پزشکی

جنجال ژنتیکی جدید در چین/ اولین جنین ترکیب شده از ژنهای انسان و میمون متولد شده است؟

روزهای بروجرد- یک دانشمند اسپانیایی مدعی شده است، آزمایشگاهی در چین نخستین هیبرید انسان/ میمون را ایجاد کرده و اگر روند آزمایشی که او از آن مطلع بوده قطع نشده باشد این جنین اکنون متولد شده است.

به گزارش انتخاب، به گفته خوان کارلوس ایزپیسا بلمونته، جنین ترکیبی که او روی آن کار کرده در وضعیت مناسبی قرار داشت و احتمال دارد تا کنون متولد شده باشد.

اگر ادعای این محقق و سایر محققانی که به نظر می رسد در این پروژه در چین حضور داشتند واقعیت داشته باشد، پس از ماجرای سال گذشته دانشمند چینی که مدعی تولید ابرانسان مقاوم به بیماری بود، این دومین بار طی ماههای اخیر است که آزمایش های ژنتیکی در آزمایشگاههای چین جنجال می آفریند.

محققان ادعا می كنند كه آنها ژنتیك جنین را به منظور غیرفعال كردن ژنهای موجود در جنین میمون كه می تواند شرایط لازم برای شکل گیریاندامها را ایجاد كند ، اصلاح كرده اند.پس از آن سلولهای بنیادی انسانی به جنین تزریق شدند. سلولهای بنیادی قادر به ایجاد هر نوع بافت هستند.به نظر می رسد هدف اولیه از این آزمایش استفاده از حیوانات برای پیوند اعضای بدن باشد اما ماهیت چنین آزمایشی در اغلب کشورهای اروپایی غیرقانونی در نظر گرفته می شود و در نتیجه این تیم اسپانیایی چین را به عنوان کشور آزمایش خود انتخاب کرده اند.

در حالی که این تیم هنوز جزئیات را منتشر نکرده اند اما بر اساس ادعای روزنامه  اسپانیایی ALPaís این ماجرا واقعا اتفاق افتاده است.بلمونته؛ پژوهشگر ارشد این آزمایش در سالهای گذشته نیز چنین اقداماتی را انجام داده بود. برای مثال در سال ۲۰۱۷ نیز تلاش کرد ژن های خوک و انسان را ترکیب کند.

پابلو راس ، همکار بلمونته و دامپزشک دانشگاه کالیفرنیا ، درمورد آزمایش خوک/ انسان گفت: “سلولهای انسانی با خوک سازگاری نشان ندادند اما این آزمایش به ما کمک کرد آزمایش روی گونه های دیگر حیوانی را بررسی کنیم.”

استرلا نونز ، یکی از همكاران جدید بلمونته در آزمایش انسان و میمون ، گفت كه نتایج بسیار امیدواركننده بوده اند. پروفسور بلمونته گفت: “ما در حال حاضر نه تنها تلاش می کنیم تا به جلو حرکت کنیم و به آزمایش سلول های انسانی و جوندگان و خوک ها بپردازیم ، بلکه همچنین با پستانداران غیر انسانی نیز آزمایش ها را ادامه می دهیم.”

با این وجود نگرانی های اخلاقی زیادی در مورد این نوع آزمایش وجود دارد. آنگل رایا ، از مرکز پزشکی احیا اعضا در بارسلونا می پرسد: “اگر سلول های بنیادی از آزمایش های اولیه محققان فرار کنند(از کنترل خارج شوند) و سلول های عصبی انسانی را در مغز حیوان تشکیل دهند ، چه اتفاقی می افتد؟ آیا این آگاهی ها در جامعه پزشکی وجود دارد؟ اگر این سلول های بنیادی به سلول های اسپرم تبدیل شوند چه اتفاقی می افتد؟”

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close