اخبار بروجرد

ارزش خبری چیست؟

روزهای بروجرد-الهام شاهدپور: هر رویداد فی نفسه حاوی یک ارزش یا مجموعه‌ای از ارزش‌هاست و همین ارزش‌ها هستند که همواره رگه‌های اصلی خبر را شکل می‌دهند. طبعاً توان تعیین و شناسایی این ارزش‌ها (از لحاظ توجه و اهمیت) مقوله ای مهم و تعیین کننده است.

“این یک کلاس درس برای خبرنگاران رسانه های به اصطلاح معتبر است که درسشان را درست نخوانده‌اند!”

در ماجرای امروز شهرستان بروجرد که به دنبال احضار یک عضو شورای شهر بروجرد به دادگاه برخی رسانه ها بدون حضور و یا پرسش از مسئولان مرتبط به صورت دستپاچه و کاملا غیرحرفه ای اقدام به انتشار اخبار بر پایه “شنیده ها” و یا انتشار محتوای بعضا نادرست در بستر تلگرام کردند خطاهای خبری کاملا مشهود بود.

متاسفانه رسانه های معتبری همچون خبرگزاری های تسنیم، فارس، عصر ایران و برخی پایگاه های خبری استانی و کشوری از راه دور و صرفا با تکیه بر محتوای منتشر شده در تلگرام بدون توجه به آثار مخرب بازنشر اخبار به این شیوه به صورت کاملا ابتدایی و به دور از رعایت اصل صحت خبر آنچه را دیگران با هر قصد و هدفی منتشر کرده بودند بازنشر کردند.

در اخبار این خبرگزاری ها ردی از مصاحبه و نام مسئولی که اخبارشان را تائید کند و یا مشاهده و حضور میدانی نبود و صرف شنیده ها منبع اخبار غیر موثق این رسانه ها شد.

این در حالی است که خبرنگاران رصد نیوز از ابتدای صبح امروز با حضور در دادسرای عمومی بروجرد از نزدیک مشاهدات میدانی خود را در رسانه ثبت کردند و پس از آن نیز با انتشار مصاحبه ای مهم با مقام قضایی این شهرستان قضیه را فیصله دادند.

باعث تاسف است که آن دسته از رسانه هایی که داعیه اطلاع رسانی در کشور دارند همچون خبرگزاری های زیر نظر  برخی نهادها بدون هیچ دانشی در این زمینه صرفا به استناد افزایش بازدید مخاطبان اقدام به انتشار اخبار می کنند که بارها شنیده های نادرستشان را همچون قائله امروز که خبر دستگیری عضو شورا را منتشر کرده بودند، به اخبار اضافه می کنند و این شیوه نادرست اطلاع رسانی در کسری از زمان به مدد رسانه های مجازی در تمام کشور فراگیر می شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close