اخبار جهان

ویروس کرونا چه میزان بر انتخابات آمریکا تاثیرگذار است؟

روزهای بروجرد- یک کارشناس اصولگرای مسایل بین الملل با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گوید جو بایدن محبوبیت و رای بیشتری نسبت به دونالد ترامپ دارد اما رئیس جمهوری فعلی آمریکا در ایالت‌های بینابینی که تعیین کننده نتیجه انتخابات هستند شرایط بهتری دارد.

رویداد۲۴: هفته گذشته برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ادامه رقابت‌ها کناره گیری کرد تا راه برای جو بایدن دیگر نامزد دموکرات هموارتر شود. در آبان ماه سال جاری، انتخابات ریاست جمهوی آمریکا برگزار می‌شود و طبق پیش بینی‌ها اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، جو بایدن از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را تعیین کنند.

تاکنون به دلیل بهبود شرایط اقتصادی از سوی ترامپ او محبوبیت و طرفداران بسیاری در آمریکا داشت و همین مورد باعث شده بود تا همه کارشناسان او را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بدانند. اما اخیرا با شیوع ویروس کرونا و جان باختن هزاران نفر در آمریکا و بیکار شدن بخش قابل توجهی از مردم این کشور، به نظر می‌رسد که موقعیت ترامپ نیز به خطر افتاده باشد و اگر نتواند سریعا این شرایط را بهبود ببخشد این امکان وجود دارد که در رقابت با بایدن حذف شود.

فواد ایزدی کارشناس وسائل بین الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: انتخابات آمریکا ابتدا یک پروسه درون حزبی دارند که در انتخابات درون حزبی در نهایت دموکرات‌ها به دو گزینه برنی سندرز و جو بایدن رسیدند؛ هفته گذشته سندرز اعلام کرد که از انتخابات کناره‌گیری می‌کند و به نظر می‌رسد اگر مشکلی ایجاد نشود بایدن در نهایت گزینه دموکرات‌ها برای رقابت‌های انتخاباتی می‌شود.

رای و محبوبیت بیشتر صرفا رئیس جمهور آمریکا را مشخص نمی‌کند

وی ادامه داد: البته نمایندگی حزب در کنفرانس تابستان حزب دموکرات به صورت قطعی مشخص می‌شود. جمهوری‌خواهان با ترامپ وارد عرصه می‌شوند و از این جهت برای انتخابات آبان میان ترامپ و بایدن خواهد بود. اکنون در نظرسنجی‌ها میزان رای بایدن از ترامپ بیشتر است، اما خب این حالت در چهارسال قبل هم بود که کلینتون در نظرسنجی‌ها رای و محبوبیت بیشتری داشت، اما چون در آمریکا رای گیری فرایند خاصی دارد، میزان نظرسنجی‌ها و محبوبیت صرفا برنده انتخابات را مشخص نمی‌کند.

او معتقد است در چند دهه گذشته ما دوبار شاهد این بودیم فردی که رای کمتری داشت به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. یکی سال ۲۰۱۶ و دیگری هم سال ۲۰۰۰که بوش پسر انتخاب شد. ایالت‌های بینابین عموما نتیجه را مشخص می‌کنند و در این ایالت‌ها شرایط ترامپ نسبتا بهتر است و لزوما در همه ایالت‌ها که نظرسنجی ملی هم می‌گوید عقب نیست و اتفاقا در برخی از ایالت‌های سرنوشت ساز او پیشتاز است.

اگر شرایط بیکاران بهبود پیدا نکند ترامپ وضعیت سختی خواهد داشت

ایزدی با بیان اینکه پیش بینی نتیجه انتخابات اکنون کمی سخت است، تصریح کرد: شرایط ویروس کرونا هم بی تاثیر نیست و باید دید این بیماری تا چه مدت زمانی طول می‌کشد، اگر افرادی که بیکار شده‌اند بیکاری آن‌ها تا آبان ماه طول بکشد قطعا وضعیت ترامپ وضعیت خوبی نخواهد بود، اما اگر زودتر بتوانندسریعتر شرایط را بهبود ببخشند و مردم سریعتر به سر کارهایشان برگردند می‌توان تا حدی به شرایط ترامپ امیدوارم بود. اما همانطور که می‌دانید طول می‌کشد که شرایط کشور به حالت عادی برسد و اینکه کرونا بر روند اقتصاد و متعاقبا انتخابات دقیقا چه تاثیری به همراه خواهد داشت باید صبر کرد.

مخالفت آمریکا با پرداخت وام نوعی جنگ بیولوژیک علیه ایران است

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا روی سیاست خارجی ایران، گفت: ایران سال‌هاست حق عضویت پرداخت می‌کند و این حق را دارد که بخواهد وام بگیرد و مخالفت آمریکا با پرداخت وام، جنگ علیه ایران است.

ایزدی می‌گوید: منظورم این نیست که آمریکا ویروس کرونا را ایجاد کرده و غیره! خیر منظورم این است که آمریکا در چنین شرایطی از این موضوع سوء استفاده می‌کند و فکر می‌کنند که ویروس کرونا فرصتی برای ضربه زدن به ایران است و جان مردم برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد. در این بین نحوه عملکرد ما در قبال کرونا هم حائز اهمیت است که چگونه این ویروس را کنترل و مهار کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close