اخبار بروجرد

کتاب زندگی نامه آیت الله بروجردی در قم رونمایی شد

روزهای بروجرد- همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی (ره) کتاب زندگی نامه این مرجع تقلید فقید عالم تشیع با عنوان دیباج عصر دوشنبه طی آیینی با حضور آیت الله علوی بروجردی و جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در بیت آن مرحوم در قم رونمایی شد.

دراین آئین عضو هیأت مدیره مؤسسه بین المللی الگوشناسی رفتار اسلامی مسطر اظهار داشت: تدوین این کتاب دارای مراحل مختلفی از جمله جمع آوری محتوی و چاپ و انتشار بوده است.

حجت الاسلام کاظم میرزایی بیان داشت: با توجه به وجود نداشتن زندگی نامه آیت الله بروجردی با نگاه اخلاقی و تربیتی، تدوین این کتاب از حدود پنج سال پیش در دستور کار مؤسسه مسطر قرار گرفت.

وی افزود: طی سال‌های مختلف مصاحبه‌هایی از سوی شاگردان و کسانی که با او حشر و نشر داشتند، صورت گرفته بود، و مؤسسه مذکور نیز طرحی را به بیت این مرجع عالیقدر ارائه کرد تا از گفت و گوهای صورت گرفته به منظور تهیه کتاب در خصوص نحوه زندگی شخصی و تعاملات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این مرد بزرگ استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور آن را ناراحت کننده ذکر کرد و گفت: صنعت چاپ و نشر اوضاع و احوالی نامناسبی پیدا کرده و اگر به مشکل‌های آن رسیدگی نشود، تعداد قلیلی که دنبال کتاب و کتاب خوانی هستند، نیز ریزش خواهد کرد.

محقق، نویسنده و پژوهشگر حوزوی نیز در این آیین توجه و دقت نظر به نکته‌های ریز اخلاقی در سیره آیت الله بروجردی را درس آموز و چراغ راه برای همه طلبه‌های حوزه دانست و گفت: جدیت در درس و اهتمام به مطالعه و تهیه کتاب‌های گوناگون نمونه‌هایی از ابعاد زندگی آیت الله بروجردی است.

حجت الاسلام رضا مختاری افزود: بر خلاف تصور عموم که مرجع تقلید فقط باید کتاب‌های فقهی را بخواند، آیت الله بروجردی در امر مطالعه کتاب‌های متنوع توجه زیادی داشت، وآثار و کتاب‌های علمای معاصر خود را نیز مطالعه و از آنها تجلیل می‌نمود، که این بسیار تحسین برانگیز است.

آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی از مراجع تقلید شیعه در سده چهاردهم، در ماه صفر سال ۱۲۹۲ هجری قمری در بروجرد به دنیا آمد. پدرش سید علی طباطبایی، از علمای شهر و نسب وی با ۳۲ واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد. وی ۱۷ سال مدیر حوزه علمیه قم و ۱۵ سال تنها مرجع تقلید شیعیان جهان بود؛ وی در ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ در ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close