اخبار بروجرد

گزارشی از شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان بروجرد

روزهای بروجرد- سحر صارمی: شورای مبارزه با مواد مخدر در سالن جلسات دانشگاه آزاد به میزبانی فرماندار بروجرد و با حضور بیرانوند دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان و مدیران دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد گفت: ۴ کمپ را شناسایی و دستور پلمپشان را تحویل نیروی انتظامی دادیم قرار بود چهارشنبه این کمپ ها پلمپ شوند ولی به آنها فرصت داده شده است.

پیردایه افزود: در سطح شهرستان کلاً چهار کمپ مجوز دارند و ۸ کمپ هم موافقت اصولی را گرفته‌اند و از این ۸ کمپ سه کمپ پزشک معرفی کرده‌اند. ۵ کمپ هنوز پزشک ندارند و تا موقعی که پزشک نداشته باشند به آنها مجوز داده نمی شود.

وی عنوان کرد: ۹۰ نفر بیمار در کمپ‌های غیرمجاز و ۱۸۰ نفر در کمپ‌های مجاز حضور دارند با توجه به این تاسقف ۵۰ نفر را می توان در یک کمپ نگهداری کنیم همین ۱۲ کمپی که وجود دارند جوابگو هستند.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد بیان کرد: مجوز پلمپ را چند بار است که می گیریم ولی موفق به پلمپ نمی شویم. این به یک عادت تبدیل شده که ما مجوز پلمپ را می‌گیریم آنها می روند یک فرصت چند ماهه می‌گیرند دوباره نواقص را رفع نمی کنند و همین روند ادامه پیدا می کند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان نیز در این جلسه گفت: از سال ۹۶ کار جمع آوری کمپ‌های غیرمجاز را در سطح استان شروع شده اما هنوز نتوانستیم کمپ های غیرمجاز در بروجرد را پلمپ کنیم.

بیرانوند با انتقاد از عدم همکاری مسئولان این شهرستان در راه اندازی کمپ ماده ۱۶ را در محل تی سی بروجرد، مسئولیت وقوع هر گونه مشکلی را متوجه مسئولان این شهرستان دانست.

وی بازرسی مداوم از کمپ ها را وظیفه بهزیستی دانست و گفت: براساس قانون فقط بیماران متجاهر باید در مرکز ماده ۱۶ اجباری پذیرش شوند و کمپ های ماده ۱۵ نمی‌توانند معتادان متجاهر را نگهداری کنند و این کار غیر قانونی است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان عنوان کرد: کمپ ماده ۱۶ ظرفیت اسمی بیش از ۲۴۰ نفر را دارد اما هم اکنون بالغ بر ۳۷۰ نفر در آنجا پذیرش شده اند که برای یک دوره سه یا شش ماهه با دستور قضایی جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند و با دستور مقام قضایی نیز آزاد می شوند.

وی ادامه داد: اردوگاه نگهداری و توانمندی ما با ظرفیت ۵۰۰ نفر با مصوبه مواد مخدر و بسیج مستضعفان در حال ساخت است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید تا پایان مرداد این مرکز را به بهره‌برداری برسانیم تا بتوانیم افرادی را که در ماده ۱۶ نگهداری می شوند به آن اردوگاه انتقال دهیم تا دیگر مسئله عدم پذیرش به خاطر عدم ظرفیت را برای شهرستان‌ها نداشته باشیم.

بیرانوند یادآور شد: برای احداث این مرکز نگهداری تمایل بر استفاده از ظرفیت تی سی بروجرد بود اما بهزیستی و هلال احمر با ما همکاری نکردند و برای اینکه از برنامه جا نمانیم در حال احداث آن مرکز، در مرکز استان و با همکاری سپاه هستیم.

فرماندار بروجرد نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه چه کمپ مجوز دار چه غیر مجوزدار اگر نگران رهایی معتادان در سطح شهر نباشیم باید پلمپ شوند، گفت: حتی آنهایی که مجوز دارند هیچ گونه امکاناتی ندارند و حداقل ها این است که یک کاغذ به عنوان مجوز داشته باشند که خیلی از آنها که در حال فعالیت هستند آن را هم ندارند.

رحیمی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و مکانی افزود: یکی از کمپ ها ۸ سال است بدون مجوز فعالیت میکند اگر کسی در این مرکز مشکل برایش پیش آمد چه کسی پاسخگوست؟

وی بیان کرد: فرماندار قائم مقام استاندار است اگر در مورد کمپ مجوز را’ صادر می کند بهزیستی استان حق ندارد در مسائل شهرستان دخالت کند.

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت بروجرد نیز گفت: وضعیت کمپ ها واقعا فاجعه است زمانی که قرار است مجوز داده شود باید نیروها معرفی شوند نه اینکه مجوز دهیم بعد بگوییم پزشک ندارد و پزشک برایش بیاورید و هیچ پزشکی هم به صورت رایگان همکاری نمی‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بروجرد نیز بیان کرد: از ابتدای سال ۹۸، ۳ طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهرستان انجام شده که از آن سه طرح در دو طرح اولیه ۵۰ معتاد متجاهر به کمپ ماده ۱۶ استان انتقال داده شد اما در طرح سوم چون ظرفیت نداشتند نتوانستیم آنها را به کمپ ماده ۱۶ انتقال دهیم.

غلامی افزود: در زمینه کشفیات مواد مخدر امسال ۲۰۷ کیلو مواد کشف و ضبط شده که نسبت به سال قبل ۱۲۵ درصد افزایش داشته‌است. در همین راستا ۲۵۰ خرده‌فروش و۲۳ قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و دو منزل پلمپ شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close