اخبار ایران

رسانه‌های اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ از کدام نامزد حمایت می‌کنند؟

رسانه‌های اصولگرا هر کدام از یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حمایت می‌کنند.

روزهای بروجرد- هر چقدر اصلاح طلبان با کمبود چهره‌های موجه برای انتخابات دست و پنجه نرم می‌کنند، در مقابل اصولگرایان از وفور نامزد انتخاباتی به تنگ آمدهاند. تجربه انتخابات ۹۶ و استقرار دو نامزد پیروز نشده در دو قوه قضائیه و مقننه، تجربه شکست را هم برای نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ شیرین کرده است.

سال ۸۴ هم نامزد‌های شکست خورده از کیک قدرت بی‌نصیب نبودند و یکی به شهرداری رفت (محمدباقر قالیباف) و دیگری در شورای عالی امنیت دبیر شد تا زمان ریاست او بر مجلس فرا برسد. (علی لاریجانی) در واقع ویژگی‌های نظام سیاسی ایران باعث شده تا کسی از میان اصولگرایان از خدمت به مردم محروم نشود!

حالا هرچند چهره‌های شاخص جریان اصولگرا نامزد انتخابات شده‌اند، اما در کنار آنها، افراد و چهره‌های گمنامی هم هستند که برای بازگشت دوباره به قدرت، اعلام نامزدی می‌کنند. همین ایام عید بود که دو نفر از وزیران احمدی نژاد ضرورت حضور در عرصه انتخابات را درک کردند و اعلام کردند نامزد انتخابات ۱۴۰۰ خواهند بود. قاضی زاده هاشمی هم اعلام نامزدی کرده و همینطور رامین مهمانپرست. ولی هیچکدام توسط رسانه‌ها جدی گرفته نشده‌اند اما برخی کاندیداها برای رسانه‌های اصولگرا بسیار جذاب هستند و از خط و ربط سیاسی این رسانه‌ها بهتر می‌توان فهمید هر جریانی از کدام کاندیدا حمایت می‌کند.

ابراهیم رئیسی، یکی برای همه

ابراهیم رییسی رئیس قوه قضائیه، محبوب‌ترین گزینه اصولگرایان است. هر صحبت و سفر او تبدیل به تیتر یک رسانه‌های اصولگرا می‌شود. منوچهر متکی چهره شناخته شده اصولگرایان گفته اگر رئیسی بیاید، همه روی او اجماع می‌کنند. به نظر می‌رسد طرح مطالبی مثل شانس بالای ظریف هم برای تحریک رئیسی به نامزد شدن و زدودن مخالفت‌های احتمالی با نامزد شدن ابراهیم رئیسی است.

رسانه‌هایی همچون فارس و تسنیم با قدرت از رییسی حمایت می‌کنند و ظاهرا بیشترین تمایل آنها این است که ابراهیم رییسی در انتخابات شرکت کند. در روزهای گذشته خبری منتشر شد که ظاهرا رییسی از قوه قضاییه استعفا کرده است. این خبر توسط رسانه‌های نزدیک به رییسی تکذیب شد. این در حالی است که برخی منابع آگاه به رویداد۲۴ خبر داده‌اند که این موضوع جدی است و رستم قاسمی هم به عنوان رییسی ستاد رییسی انتخاب شده است. همچنین قرار است آیت الله اعرافی به جای حجت الاسلام رییسی به قوه قضاییه برود

سعید محمد و اولین گلوله از سمت فارس

اولین روز بعد از تعطیلات نوروزی، خبرگزاری فارس در تیتر یک خود، از تخلفات سعید محمد نوشته بود. طرح چنین مطلبی، بیشتر از اینکه ارزش خبری داشته باشد، نشان از اختلاف جدی قسمتی از بدنه سپاه با نامزدی سعید محمد بود. هنوز نیرو‌های سیاسی نزدیک به جریان‌های نظامی، نامزد نهایی خود را مشخص نکرده‌اند. آن‌ها هم گویا استندبای تصمیم رئیس قوه قضائیه هستند.

رجانیوز علیه نظامیان

کانال تلگرامی رجانیوز یکی از رسانه‌هایی بود که خیلی جدی در حمایت از سعید محمد موضع گرفت و از فرماندهان سپاه خواست که در سیاست دخالت نکنند. دلیلی آشکار از افزایش شکاف میان رجا نیوز و جریان ایثارگران و تقویت گمانه ائتلاف بین سعید محمد و سعید جلیلی. رجانیوز از سال‌ها قبل تریبون جریانی است که بعد‌ها به جبهه پایداری مشهور شد.

در جریان اختلاف سعید محمد و یدالله جوانی، رجانیوز در مطلبی به یک دو قطبی در سپاه اشاره کرد که یک سر آن سردار سلامی است که از سعید محمد حمایت کرده و سر دیگر چهره‌هایی همچون سردار جوانی (احتمالا نیروهای نزدیک به حجت الاسلام طائب) هستند که علیه محمد موضع گرفته‌اند: «این روند در حالی با مصاحبه امروز معاون سیاسی سپاه در حال پیشروی است که سردار سلامی در همان روز استعفای سعید محمد، وی را به عنوان مشاور خود منصوب کرده و از عملکرد وی در قرارگاه ابراز رضایت و تشکر کرده بود. اعلام خبر زودهنگام جدایی محمد از قرارگاه خاتم و القای عزل او و همچنین خبرسازی جهت‌دار درباره تخلف از سوی وی، برنامه یک جریان خاص برای خارج کردن کاندیدا‌های رقیب از دور، پیش از آغاز فضای انتخاباتی است. رفتار‌های امنیتی با کاندیدا‌ها پیش از فرآیند انتخابات در کنار خرج کردن از اعتبار مقامات سپاه پاسداران علاوه بر مغایرت با خط مشی نظام در ورود نیرو‌های مسلح به انتخابات، بر خلاف اصول صریح مردم‌سالاری نیز هست.»

روزنامه وطن امروز اگرچه به مهرداد بذرپاش نزدیک است و هر از گاه برای او مطلب منتشر می‌کند اما ظاهرا تمایل بیشتری دارد که ابراهیم رییسی در انتخابات شرکت کند. تنها خبری که درباره سعید محمد در روزنامه وطن امروز منتشر شده، مطلبی است که درباره برکناری سعید محمد منتشر شده و دیگر اثری از خبری درباره سعید محمد در کل صفحه جستجوی این روزنامه دیده نمی‌شود.

روزنامه کیهان تا پیش از این تمام پروژه‌های عمرانی سعید محمد را پوشش می‌داد اما مدتی است که سعید محمد در این روزنامه کمرنگ شده است. چنانچه موضوع «تخلف سعید محمد» در این روزنامه بازتاب یافت و گفته شد منظور از تخلف چه بوده است اما سخنان سردار رمضان شریف درباره تکذیب تخلفات هیچ بازتابی نداشت.

گروه‌های توییتری اصولگرایان چه می‌نویسند؟

به گزارش رویداد۲۴ در میان فعالان فضای مجازی هم اختلاف زیاد است. یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است چه خبر از فعالیت‌های آستان قدس؟ چهار سال قبل که اینجا پر بود از خبر‌های آستان! اشاره او به گروه‌های توییتری حامی سید ابراهم رئیسی در انتخابات سال ۹۶ است.

گروهی از کاربران نیز به صورت مرتب، از مهرداد بذرپاش حمایت می‌کنند و از افرادی که منتقد بذرپاش بودند، می‌خواهند که از او حلالیت بگیرند. بعید نیست در روز‌های آینده خبر‌های بیشتری از مهرداد بذرپاش منتشر شود.

همزمان یکی از حامیان قالیباف هم به حامیان سعید جلیلی و سعید محمد، لقب ابوموسی اشعری داده است. این لقب را اصولگرایان میانه‌رو برای خطاب قرار دادن نیرو‌های تندروی این جریان به کار می‌برند. این افراد همچنین معتقدند سعید جلیلی رزومه زیادی ندارد و برای مسئولیت سنگینی مثل ریاست جمهوری مناسب نیست.

اختلافات اصولگرایان در حالی است که هنوز هیچ کدام از طیف‌ها، نامزد نهایی خود را مشخص نکرده‌اند، اما احتمالا در غیاب رقیب اصلاح طلب، باید شاهد افزایش تنش‌ها و اختلافات میان اصولگرایان برای صندلی ریاست جمهوری باشیم!

 

منبع: رویداد ۲۴

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close