اخبار بروجردویژه ها

سطح آب چاه‌ها پایین آمد/ باز هم پای کشاورزان غیربومی در میان است

روزهای بروجرد-کلثوم دلیران: برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی تامین آب را در بروجرد با مشکل مواجه کرده و کشت وسیع برنج و هنداونه در این شهرستان حاکی از آن بوده که بازهم پای کشاورزان غیربومی در میان است.

به گزارش مهر، علی رغم بارش‌های سنگین باران طی سال گذشته و فروردین ماه سال جاری، با شروع فصل تابستان زمزمه‌های کم آبی و مشکل کمبود آب در بروجرد و حومه آن به گوش می‌رسد که باید دید مسئولان دستگاه‌های اجرایی متولی در شورای حفاظت از آب شهرستان طی یکسال گذشته تا کنون چه اقداماتی در جهت کنترل کم آبی و رفع مشکل مردم در بخش‌های مختلف انجام داده‌اند.

مصوباتی که بازهم اجرا نشدند

آخرین جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان بروجرد در سال گذشته با مصوباتی در خصوص نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب، جلوگیری از برداشت بی رویه آب در مناطق مختلف دشت‌های اشترینان و سیلاخور بروجرد، جلوگیری از عدم رعایت الگوی کشت و… برگزار شد که امروز به گفته مسئولان ذیربط هیچکدام از آنها عملیاتی نشده است.

لذا برای پی گیری این موضوعات امروز یکشنبه شورای حفاظت از آب شهرستان بروجرد با حضور فرماندار بروجرد، بخشداران، معاون عمرانی فرمانداری بروجرد و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو این شورا در محل فرمانداری بروجرد برگزار شد.

تصور غلط حل مشکل بی آبی و کشت محصولات آب دوست

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در این جلسه گفت: علی رغم بارندگی‌های شدیدی که امسال شاهد آن بودیم انتظار می‌رفت مشکل بی آبی حل شود اما می‌بینیم که این تصور غلطی بوده است.

وی افزود: بنابراین برداشت اشتباه، مردم به کاشت محصولات آب دوست چون برنج و هندوانه روی آورده‌اند در حالی که همچنان با کمبود آب در شهرستان مواجه هستیم.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد تصریح کرد: بر اساس قانون الگوی کشت سال گذشته مصوب شده که امسال از کشت محصولات آب دوست جلوگیری شود اما بر عکس این اعلام، می‌بینیم مردم به کشت برنج و هندوانه اقدام کرده‌اند.

امیر محمدی مدیر امور آب بروجرد نیز ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۵۳ حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و شرب از منابع زیر زمینی دشت سیلاخور و اشترینان بروجرد بهره برداری می‌کنند که از این تعداد هزار و ۳۲ حلقه چاه کشاورزی، ۲۷۱ حلقه چاه صنعتی، ۲۴ حلقه شرب بهداشت روستایی، ۲۶ حلقه شهری با حجم ۱۳۲ میلیون متر مکعب آب در سال را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد هزار و ۲۲۰ حلقه چشمه، ۷۴۰ قنات با حجم تخلیه آب ۴۳ میلیون متر مکعب در سال در بروجرد به ثبت رسیده است.

تا کنون برنامه‌ای برای نگه داری روان آب‌ها در بروجرد اتخاذ نشده است

مدیر امور آب بروجرد گفت: رودخانه سیلاخور با هزار و ۱۰۰ کیلومتر وسعت به عنوان یکی از کانال‌های آبی کشور در بخش منابع سطحی حوزه آبریز بروجرد شناخته شده که این منبع با تخلیه آب ۶ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب سالانه آب شهر را خارج می‌کند.

به گفته محمدی، همچنین سالانه ۵۲۰ میلیون متر مکعب از منابع سطحی در حوزه آبریز بروجرد آب خارج می‌شود که تا کنون برنامه‌ای برای نگه داری این روان آب‌ها اتخاذ نشده است.

وی افزود: امسال ۱۸ کیلومتر لایروبی رودخانه سیلاخور را در دستور کار داریم که به دفتر برنامه ریزی پیشنهاد داده‌ایم و امیدوارم تصویب شود.

متاسفانه علی رغم اعلام امور آب منطقه‌ای به صاحبان چاه‌ها تا کنون هیچ کشاورزی برای طی مراحل نصب کنتور هوشمند مراجعه نکرده است

مدیر امور آب بروجرد با بیان اینکه ۹۰ درصد منابع آبی صرف بخش کشاورزی می‌شود، اظهار داشت: باید بنابر بخشنامه اعلام شده امسال از هر گونه کشت محصولات آب دوست در سطح اراضی کشاورزی شهرستان جلوگیری شود.

محمدی همچنین با اشاره به اجرای طرح نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی، ادامه داد: متاسفانه علی رغم اعلام امور آب منطقه‌ای به صاحبان چاه‌ها تا کنون هیچ کشاورزی برای طی مراحل نصب کنتور هوشمند مراجعه نکرده است.

وی تاکید کرد: امسال در نظر داریم در رابطه با این طرح پی گیری های لازم را انجام داده تا کشاورزان هرچه سریع‌تر به نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی خود اقدام کنند.

پای کشاورزان غیربومی در میان است

حدادی مدیر شرکت آبفا بروجرد نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: در اشترینان با تعداد حلقه چاهی که وجود دارد تا کنون مشکل کم آبی نداشته‌ایم؛ گرچه بارندگی زیاد بود اما منابع زیرزمینی تغییر آن‌چنانی نکردند و تنها آب‌های سطحی بالا آمدند.

وی افزود: هیچ منبعی مانند چاه نمی‌تواند آب لازم را تامین کند و مشاهده می‌شود با کشت محصولات آب دوست توسط کشاورزان غیربومی سطح آب چاه‌ها نیز پایین آمده است.

۷۰ درصد آب شرب بروجرد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود

به گفته مدیر شرکت آبفا بروجرد، وظیفه شرکت آبفا تامین آب شرب شهر است که البته در بخش اشترینان به دلیل برداشت بی رویه آب از سوی کشاورزان غیر بومی تامین آب مردم این بخش دچار مشکل شده است.

حدادی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد آب شرب بروجرد از طریق چاه‌ها و ۳۰ درصد از سرچشمه «گلرود» تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: مشکل آب شرب شهر را نمی‌توان با چند تانکر حل کرد و اگر مشکل کمبود آب به وجود بیاید واقعاً نمی‌توانیم پاسخگوی جمعیت شهری بروجرد باشیم.

استان‌هایی که دچار سیل شدند الگوی کشت را رعایت نکردند

عزت الله نباتی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز در این جلسه اظهار داشت: امسال با توجه به حق آبه موجود، به تمامی کشاورزانی که چاه دارند اعلام کرده‌ایم که الگوی کشت را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: امسال استان‌هایی که دچار سیل شدند الگوی کشت را رعایت نکردند اما جهاد کشاورزی بروجرد بر اساس الگوی کشت سال‌های گذشته، امسال نیز این الگو را رعایت کرده‌است.

نباتی افزود: در کشت محصولات آب دوست باید امسال رعایت تناوب و تناسب را داشته باشیم چرا که برای کشت محصولات آب دوست باید ۱۰ درصد از اراضی اختصاص پیدا کند و ۵۰ درصد از کشاورزان به کشت محصولات استراتژیکی مانند جو، گندم، کلزا و … بپردازند.

به گفته وی، کشاورزانی که به روش آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و یا بارانی عمل می‌کنند می‌توانند تا سقف ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی را به زیر کشت محصولات آب دوست ببرند.

تنها ۸۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی در بروجرد تحت آبیاری سیستم قطره‌ای هستند

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با بیان اینکه در زمینه آب و نگه داشت آن برنامه نداریم، تاکید کرد: همین بی برنامگی باعث شده است امروز در این مقطع با مشکلات متعددی مواجه شویم.

وی افزود: در حال حاضر تنها ۸۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی در بروجرد تحت آبیاری سیستم قطره‌ای هستند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی بروجرد، ۳۵ هزار هکتار زمین آبی در بروجرد وجود دارد که در مقابل آن یک پمپاژ آب وجود ندارد و حق آبه شهرستان تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

نباتی ادامه داد: جهاد کشاورزی بروجرد به کشاورزان غیر بومی هیچ‌گونه خدمات و نهاده‌ای ارائه نمی‌دهد چرا که این قشر با ورود به بخش کشاورزی شهرستان منابع آبی را با مشکل مواجه کرده‌اند.

برداشت آب غیرمجاز از سوی سفره خانه‌های سنتی بخش ونایی

مقداد صارمی بخشدار اشترینان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر دو مشکل اساسی در بخش اشترینان وجود دارد که یکی برداشت آب غیرمجاز سفره خانه‌های سنتی بخش ونایی و دیگری حفر چاه‌های غیرمجاز در شمال اشترینان است.

وی افزود: بر اثر این مشکلات تنش‌هایی در میان مردم برخی از روستاهای اشترینان ایجاد شده است که البته مشاهده می‌کنیم در بالا دست بخش کشاورزی به صورت غرقابی آبیاری می‌شود.

بخشدار اشترینان با اشاره به برداشت بی رویه آب از سوی سفره خانه‌های سنتی در منطقه ونایی، تصریح کرد: کنترل کار در این بخش از دست ما خارج شده است و از طرفی دیگر وجود کشاورزان غیربومی است که انتظار می‌رود با آنها برخوردی قاطع انجام شود.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد در این رابطه گفت: امسال ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار بابت سیل به لرستان تزریق شده که ۲۵۰ میلیارد به بخش امور آب اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: ضعف مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان بروجرد در این است که برای مطالبات هیچ‌گونه ارتباطی با مدیران کل مربوطه در مرکز استان ندارند.

۵۰ درصد از اعتبارات اختصاص یافته به امور آب برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز هزینه شود

فرماندار بروجرد ادامه داد: امور آب منطقه‌ای بروجرد باید از کل اعتباری که به این دستگاه اختصاص پیدا می‌کند حدود ۵۰ درصد از آن را به منظور مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز درسطح شهرستان بروجرد هزینه کند.

رحیمی بیان داشت: ظرف سه هفته آینده شورای حفاظت از آب شهرستان باید تشکیل شود و مدیران برنامه‌ها و پیشنهادات را برای سال آینده ارائه دهند.

وی با اشاره به سفره خانه‌های سنتی در منطقه ونایی گفت: باید جلسه‌ای با حضور میراث فرهنگی و صاحبان این سفره خانه‌ها برگزار و تمامی مشکلات مطرح شود تا فعالین در این منطقه نیز متوجه باشند که برای گرفتن مجوز چه مراحلی را باید طی کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close