اخبار ایران

ظریف: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است

روزهای بروجرد- محمد جواد ظریف تایید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی شده و از پیش اعلام شده بوده است.

محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم ختم مرتضی صفاری نطنزی نماینده فقید نطنز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال ایسنا که آیا ذخایر غنی سازی اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است گفت: طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم. بر اساس آنچه اعلام شده خیلی شفاف گفته‌ایم چه کار می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا اروپا را تحریم کند چه اتفاق می‌افتد گفت: این مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خود را حل کنند.

در همین حال یک منبع آگاه در گفتگو با فارس نیز اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

وی افزود: امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

آژانس انرژی اتمی عبور ذخائر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم را تأیید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که رویترز آن را گزارش کرده گفت: « یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام اطلاع داده آژانس، عبور کل ذخائر اورانیوم ایران [از سقف تعیین‌شده در برجام] را تأیید می‌کند.»

رویترز: ایران از حد تعیین شده ذخیره اورانیوم عبور کرده است

خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع خود اعلام کرد که ایران از حد تعیین شده ۳۰۰ کیلو ذخیره اورانیوم خود عبور کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از “دو منبع آگاه” اعلام کرد که ایران از حد تعیین شده ذخیره اورانیوم بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ عبور کرده است.

سه دیپلمات چهارشنبه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بودند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرده است، ایران حدود ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین دارد که کمتر از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای، یعنی ۲۰۲.۸ کیلوگرم است. آژانس تاکنون درباره اظهارات این دیپلمات‌ها موضعی نگرفته است.

ایران پس از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک در وین گفت که اروپایی‌ها برای کمک به حفظ کانال‌های مالی و تجاری با ایران در جهت نگه داشتن تهران در توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از آن و بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اقدامات چندانی انجام نداده‌اند.

توافق هسته‌ای که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، به رفع اغلب تحریم‌های بین‌المللی وضع شده ایران و محدودیت برنامه هسته‌ای کشور انجامید اما رئیس جمهور آمریکا در مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تحریم‌های را نیز بازگرداند. اقدامی که خلاف اهداف توافق هسته‌ای برای عادی سازی روابط تجاری با تهران بود.

ایران به تازگی اعلام کرده است که اجرای برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای را متوقف خواهد کرد مگر اینکه اروپا برای حفظ تجارت با ایران و ادامه اجرای این توافق اقدامی عملیاتی و مؤثر انجام دهد.

اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای خواهان ماندن ایران در آن و حفظ توافق هستند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close