اخبار بروجرد

هشت‌بهشت؛ برزخ سرمایه‌برداری در بروجرد


روزهای بروجرد-مژگان شمس: در حالی ۱۲ سال از آغاز اجرای پروژه نیمه کاره هشت‌بهشت می‌گذرد که عدم تحقق تعهدات سرمایه‌گذار آن را به مصداق برزخ سرمایه‌برداری تبدیل کرده است

به گزارش فارس، پُر واضح است که گستردن فرش قرمز در زیر پای سرمایه‌گذارانی که علاوه بر کسب عواید اقتصادی خود به فکر عمران و توسعه شهرها هستند، اقدامی ستودنی و یا بهتر بگوییم ضروری است.

اما کم نیستند سرمایه‌گذاران سرمایه‌برداری که بدون حتی نیم‌نگاهی به انتظارات شهروندان و آبادانی شهرها و صرفأ با تمرکز بر روی تحقق حساب و کتاب مالی خود پای در وادی سرمایه‌گذاری می‌گذارند.

با وجودیکه ۱۲ سال از شروع پروژه موسوم به هشت‌بهشت در بروجرد می‌گذرد که با وجود عدم اجرای تعهدات سرمایه‌گذار از یک سو و نقض چند باره آن‌ها از سوی دیگر پُر بی‌راه نیست اگر آن را از مصادیق سرمایه‌برداری بخوانیم.

در حالی از سال‌ها پیش با آغاز اجرای پروژه‌های هشت‌بهشت و هایپرمارکت مجموعه تفریحی فدک از سوی شرکت حامیان کیش همه نگاه‌ها به انجام این پروژه‌ها و عواید اقتصادی‌ و گردشگری حاصل از آن‌ها دوخته شده بود که گذر زمان حامل خبرهای دیگری بود.

اگر چه بر اساس قرارداد اولیه قرار بوده هشت پروژه در مجموعه هشت بهشت در زمینی به مساحت ۵۴ هزار متر مربع اجرا شود که تاکنون تنها بخشی از آن محقق شده است، البته با پیش‌فروش واحدهای ساخته شده آن هم بدون پرداخت سهم شهرداری و به دور از رعایت تعهدات منظور شده در قرارداد.

از طرفی پروژه هاپیرمارکت مجموعه تفریحی فدک بروجرد نیز پس از گذشت سال‌ها هنوز رنگ قرمز روبان افتتاحیه به خود ندیده و به سرنوشتی مشابه هشت بهشت تبدیل شده است.

اینک و با گذشت بیش از یک دهه از انعقاد قرارداد این دو پروژه کجایند شهرداران و اعضای شوراهای پیشین تا از دلایل خود مبنی بر واگذاری پروژه‌های حیاتی شهر به سرمایه‌گذاران غیر متعهد گفته و از شهروندان پوزش بطلبند.

هشت‌بهشت در ایستگاه توقف ۱۲ ساله

مدیر املاک شهرداری بروجرد با اشاره به انعقاد قرارداد کاری با شرکت حامیان کیش در سال ۸۵ گفت: بر اساس این قراردادها قرار بود دو پروژه هشت بهشت و مجموعه تفریحی و گردشگری باغ فدک به نام هایپر مارکت توسط این شرکت اجرا شود.

شاهرخ جاورسینه اظهار کرد: براساس قرارداد اولیه قرار بود پروژه هشت بهشت در زمینی به مساحت ۳۲ هزار و ۹۵۰ متر مربع در بازه زمانی ۴۲ ماه با سهم ۲۲.۵ درصدی برای شهرداری و ۷۷.۵ درصدی شرکت حامیان کیش اجرا شود.

وی عنوان کرد: در اجرای این پروژه سهم شهرداری بروجرد شامل ارزش زمین، هزینه‌های تغییر کاربری، پایان کار و صدور پروانه و سهم سرمایه‌گذار اجرا و اتمام پروژه بود.

مدیر املاک شهرداری بروجرد خاطرنشان کرد: در سال ۸۷ و بر اساس متمم اضافه شده به این قرارداد مقرر شد زمین محل اجرای پروژه به ۵۴ و بنای مفید آن به ۳۲ هزار و ۸۷۰ متر مربع افزایش یابد.

جاورسینه افزود: در این متمم آمده است که مساحت محوطه‌سازی و پارکینگ روباز پروژه هشت بهشت نیز هر کدام از ۱۰ به ترتیب به ۱۶ هزار و ۳۹۰ متر مربع افزایش یابند.

وی ادامه داد: با همه این اوصاف شرکت حامیان کیش ۱۱ هزار متر مربع بیش از  مساحت نهایی شده ۵۴ هزار متر مربعی را در اختیار گرفته است.

مدیر املاک شهرداری بروجرد تصریح کرد: همچنین در حالی تاکنون حتی یک ریال به شهرداری پرداخت نشده که این شرکت اقدام به پیش‌فروش واحدهای تجاری و با اعتراض خریداران از تکمیل نشدن پروژه مشکلات دیگری را برای شهرداری ایجاد کرده است.

اجحافی بزرگ در حق شهرداری/روند پیش‌فروش واحدها متوقف شود

در ادامه معاون امور زیربنایی و ترافیک شهرداری بروجرد با اشاره به موارد عدیده اجحاف و ظلم روا داشته شده در حق شهرداری گفت: در حالی شرکت حامیان کیش بیش از ۶۷ هزار متر مربع از مرغوب‌ترین اراضی شهر بروجرد را برای پروژه هشت بهشت و ۲۷ هزار متر مربع را برای پروژه هایپرمارکت تصرف کرده است که مجموع اراضی لحاظ شده برای این منظور در قرارداد منعقد شده اعداد و ارقام دیگری است.

سیروس پاپی با انتقاد به ناچیز بودن سهم شهرداری بروجرد از عواید این دو پروژه بیان کرد: از سویی طرف دیگر معامله در حال پیش‌فروش واحدها است.

وی با تاکید بر اینکه هر چه سریعتر باید جلوی این کار گرفته شود، افزود: توقف روند فروش واحدها از اولویت‌های مهم است.

معاون امور زیربنایی و ترافیک شهرداری بروجرد از پیش‌فروش واحدهای این پروژه آن هم بدون پرداخت سهم شهرداری به عنوان فروش مال غیر یاد و تصریح کرد: از سویی احتمال می‌رود با اجرایی شدن ادامه روند این پروژه از سوی حامیان کیش خریداران این واحدها متضرر شوند.

پاپی با اشاره به برخی شنیده‌ها مبنی بر احتمال واگذاری پروژه از سوی شرکت حامیان کیش به سرمایه‌گذار دیگری گفت: از این رو ضروری است شورای شهر با تصویب مصوبه‌ای مانع این کار شود.

پروژه هشت‌بهشت از قرارداد تا اجرا پُر از ایراد  است

عضو شورای اسلامی شهر بروجرد در این باره گفت: در حالی قرارداد پروژه هشت بهشت ۱۲ سال پیش منعقد شده که چشم‌انداز و توجیه اقتصادی برای آینده شهر در آن دیده نشده است.

اشرف چگنی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حالی بهترین اراضی شهر را در اختیار این شرکت قرار داده‌اند که مجموع هزینه‌کرد سرمایه‌گذار در این پروژه حتی به اندازه نیمی از ارزش زمین آن نیست.

وی بیان کرد: این در حالی است که حتی با فروش این زمین و بدون در نظر گرفتن عواید مازاد دیگر آن از محل اجرای پروژه‌های اقتصادی، قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب شهر و شهرداری می‌شود.

عضو شورای شهر بروجرد با ایراد جدی به شهرداری و شورای دوم شهر در انعقاد قرارداد این پروژه عنوان کرد: در شرایطی که حدود زمین محل اجرای پروژه از سوی شهرداری تعیین نشده است، اکنون شاهد تعدی به بیش از ۱۱ هزار متر مربع دیگر از اراضی این منطقه توسط شرکت حامیان کیش هستیم.

چگنی ادامه داد: از سویی در زمان انعقاد قرارداد قرار بوده ۸ پروژه در گستره ۵۴ هزار متر مربعی زمین تعیین شده اجرا شود که سرمایه‌گذار تنها اقدام به اجرای یک پروژه کرده و در اقدامی برای فریب شهرداری به دنبال احداث پارکینگ روباز در این مجموعه است.

وی تاکید کرد‌: عاقلانه و پذیرفتنی نیست که یکی از باارزش‌ترین املاک شهر در قراردادی با سهم سود اندک شهرداری به سرمایه‌گذار واگذار شود، آن هم در حالی که تاکنون سهم شهرداری پرداخت نشده و شرکت سرمایه‌گذار با عمل نکردن به ماهیت پروژه و برای سرپوش گذاشتن بر آن به دنبال احداث پارکینگ روباز است.

عضو شورای شهر بروجرد افزود: چه منطقی این را می‌پذیرد که علاوه بر قائل شدن سهم ناچیز شهرداری و البته نپرداختن آن، سرمایه‌گذار با احداث پارکینگ روباز عملا سهم شهرداری از عواید ساخت واحدهای تجاری را نادیده گرفته و آن را از بین ببرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close