچ باشگاه و هیات فوتبال دیگری ابلاغ نشده است. شاهد زنده من سعید آذری (مدیرعامل وقت باشگاه ذوب‌آهن) است که در سال ۹۶ عضو هیات رئیسه سازمان لیگ بود اما ایشان نیز از این آئین‌نامه اطلاعی ندارد. من با هر باشگاه و هیات فوتبالی که صحبت کردم آنها گفتند که چنین چیزی نبوده است، آن وقت چطور انتظار دارید که این را بپذیریم؟

در این ماجرا دو پرسش اساسی وجود دارد، یکی این که آیا آیین‌نامه رقابت‌های جام حذفی به باشگاه‌ها ابلاغ شده بود؟ دوم این که اگر طبق اظهارات فتاحی، قانون ۵۰-۵۰ در آیین‌نامه جام حذفی ذکر شده چرا این قانون فقط در برخی دیدارها اجرا شده است؟

البته سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آیین‌نامه فصل جدید جام حذفی را که در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۸ تصویب شده امروز (سه‌شنبه) منتشر کرد که حداقل پاسخ روشنی درباره تقسیم تماشاگران در جام حذفی داده است. طبق بند ۳ ماده ۱۰ آیین‌نامه جدید جام حذفی، تقسیم سکوهای ورزشگاه به صورت ۱۰-۹۰ است. (یعنی ۹۰ درصد سکوها در اختیار تیم میزبان و ۱۰ درصد در اختیار تیم مهمان است.) البته بند ۳ ماده ۱۰ آیین‌نامه جام حذفی بخش عجیبی هم دارد زیرا در این بند آمده که چنانچه تیمی نتواند ظرفیت مربوطه را تکمیل کند، تماشاچیان تیم مقابل می‌توانند از آن استفاده کنند. مشکل اساسی این تبصره، گرفتن حق میزبانی تیم‌های کم‌هوادار مقابل تیم‌های پرهوادار است به طوری که اگر تیم میزبان نتواند از ظرفیت ۹۰ درصدی‌اش استفاده کند باید آن را به تیم مهمان بدهد. با این اوصاف دیگر تیم میزبان نمی‌تواند از ظرفیت میزبانی‌اش استفاده کند و به نوعی اجحاف در حق این تیم است.

در هر صورت اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیدند که رقابت‌های جام حذفی هم باید با رعایت قانون ۱۰-۹۰ برگزار شود اما این که این قانون در آیین‌نامه قبلی هم وجود داشته یا نه، سوالی است که بی‌پاسخ مانده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close