اخبار بروجرد

تائید استحکام پل شهدای دانش آموز به شرط آزمایش!

روزهای بروجرد-سحر صارمی: عملیات اجرایی پل شهدای دانش آموز در سال ۹۲ آغاز و قرار شد پروژه ۲۴ ماهه تکمیل شود اما به دلایل مختلف از جمله تغییر شهرداران و به تبع آن تغییر پیمانکاران و عدم جذب اعتبارات از سوی مسئولان و استانداری که در یک بازه زمانی خود متولی ساخت پل شده بود باعث شد یک وقفه چندساله در عملیات اجرایی آن بیفتد.

 

مدتی است که با انتخاب مجدد پیمانکار و قول ها و حمایت های مرکز استان برای جذب اعتبارات عملیات اجرایی این پل دوباره آغاز شده و مسئولان قول داده اند که این پل تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

باتوجه به اینکه ظرفیت این پل کوتاه مدت نیست و پروژه ای بلندمدت است که امنیت جانی مردم هم باید مد نظر قرار گیرد این سازه باید استحکام کافی را داشته باشد.

با توجه به وقفه ای که در عملیات اجرایی این پل به دلایل مختلف اعم از تغییر پیمانکاران و استفاده از مواد گاها نامرغوب، شرایط محیط و …. آسیب هایی به پایه های این پل وارد شده لزوم بازنگری در پایه های بتنی این پل را پررنگ تر و لزوم جدی استحکام بخشی به سازه ها را بیش از پیش تقویت می کنند.

مستند ادعایمان هم صحبت های مهندس علیرضا مقسمی نماینده انجمن بتن ایران در لرستان است که ایشان طی سخنانی خواستار انجام تست های غیر مخرب روی بتن پایه های پل شهدای دانش آموز شده بود.

نماینده انجمن بتن ایران در استان لرستان گفته : با توجه به اینکه پروژه پل شهدای دانش آموز بروجرد سالهای متمادی متوقف بوده و در دوره های متناوبی نیز از پیمانکاران مختلف، کارگاه های تولید بتن آماده متعدد و نیز کارفرمایان مختلفی در اجرای ناتمام این پروژه استفاده شده است و با عنایت به اینکه بتن مصرف شده در پایه های این پل، پیش تر برای عرشه بتنی طراحی شده و سالها پیش نیز اجرا گردیده و در معرض سیکل ذوب و یخبندان مداوم قرار داشته است، برای اطمینان از ارزیابی کیفی بتن، جانمایی ترک های بتن، اندازه گیری عمق ترک های احتمالی بتن و نیز اندازه گیری مدول الاستسیته و مقاومت بتن بهتر است کارفرما و دستگاه نظارت جدید، پروژه را مکلف به انجام “تست آلتراسونیک” بتن نمایند و نتایج آن نیز حتما توسط کارشناسان خبره به دقت بررسی، تحلیل و ضمیمه ی مدارک پروژه شود.

عضو فدراسیون بین المللی بتن بتن ایران اضافه کرده:معتقدیم برای افزایش کیفیت و ساخت سازه های بتنی بادوام مقاوم در استان لرستان، باید بسرعت از نگاه سنتی گذر کرده و بدنبال نگاه “ارزش محور” باشیم.
در رویکرد ارزش محور، “هزینه های فرصت” بشدت کاهش می یابد و از دوباره کاری و صرف هزینه های هنگفت هنگام بلایای طبیعی جلوگیری می شود.

حال متوجه شدیم که دادستان بروجرد به عنوان مدعی العموم طی نامه ای به رئیس راهداری و حمل ونقل جاده ای بروجرد خواستار انجام آزمایشات فنی روی پایه های این پل و اعلام نتایج آن به دادستانی شده است و ادامه عملیات بر روی سازه های قبلی را منوط به انجام آخرین آزمایشات مبنی بر استحکام سازه و تحمل پذیری ان دانسته و اعلام کرده در صورت عدم احراز شرایط، پروژه متوقف و نتیجه به دادستانی گزارش گردد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close