اخبار ایران

رئیس‌جمهور: نباید صدای دشمن را از حنجره رسانه‌‌های مخالف دولت بشنویم/ هیچ گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم/ برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم

روزهای بروجرد- رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز نگاه دنیا نسبت ایران بعد از مقاومت حتی در آمریکا عوض شده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در مجلس گفت: برای معرفی دو وزیر از کابینه دولت  در خدمت نمایندگان مجلس و هیات رئیسه هستیم. در آغاز لازم می‌دانم ایام سوگواری و ایام شهادت مولایمان حسین (ع) و اهل بیت و یاران و اصحابش را به ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان و حضار تسلیت عرض کنم و امیدوارم همه ما بتوانیم پیرو راه آن عزیزی باشیم که گفت من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق قیام و نهضتم را آغاز کردم که اراده و تصمیم من امر و فرمان به خوبی‌ها و نهی و بازداشتن از پلشتی‌ها و زشتی‌هاست راه من راه پدر و برادر و جدم خواهد بود باید هر لحظه برای اصلاح جامعه بکوشیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به نقش آفرینی استثناعی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد، گفت: به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد. طراحی بر این بود که ۱۶ ماه پیش با تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تاب‌آوری داشته باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کشور معمولی نمی‌توانست در این تحریم‌ها ۶ ماه مقاومت کند. اینکه طراحی چنین بود که پس از ۶ ماه از دولت و نظام چیزی باقی نمانده باشد با محاسبات عادی خیلی غلط نبود اما وقتی در برابر یک ملت آبدیده که فراز و نشیب فراوان در تاریخ دیده و دارای فرهنگ بلند ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت است و پشت پرچم سالار شهیدان آماده ایثار در طول تاریخ بوده این گونه محاسبات نادرست و غلط بود و آنها هم امروز به این واقعیت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ امروز نگاه دنیا نسبت ایران بعد از مقاومت حتی در آمریکا عوض شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند با فشار نمی‌توانند ملت را به زانو در آورند، گفت: آنکه این همه پیغام با واسطه در سراسر جهان امروز مشاهده می‌کنیم به خاطر یاسی است که بر افکار دشمن مستولی شده است. آن‌ها هم می‌دانند که این جنگ تحمیلی اقتصادی بی‌نتیجه است همانند جنگ تحمیلی نظامی ۳۰ سال قبل که هیچ نتیجه‌ای نداد و ملت ما علیرغم همه دشمنی‌ها خودش را مسلح کرده بود و با ایدئولوژی شرق و سلاح غرب خودش را مسلح کرده بود و فکر نمی‌کردند ایران پیروز شوند.

روحانی ادامه داد: آمریکا اطلاعات می‌داد و برخی کشورها فرودگاه در اختیار آن‌ها گذاشته بودند و علیرغم حصری که برای ما به وجود آوردند بسیج و سپاه و ارتش و ملت ما با دادن فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند. این جنگ سرنوشتی بهتر از آن نخواهد داشت. در این جنگ هم ملت ما پیروز است. این ادعا نیست. راهبردی که ابتدا نظام ما در برابر آمریکا اتخاذ کرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود و ما با این دو نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم. آمریکایی‌ها برای اولین بار است در تاریخ جهان علیه یک ملت و کشور برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند و دنیا به آن‌ها روی خوش و رای مثبت نشان نمی‌دهد حداقل در بیان و زبان و سیاست با ملت ایران هم‌نواست و در مجامع حقوقی بین‌المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دو سه تا کشور در کنار آمریکا مانده‌اند و ایران خود را در کنار ملت‌ها و دولت‌های بزرگ جهان می‌بیند. ما در این راه و مسیر که برداشتیم دادن یک فرصت تاریخی به کشورهای ۴+۱ بود که آن‌ها می‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر اینچنین بود ما هم به تعهدات خود عمل می‌کردیم و آمریکا هم شکست می‌خورد و متاسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا اروپایی‌ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند یا هردو و ما فکر می‌کنیم هردو.

روحانی گفت: استراتژی ما دوپایه بود. مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال. بدون این دو راه به جایی نمی‌بریم و راه ما دشوار خواهد بود. پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستند و همه قوا دست به دست هم دهند تا بتوانیم مردم را از فشار اقتصادی که تحت آن قرار دارند، خارج کنیم.

وی با اشاره به دستور رهبری مبنی بر تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی گفت: ایشان گفت اگر نظری دارید بعدا بحث شود و اصلش قبول باشد و امیدواریم بعد هم برکات بیشتری برای ما داشته باشد.

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما حامی دولت هستید چون شما به وزرا رای دادید و با کمک شما بوده که دولت تشکیل شده و با کمک شما است که دولت می‌تواند در مسیر قانونی خود قدم بردارد. ولو اینکه برای مردم ما روزهای سختی گذشته و روزهای سختی هم خواهد بود. بعد از اردیبهشت سال ۹۸ که تحریم را شدیدتر کردند و ۱۰۰ درصد کردند و از تمام ابزار خود علیه ایران استفاده کردند و آنچنان فشاری بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز کند و یا برعکس با تحت چهارچشم مراقبت شدید قرار می‌هند و همچنین در قایقرانی و کشتی‌رانی.

وی افزود: شاخص‌های اقتصادی در این دو سه ماه باید به ما بگوید که مقاومت پاسخ داده یا نه. آمار ما نشان می‌هد در دو سه ماه اخیر وضع ما از ماه‌های پیش بهتر است. اخیرا بانک مرکزی نامه‌ای به من نوشته بود و ذکر کرده بود شاخص بهای تولیدکننده، این نشان می‌هد ماه گذشته نسبت به ماه قبل حدود ۰.۷ درصد بوده یعنی کمتر از یک درصد رشد داشته است و ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ واحد کاهش داده است. یعنی اگر ما این شاخص می‌بینیم اثرش در چندماه آینده دیده می‌شود.

روحانی گفت: قیمت ارز ما از یک قیمت نسبی در دو ماه اخیر برخوردار شده و این نشان می‌هد بازار ما آرامش دارد و بازار سرمایه رشد دارد. اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند. هم در زمینه اخذ مجوز و هم در زمینه کارگاه‌های صنعتی ما رشدهای ۲۰ و ۱۸ درصدی داریم یعنی بر خلاف تمام تبلیغات که می‌خواهند روحیه مردم ما را تضعیف کنند ملت ما در مسیر آبادانی در حرکتند.

وی گفت: اینکه ما کلید ۱۱۰ هزار مسکن شهری را می‌زنیم و می‌گوییم مسکن ما در بخش ساختش ۹۰۰ هزار واحد خواهد بود این به معنای حرکت مثبت ماست و این توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اینکه ایران در یک پیمان اقتصادی بعد از انقلاب ورود کرده و روابط آزاد تجاری با جمع اوراسیا را اجرایی کرده در آبان امثال اجرا می‌شود و این برای اولین بار بعد از انقلاب است که ایران وارد یک پیمان اقتصادی منطقه‌ای شده که می‌تواند راه را برای ما آسان‌تر کند و اینکه امروز با چند کشور جهان توافق کردیم که تعاملات با پول ملی ما باشد، ضربه به آمریکا است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز شرایط آرامتری را نسبت به دو یا سه ماه پیش می‌بینیم و در ماه‌های بعد شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. اینکه دولت تدبیر و امید همه در تحریم بوده به استثنای یک سال و نیم. علیرغم این تحریم ۱۴ فاز پارس جنوبی و ۱۵ پتروشیمی را افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: از آغاز دولت یازدهم به استثنای یک سال و نیم در تحریم بودیم و علیرغم این تحریم ۱۴ فاز پارس جنوبی را افتتاح و به ثمر رساندیم ۱۵ پتروشمیی بزرگ را افتتاح کردیم در کشاورزی تحولات بزرگی را به وجود آوردیم ۶۰۰ هزار هکتار زیر آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین قرار گرفته است طرح خوزستان، ایلام سیستان وبلوچستان و غلیرغم همه فشارها گازرسانی آبرسانی و برق‌رسانی خط تلفن اینترنت به روستا روزانه ادامه دارد.

روحانی با اشاره به زلزله سال ۹۶ و سیل امسال گفت: برای مشکلات زلزله سال ۹۶ و سیل امسال دولت همه توان و تلاش خود را به کار برده نه به عنوان یک کشور تحت فشار تحریمی بلکه به صورت یک کشور شاداب با همه ارگان‌ها مشکلات را حل می ‌کند و این نشان می‌دهد مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را برای ما هموار کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما هیچ گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست سیاست این دولت از دولت یازدهم تاکنون تداوم ارتباط سازنده با جهان بوده و این را ادامه خواهد داد ما معتقد نیستیم دیپلماسی فعال با مقاومت ملی در تضاد است بلکه این دو مکمل یکدیگر هستند رسانه‌های جمعی این تضاد و تقابل را در کشور ما درست نکنند. شرایط ما شرایط دوگانگی نیست شرایط وحدت است صدای واحد است نباید صدای دشمن را از حنجره رسانه‌‌های مخالف دولت بشنویم. بگذارید دشمن با حنجره خود حرف بزند ما باید متحد و در کنار هم باشیم با اتحاد با فعال شدن همه کنار یکدیگر می‌توانیم از مشکل راحت‌تر عبور کنیم و بدون یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی سخت و مشکل باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: بعد از یکسال صبر راهبردی ما سیاست تقابل کاهش تعهد را آغاز کردیم بعد از یکسال دیگر این فرصت برای جهان کافی بود برای تاریخ کافی بود ما لازم بود قدم‌های خودمان را در برابر دیگران که آنها تعهدات خود را کنار گذاشته بودند یا کاهش داده بودند برداریم و این کار را از ۱۸ ادریبهشت سال ۹۸ آغاز کردیم در سال جاری ما اولین قدم کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال مذاکرات را هم با کشورهایی که روابط نزدیکتر داریم مانند چین و روس و کشورهای دیگر مانند اروپا ادامه دادیم پایان دوماه به نتیجه ملموس نرسیدم قدم دوم را در کاهش تعهدات برداشتم و امروز دوماهه دوم تقریبا در روزهای پایانی خود است.

وی ادامه داد: در این دو ماهه دوم مذاکرات را با کشورهای مختلف داشتیم در برخی کشورها حضوری و با برخی تلفنی صحبت کردیم اساس صحبت بر این است که اگر اروپا بتواند و ۴+۱ بتواند بخشی از تعهدات مهم خود را عمل کند این جا در این شرایط ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدیدنظر کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر کار مهمی انجام ندادند ما حتما قدم سوم را در دروزهای آینده برخواهیم داشت. البته هرچه قدم به پیش بگذاریم، حل مساله سخت‌تر شود اما از آنجایی که گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمان اراده کنیم می‌توانیم به نقطه اول برگردیم بعد از گام سوم باز هم به مذاکرات خود ادامه می‌دهیم. اساس بحث ما امروز این است که اگر بتوانند نفت ما را بصورت نقد و نسیه بخرند و پولش در اختیار ما باشد شرایط را تسهیل می‌کند که گام‌های کاهش تعهدات را ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه بحث ما بحث چندماهه است و هنوز به توافق نهایی نرسیدیم اما مذاکرات ما ادامه دارد، گفت: اگر تا پنجشنبه به نتیجه نهایی نرسیم مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و حالا که روشن شده سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد، در برابر توطئه خواهیم ایستاد امیدورایم برگردند به عقلانیت و به مسیر بزرگ تا ما شرایط بهتری را شاهد باشیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم که ممکن است از تصمیم‌ها سوءتعبیر شود. ما برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم. پیشنهاداتی بوده اما جواب ما منفی بوده اما ما گفتیم قبلا آمریکا در ۱+۵ با ما حرف می‌زد و ما بحث می‌کردیم اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد و به برجام برگردد یا برنگردد باز هم امکان‌پذیر است که در جلسه ۱+۵ مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند که مشروط به این است که کل تحریم را بردارد. آن وقت به دلیل اینکه در هر سخنرانی نمی‌توانیم این را تبیین کنیم برخی می‌گویند مذاکره دوجانبه که برخی سوءبرداشت می‌کنند.

وی یادآور شد: سیاست‌های کلی ما را رهبر انقلاب تعیین می‌کنند و آنچه دشمنان فکر می‌کنند در داخل ایران تفرقه وجود دارد در مسائل ملی و مافع ملی ما اختلاف نداریم و نخواهد داشت.

روحانی گفت: امروز که خدمت شما رسیدیم برای این است که یک عضو کابینه را شما نمایندگان محترم تاسیس کردید که قبلش وزارتخانه نبود شاید در مباحث مجلسی هم ما دولتی‌ها موافق نبودیم و ما البته حتی نظرمان مخالف باشد می‌گوییم اما تصمیم نهایی با شما و بعد شورای نگهبان است. پس یک وزاتخانه جدید تاسیس شده و یک وزارتخانه ما هم که وزارت مهم آموزش و پرورش است. وزیر محترم ما به عشق شما نمایندگان مجلس علاقه‌مند شد در کنار شما نمایندگان باشد و استعفا داد و من هم موافق نبودم و اصرار ایشان و تنگی وقت از طریق دفتر ما فشار آورد تا من استعفا را بپذیرم. آقای بطحائی وزیر خوبی بود و در دولت مشکلی بین ما نبود و امروز هم آقای حسینی در این چندماه وظیفه را به عهده گرفتند از ایشان راضی هستیم و به خوبی این وزارتخانه را اداره کرد.

حسن روحانی درباره علی اصغر مونسان در این جلسه بیان کرد: اینکه میراث فرهنگی و موضوعات به آن چقدر مورد اهمیت است نیازی به توضیح ندارد. میراث فرهنگی از  لحاظ فرهنگی و هویت ملی برای ما مهم است. شاید اگر میراث فرهنگی نبود کتاب نیز نمی‌توانست هویت ملی ما را تببین کند و در این میان زیبایی تمدن و معماری یک زبان رسا است و کاری که از آثار ما در استان‌های کشور مشهود است. حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ آثار باستانی در استان‌های کشور وجود دارد و تقریبا همه استان‌های ما از این میراث برخوردار هستند. بنابراین حفظ آثار باستانی کشور  و معرفی آن به دنیا یک وظیفه ملی و انقلابی برای همه ما است.

وی ادامه داد: گردشگری به عنوان یک پیشران در اقتصاد و اشتغال ما است ما امروز باید دو کار مهم انجام دهیم یکی در بحث اشتغال است و نباید بگذاریم در شرایط اقتصادی جوان‌های ما بیکار بمانند و نباید بگذاریم آمار بیکاری ما رشد کند. باید در شرایط تحریم هم آمار بیکاری را کاهش دهیم.  نکته دوم در بحث محیط کسب و کار است به این صورت که ما بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. از این رو برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است زیرا هم موجب سرمایه‌گذرای در بخش‌های مختلف می‌شود و هم اشتغال بسیار خوبی به وجود خواهد آورد.

روحانی افزود: من افتخار می‌کنم که دولت در این شرایط آمار بیکاری را از ۱۲.۱ به ۸.۹ کاهش دهد. گردشگری ایران رو به توسعه است و هر سال نسبت به قبل گردشگان بیشتری وارد کشور ما شدند. امروز یکی از نکات مهم در کشور ما ارز، ریال و تبادل اجناس است و صنایع دستی هم در این میان اهمیت دارد. زیرا باعث معرفی فرهنگ ما و ایجاد کسب و کار خواهد شد. جناب مونسان عنصر فعال، پرنشاط، خوشفکری است که در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده و آمادگی دارد این مسئولیت را بر دوش بگیرد. امیدواریم با رای نمایندگان مجلس در این دو سال باقی مانده آقای مونسان بتواند به عنوان وزیر این مسئولیت را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت پایه‌ای و اساسی در کشور ما است و هر آنچه برای آینده کشور می‌خواهیم آغازش از آموزش و پرورش است، معرفت، اخلاق، پیشرفت اجتماعی، صنعتی، اشتغال و قدرت ملی می‌خواهیم همه چیز از این آموزش و پرورش آغاز می‌شود به ویژه اینکه یک سرمایه بسیار عظیم و بزرگی در اختیار ما است و ۱۴ میلیون دانش‌آموز در اختیار ما است و بیش از ۹۰۰ هزار نفر عزیزانی که این بار مسئولیت آموزش و پرورش را بر دوش می‌کشند و این کار بزرگ و عظیم را انجام می‌دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرروش جزو وزارت‌خانه‌هایی است که پیچ و خم آن از وزارت‌خانه‌های دیگر بیشتر است ما باید از این پیج و خم‌ها را عبور می‌کردیم و در مجموع ۹ نفر را در ذهن داشتم که یکی از آنها آقای حاجی میرازیی بود و بعد از بررسی از میان این ۹ نفر به ایشان رسیدیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آقای حاجی‌میرزایی گفت: ایشان مزایای ویژه خود را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود مزایای ایشان را نداشت خلق و خوی، ادب، اخلاق و نحوه برخورد او ایشان را انسان ویژه‌ای ساخته است. ما در این ۶ سال عصبانیت ایشان را تجربه نکردیم در همه روزهای سخت در کنار دولت بوده است. نظم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت ساده نیست و کار سختی است و همیشه این کار را انجام می‌داد و با نظم و حوصله این کار را انجام داده است و هیچ گاه ندیدیم ایشان متنی را به دولت بیاورد که در متن آن اشتباه باشد در چارچوب آن ایراد داشته باشد و این نشانه دقت حوصله و پرکاری ایشان است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی با همه اعضای دولت و سیاست‌های دولت آشناست. آموزش و پرورش بسیار حساس و مهم است و می‌دانیم معلمان ما مطالباتی دارند و باید در کنار آنها باشیم و به آنها کمک کنیم و او این توان را دارد هم از نظر تحصیلات که تحصیلات‌شان علوم اجتماعی است و هم از نظر کاری این وظیفه را انجام دهد. معتقدم در دوران ایشان تحول بسیار خوبی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود

روحانی تاکید کرد: از همه نمایندگان خواهشم می‌کنم به این دو وزیر رای دهند تا بتوانیم با همه افراد مورد نیاز در کابینه فعالیت‌مان را ادامه دهیم مخصوصا آموزش و پرورش که در نزدیک مهر ماه هستیم و بار سنگینی بر دوش ما است و بتوانیم در این مسیر در شرایط سخت کشور موفق باشیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close