اخبار ایرانپزشکی

این ۹ هشدار بدن یعنی باید به پزشک مراجعه کنید

روزهای بروجرد- نفخ زیاد، خستگی همیشگی، کاهش و افزایش جدی وزن، سردرد زیاد و تغییر رنگ ناخن ممکن است علایم یک بیماری باشند که با تشخیص سریع بهتر درمان می‌‍‌شود.

گاهی اوقات مشکلاتی مثل نفخ، یبوست، خستگی یا خروپف کاملا بی‌خطر هستند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما در بعضی موارد، ممکن است اتفاق جدی‌تری در حال وقوع باشد و این علایم از داشتن یک بدن ناسالم خبر دهند. هر چقدر بیماری‌ها زودتر تشخیص داده شوند، راحت‌تر درمان می‌شوند و عوارض کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر برخی از نشانه‌‍‌ها را به‌‍‌مدت طولانی در بدن‌‍‌تان مشاهده کردید، بدون این‌‍‌که نگران شوید برای احتیاط به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این نشانه‌‍‌ها را مرور می‌‍‌کنیم.

از نفخ رنج می‌برید 

وقتی زیاد غذا می‌خورید، ممکن است به‌طور موقت احساس ناراحتی کنید و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه احساس خوبی نداشته باشید، اما پس از آن، علایم گوارشی از بین می‌روند. تا زمانی که این مشکل برای مدت طولانی ادامه نیابد، می‌توان آن را نادیده گرفت. با این حال نفخی که برای چند روز یا چند هفته طول می‌کشد یا با علایم دیگری مثل درد شکم، اسهال، استفراغ، تب یا تغییر رنگ مدفوع همراه است، به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

خروپف می‌کنید

به گفته‌ پزشکان، خروپف می‌تواند نشانه‌ آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه می‌تواند خواب را مختل کند که این موضوع به خواب‌آلودگی در طول روز، بدخلقی، مشکل در تمرکز، فشار خون بالا و بیماری‌ قلبی منجر می‌شود. اگر کسی به شما اطلاع داد که تنفس‌تان در زمان خواب برای مدت طولانی متوقف می‌شود، با پزشک درباره‌ آن مشورت کنید.

همیشه خسته هستید

خستگی می‌تواند پاسخ طبیعی بدن به کمبود خواب، فعالیت بدنی زیاد، استرس یا حتی بی‌حوصلگی باشد. اما گاهی اوقات نشانه‌ یک مشکل پزشکی است. خستگی مداوم ممکن است از یک مشکل جدی مثل کم‌خونی، بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبدی، سرطان، اختلالات تیروئید، عفونت مزمن، آرتریت (مشکلات مفصلی) و حتی افسردگی و اضطراب ناشی شود.

نمی‌توانید بخوابید

اگر با وجود احساس خستگی در خوابیدن مشکل دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. بی‌خوابی حاد یا کوتاه‌مدت می‌تواند بر اثر استرس یا یک رویداد آسیب‌زا ایجاد شود.

اگر از بوی بد دهان رنج می‌‍‌برید

بوی بد دهان (هالیتوز) هم یکی از علایم بدن ناسالم است. عادت‌های نامناسب حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن یا مشکلات دهان (مانند خشکی دهان یا بیماری لثه) همگی می‌توانند روی بویی که از دهان شما استشمام می‌شود تاثیر بگذارند. سینوزیت، برونشیت، التهاب لوزه‌ها و مشکلات گوارشی هم در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند. اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به رفع این مشکل کمک نکرد، به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کنید.

همیشه سردرد دارید

اگر سردرد شدید بود، به‌طور ناگهانی شروع شد یا با علایمی مثل سفت شدن گردن، تب، تشنج، گیجی یا بیهوشی همراه بود، به پزشک مراجعه کنید تا علت بروز آن مشخص شود.

رنگ ناخن‌های شما تغییر کرده است

ناخن‌ها باید صورتی رنگ باشند. بنابراین، اگر رنگ دیگری دارند، باید با پزشک درباره‌ آن‌ها صحبت کنید. در بسیاری از مواقع تغییر رنگ ناخن‌ها می‌تواند بی‌خطر باشد، اما بر اساس تحقیقات، گاهی اوقات ممکن است از یک بیماری ناشی شود. برای مثال، آبی بودن ناخن‌ها به این معنی است که اکسیژن کافی در جریان خون وجود ندارد.

وزن تان ناخواسته کاهش یا افزایش داشته

اگر در یک بازه‌ ۶ تا ۱۲ ماهه، بیش از ۵ درصد وزن طبیعی خود، وزن از دست دادید و دلیل آن را نمی‌دانید، به پزشک مراجعه کنید. افزایش وزن می‌تواند نشانه‌ کم‌‎کاری تیروئید، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یا سندروم کوشینگ باشد.

ریزش موی شدید دارید

ریزش مو می‌تواند پیامد افزایش سن، وراثت (به‌ویژه برای مردان) یا تغییرات هورمونی باشد. علاوه بر این، ممکن است بر اثر یک مشکل یا بیماری اتفاق بیفتد. این مشکلات عبارت اند از: عفونت پوست سر، اختلالات تیروئید، اختلالات ایمنی و رویدادهای آسیب‌زای ناگهانی.

 

 

منبع: فارس

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close