اخبار ایران

افت ۲ نمره‌ای معدل «دوازدهمی‌ها» در امتحانات نهایی

روزهای بروجرد– به گفته معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال جاری در حد کنکور برگزار شده است.

قاسم احمدی لاشکی با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: در امتحانات نهایی پایه دوازدهم امسال شاید ۲ نمره معدل دانش آموزان پایین آمده است چراکه امتحانات را به صورت کنکور برگزار کردیم و علت این امر آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تاثیر نمره این امتحانات در کنکور ۴۰ درصد و به صورت قطعی باشد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه ۴۸ هزار معلم در ماه گذشته ۲۳ میلیون ورقه امتحانی را به صورت الکترونیکی تصحیح کردند و این کار سنگینی است، افزود: این امر در حالی انجام شد که حقوق مربوط به تصحیح اوراق سال قبل را، ماه اخیر پرداخت کرده بودیم.

لاشکی در بخش دیگر سخنان خود به بیان آمارهایی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و توضیح داد: از سال ۱۲۹۷ که آموزش و پرورش کشور رسما آغاز شد، یکی از دغدغه‌های بزرگ کشور در نظام تعلیم و تربیت بحث نیروی انسانی بوده است. ما یقینا دچار کمبود نیروی انسانی هستیم. حدود ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز داریم و بر این اساس باید بدانیم به چه تعداد نیروی انسانی نیاز داریم. این انتظار را از سازمان اداری و استخدامی داریم که نیروی انسانی در آموزش و پرورش را متفاوت از سایر حوزه ها ببیند.

به گفته او در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی، ۴۰۵ هزار دانش آموز در مدارس شاهد، ۱۲۵ هزار دانش آموز در مدارس سمپاد، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در مدارس هیات امنایی و حدود ۴۸ هزار دانش آموز در مدارس “سما” مشغول به تحصیل هستند و به طور کلی ۲۳ نوع مدرسه در کشور داریم.

دچار چالش نیروی انسانی هستیم

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سالهای ۱۳۷۷ و ۱۳۸۸ با حدود ۱۸ میلیون و ۱۲۱ هزار دانش آموز بالاترین آمار دانش آموز را داشتیم، ادامه داد: اینکه چون آمار دانش آموز ما کم شده است، نیروی انسانی را کم کنیم درست نیست؛ چراکه وزارت آموزش و پرورش قابل قیاس با سایر دستگاها نیست. دچار چالش نیروی انسانی هستیم و امیدواریم امسال برای اول مهر دغدغه نداشته باشیم؛ هرچند برای رویه تامین کسری نیرو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم.

سال گذشته ۱۷۸ کلاس بالای ۵۰ دانش آموز داشتیم

لاشکی در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: شاید ۲۰۰ مدرسه داریم که یک دانش آموز دارند، بیش از ۵۰۰۰ کلاس درس داریم که با کمتر از پنج دانش آموز اداره می‌شوند. سال گذشته ۱۷۸ کلاس بالای ۵۰ دانش آموز داشتیم و بیش از ۱۷ هزار کلاس درس با بالای ۴۰ دانش آموز داریم. البته دولت در برنامه هفتم به این مساله اشاره کرده است و امیدواریم مجلس عدد این امر را اصلاح کند.

او در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین آمار مربوط به حقوق اردیبشهت ۱۴۰۲ حقوق بگیران آموزش و پرورش توضیح داد: طبق این آمار ۹۹۶ هزار و ۵۸۹ نفر کل پرسنل ما هستند. از این تعداد ۷۳۵ هزار و ۳۵۰ معلم داریم و حدود ۳۱ هزار و ۹۲۹ نیرو اداری داریم و باقی تعداد نیز در گروه های دیگر جای می‌گیرند. آمار نیروی اداری شامل مربی پرورش،  مشاور و معلم هایی که حالت اشتغال جانبازان دارند نیز می‌شود. ما ۹۵۰ نفر حالت اشتغال جانبازان داریم. تعداد مرخصی بدون حقوق رسمی ما ۲۷۹۸ است، تعداد مرخصی زایمان ما در این ماه، ۷۸۰۵ است و تعداد افراد از کارافتاده و فوتی ما در این ماه ۲۵۵۴ است.

اجبار به تدریس مدیر و ناظم مدرسه به علت محدودیت نیروی انسانی

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: سال گذشته به مدیران مدارس گفتیم باید شش ساعت در کلاس‌ها درس دهند و به ناظم‌ها هم تدریس در کلاس دادیم. فعلا ناچاریم چراکه محدودیت نیروی انسانی داریم و تا زمانی که به رقم عادی برسیم همکاری این عزیزان را نیاز داریم. در دوره ابتدایی معلم باید ۲۵ ساعت آموزش دهد اما ۲۴ ساعت آن برای معلم منظور می‌شود. اگر سابقه معلم بالای ۲۰ سال باشد، ۲۰ ساعت باید اموزش دهند اما اگر سابقه معلم زیر ۲۰ سال باشد باید ۲۴ ساعت درس دهد.

لاشکی با تاکید بر اینکه به صورت قطعی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد، در خصوص حواشی پیش آمده پیرامون حرف وزیر آموزش و پرورش مبنی بر لزوم ارتقا سن بازنشستگی معلمان به ۵۰ سالگی، توضیح داد: فصل الخطاب ما باید قانون باشد. قبل‌تر دوره تعهد دبیری که یک نفر در دانشگاه فرهنگیان شروع به کار می‌کرد ۲۳ سالگی بود، بعد ۲۴ سالگی مصوب شد قانون می‌گوید اگر کسی ۲۴ سالگی وارد آموزش و پرورش شد باید ۳۰ سال خدمت کند و ۵۴ سالگی بازنشسته شود. ما قانون را می‌پذیریم.

او با اشاره به شرط جذب نیروی با حداکثر سن ۴۰ سال در  آزمون استخدامی امسال وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: منصفانه نیست به نیروهای خرید خدمات آموزشی، حق التدریسی‌ها، نیروهای پیش دبستانی و نهضتی که ۱۰ الی ۱۵ سال جوانی خود را گذاشتند و با ما همکاری کردند بگوییم سن شما رفته است بالا و استخدام نمی‌شوید. به همین خاطر امسال در آزمون رسمی حداکثر سن را ۴۰ سال نوشتند. همچنین بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازای تاهل داوطلبان یک سال اضافه شد و به ازای داشتن هر فرزند یک سال اضافه شده است.

نیاز به جذب نیرو در تکمیل ظرفیت

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، افزود: امسال ردیف جذب ما برای آموزگار ابتدایی ۲۸ هزار و ۱۹۷ نفر بود که در مرحله مصاحبه هستند. ۲۲ هزار و ۱۸۴ ردیف نیز برای دوره دبیری به ما دادند و ۱۱ هزار ردیف نیز برای مربی پرورشی دادند. اما آیا برای مثال همه ۲۸ هزار و ۱۹۷ نفر جذب می‌شوند؟. حداقل ۸ هزار ردیف جذب نمی‌شوند. ایراد آن در دو چیز است. ما دو قانون برای جذب داریم که یکی از آن را مجلس نوشته است که طبق آن باید بومی گزینی کنیم. یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم داریم که طبق آن باید این امر را استانی برگزار کنیم. اگر استانی برگزار کنیم نمرات عالی تری جذب می‌شوند. از سازمان اداری و استخدامی انتظار داریم که برایمان تکمیل ظرفیت بگذارند. در جذب از طریق ماده ۲۸ نیز باید دنبال تعهد کامل ۴ ساله باشیم چراکه دوره یک ساله که ما همان را شش ماهه نیز برگزار می‌کنیم؛ جواب مشکل ما نیست.

لاشکی در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: سال قبل در المپیاد جهانی برای اولین بار آموزش و پرورش ۲۰ مدال طلا آورد. سال قبل مدرسه علامه حلی در المپیاد نجوم ۱۰ دانش آموز از کشور فرستاد که ۹ طلا و یک نقره آورد. از بین آن مدالها، ۵ یا ۴ مدال طلا و یک نقره را از مدرسه علامه حلی یک داریم.  

آموزش و پرورش مجموعا ۱۱۸ هزار میلیارد تومان طلبکار است

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه آموزش و پرورش مجموعا ۱۱۸ هزار میلیارد تومان طلبکار است، توضیح داد: بخشی از این طلب به معلمان ما مربوط می‌شود، بخشی به قراردادها و بخشی به املاک ما مربوط می‌شود. یک دهم این طلب ۱۱۸ هزار میلیاردی مربوط به پرسنل و نیروهای اداری ما است. چرا هر روز یک عده ای می‌آیند در جلوی درب وزارت آموزش و پرورش؟، حق دارند، می‌گویند ما نیروهایی هستیم که خارج از کشور برایتان درس دادیم، زندگی اینجا را فروختیم و رفتیم آنجا درس دادیم اما ما پول نداریم به آنها دهیم.

سال گذشته ۹.۹۶ درصد از کمبودهای نیروی انسانی خود را از طریق خرید خدمات آموزشی پر کردیم

 او با تاکید بر اینکه آمارهایی که بیان می‌کند دقیق است، ادامه داد: سال گذشته ۹.۹۶ درصد از کمبودهای نیروی انسانی خود را از طریق خرید خدمات آموزشی پر کردیم. ۳.۳۶ درصد از کمبود خود را با سرباز معلم پر کردیم، ۷.۲۶ درصد از کمبود خود را از طریق نیروهای به کارگیری دانشجویی پر کردیم که مربوط به سال ۱۳۹۸ بودند و کار آنها باید ۴ سال تمام می‌شد اما ۳ ساله تمام شد و آقای نوری گفته بودند به هر روشی میدانید این کار را انجام دهید تا کلاس درس خالی نباشد. همچنین ۹.۹۲ درصد از کمبود خود را از طریق تدریس موظف عوامل اجرایی مدارس پر کردیم. از سوی دیگر حق التدریسی‌های شاغل و بازنشسته به کمک ما آمدند و ۴۷.۶۷ درصد از کمبود خود را با این نیروها پر کردیم. وقتی شرایط اینگونه باشد کیفیت پایین می‌آید.

کمبود ۴۷ هزار نفری نیروهای خدماتی در مدارس

لاشکی با اشاره به کمبود نیروی خدماتی در مدارس، عنوان کرد: نیروی خدماتی باید با حقوق ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان زندگی خود را بچرخاند. کمبود ما در حوزه نیروهای خدماتی حدود ۴۷ هزار نفر است که شامل سرایدار، نیروهای خدماتی، آشپز، کمک آشپز و راننده می‌شود. در لایحه برنامه هفتم نیز به موضوع به کارگیری نیروی جدید از طریق خرید خدمات اشاره شده است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش، معتقد است: در هیچ نظام آموزشی کیفیت نظام تحصیلی از کیفیت معلمان بالاتر و فراتر نخواهد رفت. باید روی کیفی سازی کار کنیم. کیفی سازی شروع شده است ۲۲ فروردین امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان را در ۹ ماده تصویب کرد. کارهای خوبی انجام شد که باید بر آن منوال از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب کنیم.

او در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر در خصوص نیروی انسانی با مشکل مواجه است، افزود: برآورد ما به نسبت سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۲_۱۴۰۱ آیت است که امسال به ما ۴۶۲ هزار دانش آموز اضافه خواهد شد. برآورد ما این است که امسال ۹۴۵۲ کلاس باید اضافه کنیم. پس به تعدادی معلم جدید هم نیاز داریم و کمبود نیروی انسانی داریم. انشالله بتوانیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دغدغه نداشته باشیم. اولویت ما این است که کلاس‌هایمان معلم داشته باشند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close