لرستانویژه ها

منابع آب زیرزمینی لرستان ۲۲۵ میلیون مترمکعب کاهش یافت

روزهای بروجرد- مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: منابع آب زیرزمینی این استان طی ۲۰ سال گذشته به طور متوسط حدود چهار متر با حجم ۲۲۵ میلیون مترمکعب افت داشته است.

مظفر زیودار در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته بیشترین افت منابع آب زیرزمینی لرستان مربوط به دشت کوهدشت با ۱۷ متر و حجم ۹۵ میلیون مترمکعب و پس از آن دشت رومشکان با هشت متر و حجم ۲۹ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه افت سالانه سطح این منابع به طور متوسط حدود ۲۰ سانتیمتر گزارش شده است گفت: بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، میزان بارندگی ها در لرستان نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به طول دوره آماری بلندمدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: یکهزار و ۶۶۳ رشته قنات با خروجی ۸۰ میلیون مترمکعب در لرستان وجود دارد همچنین خروجی چاه‌های بهره‌بردار در این استان ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که نقش موثری در تخلیه منابع آب زیرزمینی دارد.

وی ادامه داد: حجم آب‌های زیرزمینی این استان نسبت به دشت‌ها نیز، حدود ۲ متر معادل ۱۳۲ میلیمتر مکعب افت داشته که در مقایسه با سال گذشته ۲۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس میزان بارندگی‌ها به طور متوسط حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در لرستان وجود دارد بیان کرد: برداشت بیش از حد از چشمه‌، قنات‌ و چاه‌ها موجب افت منابع آبی در لرستان می شود.

زیودار ادامه داد: حدود ۹۰ درصد برداشت های منابع آب لرستان برای مصارف کشاورزی می باشد که باید با نصب کنتور هوشمند، استفاده از روش‌های مختلف آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت با تنش آبی مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: به دلیل نبود سدهای کافی در لرستان، عدم امکان ذخیره آبهای سطحی در این مخازن و همچنین کاهش بارندگی های موجود، سال آینده با کاهش شدید منابع آبی روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین کاهش بارندگی باعث شده است دبی رودخانه های لرستان نسبت به سال گذشته ۸۰ و نسبت به طول دوره آماری بلند مدت ۸۱ درصد کمتر شود و این درحالیست که بخش هایی از رودخانه کشکان، سیلاخور، مادیان رود و کاکاشرف امسال به صورت ۱۰۰ درصد خشک شد. 

زیودار با اشاره به کاهش حجم آب رودخانه کشکان نیز گفت: میزان حجم آب این رودخانه نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۳ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: حدود ۱۰ هزار و ۲۲۱ دهنه چشمه با خروجی سالانه حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب در لرستان وجود دارد که این میزان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۵ درصد کاهش نشان می دهد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close