لرستانویژه ها

ساکنان بافت‌های ناکارآمد استان لرستان بیش از ۴۰ درصد جمعیت شهری هستند

روزهای بروجرد- مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: ساکنان بافت‌های ناکارآمد در استان بیش از ۴۰ درصد جمعیت شهری هستند.



رضا خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: لرستان با یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارای ۶۱.۳ درصد جمعیت شهرنشین است که بیش از ۴۰ درصد این جمعیت ساکنان بافت‌های ناکارآمد به مساحت ۲۲۰۰ هکتار که معادل ۱۶ درصد مساحت محدوده‌های شهری استان بوده هستند.
  
وی ادامه داد: از مجموع ۲۲۰۰ هکتار بافت ناکارآمد، ۱۱۰۰ هکتار آن را سکونتگاه‌های غیر رسمی (حاشیه‌نشینی ) در ۴۰ محله در پنج شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز تشکیل داده است.
  
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اضافه کرد: ۳۵۰ هکتار بافت فرهنگی  تاریخی در بیش از ۱۲ محله در دو شهر خرم‌آباد و بروجرد و مابقی که معادل ۸۰۰ هکتار را بافت‌های ناکارآمد میانی در ۹ شهر استان تشکیل داده است این مهم لزوم رسیدگی به اینگونه بافت‌ها که از نظر خدمات شهری در وضعیت فقر شهری قراردارد را دو چندان می‌کند.
  
وی بیان کرد: در طرح بازآفرینی شهری که یکی از سیاست‌های دولت محسوب می‌شود بناست۲۷۰۰ محله طی ۱۰ سال (۲۷۰ محله در سال ) ساماندهی شوند که در استان در مجموع ۱۹ محله در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز برای برنامه‌های باز آفرینی سال ۱۳۹۸ انتخاب شدند که برنامه اجرایی آنها شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس محله‌ای، ارتقای زیر ساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقاء فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمروی عمومی و تهیه طرح‌ها و برنامه‌های باز آفرینی در مقیاس شهری است.
  
خالقی عنوان کرد: بر این اساس در حوزه بازآفرینی شهری  ۲۱ پروژه در پنج شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز در محدوده‌ها و محله‌های هدف با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز و در حال اجراست.
  
وی افزود: مطابق برنامه اقدام مشترک با سایر دستگاه‌های عضو ستاد باز آفرینی بایدشهرداری‌ها نیز مبلغی معادل مبلغ این اداره کل و سایر دستگاه‌ها نیز به همین میزان باید برنامه های بهسازی و نوسازی این گونه محلات را زیر نظر رئیس ستاد باز آفرینی استان انجام دهند؛ همچنین به منظور نوسازی مسکن نیز معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک عامل (بانک مسکن ) در حال انجام است که بابت ساخت هر واحد مسکونی در این بافت‌ها در شهرهای خرم آباد و بروجرد مبلغ ۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان معرفی تسهیلات پرداخت می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close