اخبار بروجردویژه ها

پایان هشت سال بلاتکلیفی روستایی که بدون مجوز شهر شد

روزهای بروجرد- داستان الحاق برخی مناطق روستایی به شهر و یا تبدیل روستاها و بخش ها به شهر در لرستان تازگی ندارد چرا که بخش هایی که شاید به دلیل اصرارهای سیاسی شهر شدند و امروز تنها نام شهر را یدک می کشند و مناطقی همچون ماسور خرم آباد با حدود ۲۰ هزارنفر جمعیت که همچنان در بودن شهر و روستا سرگردان هستند.

به گزارش ایرنا، لازمه توسعه امروزی و البته افزایش سطح مطالبات مردم موجب تبدیل نقاط جمعیتی روستایی و مناطق کوچک به سطوح بالاتر شده که البته در این میان برخی از این تغییرات بجز نام، دستاورد چندانی نداشته است.

روستاهایی که به دلیل تبدیل شدن به بخش یا شهر از اعتبارات روستایی محروم شدند اما از طرفی به دلیل کمبود اعتبار و فراهم نبودن زیرساخت های یک شهر دلخواه، همچنان ظاهری روستایی دارند.

جهان آباد بروجرد نیز از معدود نقاطی است که می توان آن را یک ایالت خود مختار نامید که در حدود یک دهه گذشته نه شهر بود، نه نقطه شهری و نه روستا، اما جالب اینکه این منطقه با حدود بیش از پنج هزار نفر جمعیت، شهرداری بدون مجوزی داشت که برخی ادارات هم با آن مراودات داشتند.

تبدیل وضعیت جهان آباد بروجرد حدود هشت سال است در کمیسیون ها و کارگروه های مختلف دست به دست می شود و در عمل موجب حذف دهیاری و اعتبارات روستایی این منطقه شده که البته برخی سودجویان نیز به امید اینکه در نهایت شهر می شود، ساخت وسازهای غیر اصولی و بدون مجوز را در این منطقه پیش رو گرفته اند.

پنج سال قبل اهالی جهان اباد با تعطیلی دهیاری روستا اعلام کردند این منطقه شهر شد است.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار شهرستان بروجرد که در جلسه کارگروه زیربنایی استان برای تعیین تکلیف این سرگردانی حاضر شده بود، اظهار داشت: جهان آباد شاخص های تبدیل به شهر از جمله جمعیت بالای ۶ هزار نفر و فاصله پنج کیلومتری تا شهر را دارد اما بر اساس چه استنادی شهر شده است؟

وی ادامه داد: روال تبدیل این منطقه به شهر قانونی طی نشده و نامه نگاری و مکاتبات لازم نیز انجام نگرفته در حالیکه اهالی منطقه حتی به الحاق به محدوده شهری راضی نیستند و جهان آباد را شهر می دانند.

وی با اشاره به پیگیری های استاندار لرستان در این خصوص گفت: مردم سال ها میان شهر یا روستا بودن منطقه بلاتکلیف بوده اند خواستار رفع مشکلات خود هستند.

***کد روستایی جهان آباد فعال است

معاون امور عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز گفت: جهان آباد جزء روستاهای با جمعیت بالا محسوب می شود و کد روستایی ان به شماره ۲۱۷۶۹۳ فعال است.

هادی جعفری افزود: بنابراین این منطقه می تواند از خدمات بنیاد مسکن همچون صدور سند، بهسازی و نوسازی و اجرای طرح های هادی بهره مند شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵، جمعیت جهان اباد تا قبل از اینکه به صورت غیررسمی تبدیل به شهر شود بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر و بر اساس آمار خانه بهداشت پنج هزار نفر در سال ۹۶ بوده که به طور قطع اکنون افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات مالی شهرداری بروجرد آیا تبدیل منطقه به شهر یا الحاق آن ضرورت دارد و مشکلات حل می شود؟

جعفری با اشاره به توان مالی شهرداری بروجرد اضافه کرد: هم اکنون نسبت جمعیت روستایی به شهری در این شهرستان ۲۶ درصد، در استان و کشور نیز به تریتب ۳۸ و ۲۹ درصد است که با الحاق جهان آباد به شهر این نسبت با کاهش یک درصدی در بروجرد مواجه می شود و چندان مطلوب نیست.

وی با اشاره به عدم رعایت طرح های هادی در جهان آباد بروجرد افزود: در منطقه ساخت و ساز غیرمجاز دارد و با الحاق به شهر نیز توفیقی برای مردم آن حاصل نمی شود.

***هیچ مستندی از تبدیل جهان آباد به شهر وجود ندارد / تعیین تکلیف مردم منطقه پس از یک دهه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: سال ۸۸ بر اساس یک صورت جلسه محلی به فرمانداری بروجرد اعلام می شود جهان آباد شهر شده و برای آن شهردار انتخاب کرده اند.

احمد مرادپور افزود: تیم مدیریت ارشد اجرایی استان این روند را غیرقانونی دانست و پیگیر مجوز و مستندات تبدیل وضعیت جهان آباد شد که در نهایت مستندی یافت نشد.

وی با اشاره به آغاز مکاتبات اداری از یکسال گذشته تصریح کرد: از نظر قانونی امکان تبدیل جهان آباد به شهر وجود نداشت و در حالیکه اعتبارات دهیاری و بنیاد مسکن برای این منطقه حذف شده بود.

وی ادامه داد: از طرفی نیز با این تصور که با تبدیل به شهر ارزش افزوده املاک افزایش می یابد، ساخت و سازهای بسیاری به صورت غیرقانونی انجام شده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص روند تبدیل وضعیت جهان آباد گفت: باید رماحل لازم از فرمانداری به معاونت سیاسی استانداری و سپس شورای برنامه ریزی ارجاع شود که این مهم در ۲ جایگاه نخست تصویب شده و شورای برنامه ریزی نیز تصویب نهایی را مشروط بر تایید فنی کارگروه زیربنایی کرده است.

مرادپور افزود: کارگروه زیربنایی نمی تواند در خصوص تبدیل جهان آباد به شهر اعلام نظر کند بلکه جوانب فنی و کارشناسی را بررسی کرده و به شورای برنامه ریزی منتقل می کند تا برای تایید نهایی به وزارت کشور ارسال شود.

***نه شهر، نه الحاق / ایجاد منطقه شهری

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: با توجه به قانون امکان تبدیل جهان آباد به شهر وجود ندارد.

مرادپور اضافه کرد: با توجه به فعالیت برخی صنوف و واحدهای تولیدی در حد فاصل جهان آباد و بروجرد، امکان الحاق نیز وجود ندارد بنابراین از نظر کارگروه زیربنایی می توان وضعیت جهان آباد را به یک منطقه منفصل شهری تغییرداد.

وی گفت: این مهم به این معنا است که یک منطقه می تواند علیرغم فاصله از شهر شامل قوانین شهری و از خدمات شهرداری بهره مند شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close