اخبار بروجرد

پیاده‎رو داخل تاریخ…

 روزهای بروجرد- زهره گودرزی: خیابان جعفری یکی از قدیمی‎ترین و تاریخی‎ترین محلات بروجرد است. بافتی تاریخی که بناهای قدیمی همچون مسجد جامع، امام و راسته‌بازار در دل این بافت قرار دارد.
  
قرار است پیاده‎رو در این خیابان ایجاد و تبدیل به یک جاذبه گردشگری شود تا با پیاده‎روی در این پیاده‎رو در تاریخ قدم زد. 
  
شهرداری بروجرد بنا دارد پیاده راهی به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع را در این خیابان احداث کند تا گام‎های سبک شهروندان جای لاستیک‎های سنگین خودروها را بگیرند و خاطرات این محله قدیمی برای همیشه برای مردم این شهر ثبت و نگهداری شود. 
  
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلی به آن راسا به معنی راسته‌بازار می‎گویند، عمده‌ترین مرکز تجارت سنتی شهر بروجرد است که مورد استفاده شهرنشینان و روستائیان شهرستان بروجرد و نیز دیگر مناطق اطراف قرار می‌گیرد. 
  
سرای حافظی در کنار راسته اصلی بازار قدیم بروجرد واقع شده و از ساخته‌های دوره قاجاریه است، بنا دارای سه در ورودی در شرق، غرب و جنوب بوده که به‌صورت دو طبقه ساخته شده و دارای حیاط مرکزی، انبار و محل بارانداز است. 
  
حالا مسئولین شهرستان بنا دارند تا در کنار این بازار پیاده‌رو را ایجاد کنند تا باعث جذب گردشگران شود. این پیاده‌رو قرار است از سه‌راه جعفری تا میدان جعفری ایجاد شود تا مردم و گردشگران به بازدید از این محله قدیمی بپردازند. 
  
ایجاد پیاده‌رو اقدامی برای حفظ هویت تاریخی شهر

حجت‌الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد چندی پیش دراین‌باره گفته بود:  با ایجاد طرح پیاده‌روسازی سه‌راه جعفری تا میدان جعفری هویت اصلی و تاریخی حفظ می‌شود. با توجه به اینکه بازار سنتی بروجرد در این محله واقع شده بهترین گزینه برای اجرای طرح پیاده‌رو است. 
  
وی بر ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و اجتماعی پیش از اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: لازم و ضروری است زیرساخت‌های فرهنگی می‌تواند مانع اصلی اجرای این طرح شود که باید با همکاری کسبه و اهالی آن منطقه رفع شود. 
  
در طرح پیاده‌روسازی سه‌راه جعفری بروجرد هیچ‌گونه افق دیدی وجود ندارد

مسعود فلاح معاون عمرانی فرماندار بروجرد دراین‌باره، گفت: در طرح پیاده‌روسازی سه‌راه جعفری بروجرد هیچ‌گونه افق دیدی وجود ندارد و ما نمی‌دانیم این طرح قرار است چگونه انجام شود که با توجه به اینکه قلب شهر است ضرورت دارد تمام جوانب سنجیده شود. 
  
وی تصریح کرد: اعتبار و پول موردنیاز برای اجرای این طرح باید تأمین شود تا در نیمه کار به دلیل عدم اعتبار کار نیمه‌کاره رها شود. 
  
معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: باید مسیر جایگزین برای تردد در نظر گرفته شود و مسیرهای جایگزین قبل از آغاز طرح مشخص شوند. 
  
فلاح اضافه کرد: کف سازی آن باید در مرحله بعد از جداره سازی و نماسازی باشد تا منجر به دوباره‌کاری نشود. 
  
اندازه ساختمانها و مبلمان شهری در این پیادهرو باید استدلال داشته باشد

رحیم جافری شهردار بروجرد نیز دراین‌باره اظهار کرد: بروجرد یکی از شهرهای با بافت تاریخی و با قدمتی دیرینه است که هسته مرکزی شهر نیز با دارا بودن بناهایی همچون مسجد جامع و بازار قدیم شهر نمایی تاریخی شهر را نشان می‌دهد. 
  
وی تصریح کرد: کلیه موارد در این طرح باید مدنظر قرار گرفته شود و اندازه ساختما‎ن‎ها، مبلمان شهری و …باید استدلال داشته باشند. 

شهردار بروجرد خاطرنشان کرد: شهر بروجرد این قابلیت را دارد که ۱۰ خیابان مانند این در آن ایجاد شود. 
  
وی با بیان اینکه بیشترین خواسته مردم این است که این طرح به‌سرعت انجام شود، افزود: شروع و پایان کار باید مشخص و تابلوی روزشمار باید در محدوده کار نصب شود. 
  
جافری اضافه کرد: اعتماد مردم باید جلب شود و نباید کاری کرد تا اعتماد مردم از بین برود. 
  
وی بیان کرد: هرگونه تغییری در چنین مناطقی با مقاومت‌هایی همراه است که همین نکته اجرای بازآفرینی این منطقه را حساس‌تر می‌کند که باید قبل از شروع کار مسئله ترافیک منطقه، تأسیسات شهری اعم از آب، برق و گاز و تلفن در آن ساماندهی شود و بعد از تعریف دقیق به پیمانکار سپرده شود. 


  
اعتبار و تخصیص پروژه باید صددرصد باشد

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد دراین‌باره تصریح کرد: اعتبار و تخصیص پروژه باید صددرصد باشد و طرح باید از صفر تا صد آن دیده شود و آماده باشد. 
  
وی اضافه کرد: باید مسئله زیرساخت؛ مخابرات، آب، برق، گاز به‌درستی در این طرح دیده شوند و حتی مسائل ریزتری همچون جانمایی تابلوها و سایر موارد جزئی مهیا شوند و درنهایت به پیمانکار سپرده شود تا طرح وارد مرحله اجرا شود. 
  
فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محل کسب، عبور و مرور است باید در مدت‌زمان صرف شده برای اجرای این طرح دقت کرد. 
  
۲ میلیارد تومان برای طرح پیاده‌رو جعفری در نظر گرفته شده است

همچنین پارسا رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد دراین‌باره، گفت: بروجرد دارای ۱۳ محله و سکونتگاه غیررسمی با بافت‌های فرسوده است که درعین‌حال ۴۰ درصد جمعیت را در خود جای داده‌اند. 
  
وی تصریح کرد: ۲۷۰ هکتار از این محلات دارای بافت تاریخی و مابقی در شمار بافت‌های فرسوده هستند. 
  
رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد خاطرنشان کرد: طی سال ۹۷ میزان ۸ میلیارد تومان در بخش بازآفرینی شهری در نظر گرفته شد که از این میزان ۲ میلیارد آن برای طرح پیاده راه‌سازی سه‌راه جعفری است. 
  
پارسا اضافه کرد: طرح سه‌راه جعفری دارای ۴۰۰ متر طول، ۲۰ متر عرض و ۸ هزار متر سطح است که باید در روند اجرای آن مسائل اجتماعی آن نیز موردتوجه باشد. 
  
وی بیان کرد: برای تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار مشکلی وجود ندارد. 
  
طرح پیاده‌رو سه‌راه جعفری بروجرد سومین طرح اصلی بازآفرینی شهری لرستان است

برزو بردی نشین رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز دراین‌باره، گفت: طرح پیاده‌رو سه‌راه جعفری بروجرد یکی از سه طرح اصلی بازآفرینی شهری در لرستان بعد از خرم‌آباد و الیگودرز است. 
  
وی اظهار کرد: در اجرای طرح پیاده‎رو راسته بروجردی‌ها در خرم‎آباد حین اجرای طرح در مراحلی با مشکلاتی مواجه شد که ناگزیر از تعطیلی آن شد بنابراین در اجرای طرح مشابه آن در بروجرد باید نهایت دقت نظر صورت گیرد تا نیمه‌تمام گذاشتن آن منجر به بی‌اعتمادی و نارضایتی مردم نشود. 
  
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: در طرح‌های با بافت فرهنگی و تاریخی باید میزان مداخلات در آن در طرح موردتوجه قرار گیرد و نباید هویت تاریخی و فرهنگی آن را با تغییرات مواجه کرد. 
  
بردی نشین خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت کاسب‌های محل بهره گرفت و با توجیه آن‌ها که این طرح به نفع آن‌هاست، از توان و نفوذ آن‌ها در اجرای طرح بهره گرفت. 
  
وی اضافه کرد: بروجرد دارای بیشترین بافت فرسوده در استان است که یکی از شهرستان‌های مورد هدف در برنامه‌های بازآفرینی شهری به شمار می‎رود. 
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: بروجرد دارای ۱۳ محله و سکونتگاه غیررسمی است که در استان دارای بیشترین میزان سکونتگاه‌های غیررسمی است. 
  
بردی نشین ادامه داد: بر اساس برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده مطابق برنامه ششم توسعه باید در کل کشور ۲ هزار و ۷۰۰ منطقه موردبازسازی قرار گیرد که بنا بر همین برنامه سالانه باید ۲۷۰ محله مورد هدف باشد. 
  
وی اظهار کرد: در بروجرد برای امسال ۵ محله به‌عنوان هدف در برنامه بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است که شامل سه محله با بافت فرهنگی و ۲ سکونتگاه غیررسمی است. 
  
سه‌راه جعفری یکی از خیابان‌های اصلی شهر بروجرد است و درواقع مرکز خرید اصلی به‌حساب می‌آید؛ می‌توان گفت این خیابان پرترددترین خیابان شهر بروجرد است حال اگر این طرح در این خیابان، اجرا و چنین هزینه گزافی صرف شود باید با دقت و توجه خاصی صورت گیرد تا مانند برخی پروژه‌های دیگر شهرستان نیمه‌کاره رها نشود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close