اخبار ایران

احتمال نامزدی قالیباف در انتخابات مجلس/ او زخم خورده ائتلاف است

روزهای بروجرد- محسن پیرهادی، از چهره های نزدیک به قالیباف درباره احتمال حضور شهردار اسبق تهران در انتخابات مجلس یازدهم در قامت یک کاندیدا می‌گوید: اگرچه اقبال خوبی در تهران و استان خراسان به قالیباف وجود دارد، اما احتمال کاندیداتوری او در مجلس فعلا بعید اما ممکن است.

محمدحسین شریعتمدار: مدتیست از فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف برای انتخابات مجلس یازدهم می‌گذرد، فراخوانی که با تاکید بر جوانگرایی در تغییر شرایط سیاسی کشور و مناسبات قدرت ارائه شد. قالیباف در یک پیام ویدئویی از جوانان خواست تا در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شوند و تنها راه اصلاح کشور را حضور خودجوش جوانان مومن و خبره دانست.

البته فراخوان شهردار سابق پایتخت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری چندان با اقبال اصولگرایان مواجه نشد و جریان اصولگرایی به سردی با فراخوان سردار سابق برخورد کرد.

اما پشت پرده تحرکات اخیر قالیباف چیست؟ او به دنبال کاندیدا شدن در انتخابات مجلس است یا قرارش را بر بازیگردانی در انتخابات گذاشته است؟

محسن پیرهادی از نزدیکان به شهردار اسبق تهران، فراخوان و تحرکات انتخاباتی قالیباف را کنشی طبیعی می‌داند و می‌گوید:«قالیباف به دلیل اینکه در دوره‌های گذشته انتخابات مسئولیت اجرایی نداشته وارد کنشگری سیاسی نشده است.»

دبیرکل حزب پیشرفت و عدالت ایران اسلامی ، حزب منتسب به قالیباف، درباره احتمال حضور سردار در انتخابات مجلس هم می‌گوید: احتمال کاندیداتوری قالیباف در مجلس فعلا بعید اما ممکن است.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با محسن پیرهادی از نزدیکان محمدباقر قالیباف را در ادامه می‌خوانید:

آقای پیرهادی! ایده فراخوانی که آقای قالیباف برای ثبت‌نام جوانان در انتخابات مجلس داده‌ از کجا آمده است؟
آقای قالیباف یکی از مسئولانی است که همیشه بر جوانگرایی و نوگرایی تاکید داشته است و کارنامه او در مسئولیت‌های پیشین نیز گواه این مدعاست. او در شهرداری تهران، حتی برخی از معاونین و شهرداران مناطق را از میان جوانان برمی‌گزید و برای رده‌های مدیریت میانی، حتی آیین نامه‌ای برای انتصاب نیروهای جوان ابلاغ کرده بود.

فراخوان قالیباف دایره بسته مسئولیت ها را می شکند

از سوی دیگر، در شرایط فعلی، جوانان بسیاری وجود دارند که در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها یا مراکز علمی و پژوهشی فعال هستند و حرف برای گفتن دارند، اما عملا از عرصه تصمیم‌گیری‌های موثر دور هستند. ایده فراخوان آقای قالیباف که به فراخوان «مجلس نو» مشهور شد، در واقع از طرفی، پاسخی به نیاز کشور به استفاده از ظرفیت و انگیزه جوانی است و از سوی دیگر، دایره بسته مسئولیت‌ها را می‌شکند و موجب گردش نخبگان است.

دغدغه قالیباف برای نوگرایی در جریان اصولگرا تعارضی با توانمندی اجراییش ندارد

به نظر می‌رسد آقای قالیباف خودشان هم یک تغییری در سیاست‌هایش داده است، یعنی قبلا ایشان روی انتخابات ریاست جمهوری متمرکز بود و الان به نظر می‌رسد بعد از این‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نبود، به سمت انتخابات مجلس آمده است. آیا این تغییر رویه درست است یا اینکه اتفاق دیگری در جریان است؟
آقای قالیباف یک چهره موثر و مدیر اجرایی توانمند با کارنامه‌ای روشن است که پیش از این خود را در معرض رای مردم گذارده است. این که ایشان دغدغه نوگرایی در جریان اصولگرا و ورود جوانان به عرصه را داشته باشند، تفاوت و تعارضی با توانمندی اجرایی ایشان ندارد. آقای قالیباف یک چهره تاثیرگذار سیاسی و اجتماعی است و طبیعی است که در حوزه های مختلف، کنش و ایده داشته باشد.

چرا در انتخاب‌های گذشته مجلس آقای قالیباف به این شکل ورود نکرده بود؟
در چند دوره گذشته انتخابات مجلس، آقای قالیباف همواره در مصدر یک مسئولیت مهم اجرایی بوده‌اند و از باب پایبندی به اخلاق انتخاباتی، کمتر به عنوان یک کنشگر سیاسی، فعالیت کرده‌اند و بیشتر، تمرکزشان بر وظیفشان در قبال مردم و مسئولیتشان بوده است.

قالیباف زخم‌خورده ائتلاف‌ها است اما وحدت‌شکن نیست

به نظر می‌رسد اصولگرایان در جذب‌ جوانان در این سال‌ها ضعف داشته‌اند. آقای قالیباف این اقدام را در دل جریان اصولگرا انجام می دهد یا فعالیتی خارج از جریان اصولگرایی تعریف شده‌است؟
مسلما آقای قالیباف، مکمل جریان های انقلابی و اصولگراست و تجربه‌های پیشین هم نشان می‌دهد که او، با وجود آن که از عدم پایبندی دیگران به ائتلاف‌ها و ساز و کار وحدت، زخم خورده، اما خود هیچ‌گاه وحدت شکن نبوده است.

قالیباف آورده خود را به سبد جریان انقلاب خواهد ریخت

اگر یک سازوکاری مثل شورای وحدت یا جمنا دوباره شکل بگیرد، آقای قالیباف این سازوکار را می‌پذیرد یا اینکه خارج از این سازوکار  وارد عرصه انتخاباتی می‌شود؟
روشن است که پذیرش ساز و کار وحدت، منافاتی با کنش شخصی ندارد. آقای قالیباف یک چهره ملی است و ظرفیت‌های شخصی دارد، حال او در تلاش است با توجه به این ظرفیت، در جبهه انقلاب، نوسازی و بهبود صورت بگیرد. اتفاقا معتقدم که کسانی در وحدت موثرند که ظرفیت و آورده‌ای داشته باشند، در غیر این صورت اگر کسی آورده‌ای نداشته باشد، به درد وحدت نمی‌خورد. آقای قالیباف هم در انتها، تمام آورده خود را در سبد جریان انقلاب خواهند ریخت.

جریان اصولگرایی پدرخوانده ندارد

از بیرون که به جریان نواصولگرایی نگاه ‌می‌کنید به نظر می‌رسد که اتفاقی شبیه جبهه پایداری دارد شکل می‌گیرد؛ البته نه با آن نگاه ایدئولوژیک، بیشتر از جنبه ساز جدایی از اصولگرایان سنتی. اگر سازوکاری وحدت گرا برای انتخابات مجلس دوباره شکل بگیرد، و آنها به جریان نواصولگرایی روی خوش نشان ندهند، فکر می‌کنید واکنش آقای قالیباف چه خواهد بود؟
آن ها یعنی چه کسانی؟ جریان اصولگرایی، پدرخوانده ندارد که بخواهد به نواصولگرایان روی خوش نشان ندهد. ما بخشی از جریان اصولگرا هستیم که معتقد به اصلاح برخی روش‌ها و فرآیندها در این جریانیم و تاکنون هم با واکنش منفی جدی از سوی جریان اصولگرا مواجه نشده ایم.

قالیباف در تصمیم گیری های شوای وحدت موثر است

آقای قالیباف گویا در جلسات شورای وحدت شرکت می‌کند، ایشان می‌خواهد داخل این سازوکار به راهش ادامه بدهد با برنامه دیگری دارد؟ 
مشی آقای قالیباف بر وحدت و بزرگ کردن دایره نیروهای انقلاب است و اتفاقا فراخوان اخیر ایشان هم تلاشی در راستای بزرگ کردن این دایره و ورود نیروهای جدید، خوشفکر و توانمند است. حضور ایشان در شورای وحدت، طبیعی است و در بسیاری از تصمیم گیری‌ها هم به شدت موثر است.

قالیباف تن به ائتلاف با اصلاح طلبان خواهد داد؟

آقای پیرهادی! قبل از سال ۹۲ آقای قالیباف زمانی که در شهرداری بود، از جانب بخشی از جریان اصولگرایی متهم می شد که به سمت اصلاح‌طلب‌ها رفته‌ و خیلی از نیروهای اصلاح‌طلب را وارد شهرداری کرده و با اصلاح‌طلبان کار می‌کند. آیا ممکن است که آقای قالیباف دوباره به این سمت برود که با بخشی از جریان اصلاح‌طلب نزدیک شده یا حتی ائتلاف کند؟

آقای قالیباف با جریان اصلاح طلب ائتلاف نکرده است. بیایید کارنامه سیاسی او را به صورت گذرا بررسی کنیم. او در سال ۹۶ به نفع حجت‌الاسلام رئیسی از کاندیداتوری انصراف داد. در سال ۹۲، گزینه‌ای بود که در نظرسنجی‌ها بیش از سایرین مورد اقبال بود و طبیعتا گزینه نهایی جریان اصولگرا محسوب می‌شد. در انتخابات مجلس و شورای شهر هم، ایشان هیچ‌گاه در ائتلاف با اصلاح‌طلبان نبوده، بلکه همین اصلاح‌طلبانی که خودشان در دوره فعلی حاضر نیستند محسن هاشمی را شهردار کنند، در سال ۹۲ با وجود آن که به توان اجرایی قالیباف واقف بودند، اصرار داشتند محسن هاشمی را شهردار کنند تا فقط قالیباف شهردار نباشد.

اما مسئله دیگر، استفاده از آن دسته مدیران متمایل به جریان‌های دیگر است که از نظر سلامت و توانمندی و تخصص وضعیت خوبی دارند که این حکم عقل است و اگر از نیروی خوبی استفاده نشود فقط به این علت که هم خط سیاسی ما نیست، با اخلاق اسلامی و غیرت انقلابی در تضاد است.

به نظر می رسد آقای قالیباف سعی دارند با وارد کردن افراد به انتخابات و جریان‌سازی، از یک بازیگر سیاسی به یک بازیگردان تبدیل شوند. این را قبول دارید؟
بازیگر بودن و بازیگردان بودن در عرصه سیاسی و اجتماعی، با هم تعارضی ندارند و انتظار از یک چهره ملی مانند آقای قالیباف همین است که هر کجا به حضورش احتیاج باشد وارد عرصه شود و دیگران را هم به حضور دعوت کند.

کاندیداتوری قالیباف در انتخابات مجلس بعید نیست

آیا آقای قالیباف خودش هم قصد دارد وارد انتخابات مجلس شده و کاندیدا شود؟
اگرچه آقای قالیباف از اقبال خوبی به ویژه در پایتخت و استان خراسان برخوردار است اما احتمال کاندیداتوری او در مجلس فعلا بعید اما ممکن است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close