اخبار بروجردویژه ها

شوک به منطقه ویژه اقتصادی بروجرد؛ دولت مصوبه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را لغو کرد

روزهای بروجرد- هیات دولت برای تأمین نظر سازمان بازرسی کل کشور، تصویب مصوبه نامه ۱۳۳۴۱۸/ت۵۴۹۸۸ه مورخه ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ مربوط به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را لغو نمود.

اما مصوبه پیشین دولت که در جلسه روز ۱۲ تیرماه ۹۸ لغو شده چیست؟

در تاریخ ۲۴ دیماه ۹۶ دولت مصوب کرده بود شرکت “آباد راهان پارس” مسئول اجرای منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به مساحت ۶۰ هکتار باشد اما حالا با ورود سازمان بازرسی کل کشور، دولت رای به لغو این مصوبه داده، معنای این لغو کنار گذاشتن شرکت آباد راهان پارس است.

در این میان انگار منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در آتش اختلافات پر شمار شهر در حال سوختن است.

لجبازی، تنگ نظری و خودخواهی بلای پروژه های ریز و درشت بروجرد شده است.

اصرار بر تغییر مکان، تغییر چندباره شرکت متولی اجرای منطقه ویژه و رقابت های پیدا و پنهان نمایندگان حال و گذشته بروجرد این فرصت بسیار خوب برای توسعه و پیشرفت بروجرد را دچار مشکل کرده است.

بهرحال کسانی که با سنگ اندازی مانع از اجرای این طرح شده‌اند باید پاسخگوی مردم باشند.

اما پرسش هایی که مسئولان استان و بویژه نمایندگان بروجرد باید به آن پاسخ شفاف دهند:

آیا روال قانونی در انتخاب شرکت متولی منطقه ویژه اقتصادی طی شده است؟

چرا سازمان بازرسی کل کشور نظر به کنار گذاشتن شرکت مذکور را دارد؟

چه کسانی زمینه مشارکت این شرکت را مهیا کرده اند؟

براستی چرا پروژه های عمرانی بروجرد به سرانجام نمی رسد؟

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در سال ۸۹ در مجلس هشتم به تصویب رسید. هادی مقدسی؛ نماینده وقت بروجرد برای تصویب آن تلاش های بسیاری انجام داد.

وی در سال ۹۵ در گفتگو با “روزهای بروجرد” با انتقاد از روند اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد از تغییر مکان و متولی آن در دولت دهم به شدت انتقاد کرد و آن را غیر قانونی دانست:

  • پیش از آنکه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به قانون تبدیل شود زمین و مکان آن به تصویب هیئت دولت رسیده است بعد همان مصوبات به مجلس آمده و تصویب شده تا به قانون تبدیل شود این نیست که عده‌ای سرخود بدون مطالعه و بدون توجه به مجلس و دولت بیایند قانون را زیرپا بگذارند و برای اجرای این پروژه مکان جدید معرفی کنند بی شک این اقدامات جهت جلوگیری از اجرای این قانون و احداث منطقه ویژه اقتصادی در بروجرد است.
  • محل دقیق منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در فاز اول در منطقه دهکرد مطالعه و ضمیمه‌ی قانون شده است. قانون منطقه ویژه اقتصادی بدون در نظر گرفتن زمین هایی که ضمیمه شده است ماهیت قانونی ندارد به طوری که مشاهده می شود در این راستا هنوز اقداماتی انجام نشده است.

بهرحال ظاهرا کلاف سردرگم منطقه ویژه اقتصادی بروجرد پیچیده تر از آن است که به این زودی به سرانجام برسد درست همانند فرودگاه، راه آهن و دیگر پروژه‌های ریز و درشت دیگر.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “شوک به منطقه ویژه اقتصادی بروجرد؛ دولت مصوبه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را لغو کرد”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close