اخبار بروجردویژه ها

بندهای خاکی بروجرد ظرفیت ذخیره ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را دارند

روزهای بروجرد- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: هر بندخاکی و ملاتی سنگی شهرستان ظرفیت ذخیره ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

یحیی کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشور ایران در کمربند خشک جهان قرار گرفته و به دلیل بارندگی کم، منابع آب و ذخیره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است.

او خاطرنشان کرد: یکی از علمی‌ترین، سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین کار برای ذخیره آب زیرزمینی و سفره‌های زیرزمینی کارهای آبخیزداری است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اضافه کرد: کارهای آبخیزداری باعث جلوگیری از سیل شده و منابع زیرزمینی پرآب می‌شوند.

کریمی تصریح کرد: در این راستا ۴ تا بند بزرگ در بروجرد احداث شده که هر کدام از آنها ظرفیت ذخیره ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

او با تاکید بر اینکه بندها چند برابر این آب را هم داخل زمین ذخیره می‌کنند، افزود: طبق تحقیقاتی که انجام شده هر بندخاکی و سنگی ملاتی می‌تواند به شعاع ۵ کیلومتر آبها را ذخیره و قنوات را پر آب کند.

رئیس اداره منابع طبیعی اظهار کرد: تاکنون در شهرستان ۲ بند افتتاح، ۲ بند در حال انجام بوده که به زودی مراحل‌ ساخت آنها شروع و ۲ بند دیگر کلنگ زنی شده و مراحل مطالعه آنها در حال انجام است.

کریمی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی، بیان کرد: باید محل زندگی خود را آباد نگه داریم و از وضع موجود به خوبی نگهداری شود.

او تصریح کرد: همه باید یک جنگلبان، محافظ جنگل و درخت باشیم اگر درخت بلوطی قطع شود هزار طول می‌کشد تا این نهال به آن درخت تبدیل شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اضافه کرد: وظیفه ما ترویج فرهنگ کاشت درخت بوده و نگهداری درخت از کاشت آن مهمتر است.

کریمی ادامه داد: تاکنون ۷۷۰ همیار طبیعت بروجردی در زمینه فعالیت دانش‌آموزی، محافظ و مروج در سامانه همیار طبیعت ثبت‌نام کرده‌اند.

او گفت: همچنین ۳۰۰۰ بذر بنه، بلوط، بادامک و بادام توسط کوهنوردان و طبیعت دوستان در ارتفاعات کپرگه کاشته شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: در طرح شهید عنایت اله مرادی با شعار هر مدرسه یک نهالستان تاکنون ۲۴۰۰ دانش‌آموز شرکت داشته و تعداد ۳۰۰۰ گلدان توسط دانش آموزان با بذر بلوط بذرکاری شده است.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close