اخبار جهانپزشکی

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهد

روزهای بروجرد- محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در مطالعه اخیرشان از ارتباط کمبود نور UVB خورشید با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ خبر داده‌اند.

 

به گزارش گیزمگ، با وجود آنکه تاکنون محققان در مطالعات بسیاری کمبود ویتامین D را با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط دانسته‌اند اما محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو  بار دیگر به بررسی این موضوع پرداخته‌ و دریافتند کشورهایی که در آنها افراد در معرض میزان کمی از نور UVB قرار دارند نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ بالا بوده است.

چندین سال است که محققان ارتباط جدی بین سطح پایین ویتامین D و سرطان روده بزرگ کشف کرده‌اند. با این حال برخی مطالعات این ارتباط را زیر سال برده و شواهد کمی در مورد ارتباط بین سرطان و ویتامین D یافته‌اند.

در این مطالعه جدید محققان با نگاهی به سطح جهانی قرار گرفتن افراد در معرض نور UVB در ۱۸۶ کشور، رویکردی متفاوت‌تری را در پیش گرفتند. محققان چندین عامل اختلاطی مانند سن، رنگ پوست و استعمال دخانیات را در نظر گرفتند.

بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله “BMC Public Health” منتشر شده است، قرار گرفتن ناکافی در معرض نور UVB حاصل از خورشید ممکن است با افزایش خطر سرطان روده بزرگ به ویژه در افراد میانسال و سالمند همراه باشد و این ارتباط در افراد بالای ۴۵ سال بیشتر بوده است. به گفته محققان اگرچه این مطالعه هنوز در مرحله مقدماتی است، اما ممکن است افراد مسن بتوانند با اصلاح کمبود ویتامین D  بدن خود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.

منبع: ایسنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close