اخبار جهان

هجوم ونزوئلایی‌ها به مرز کلمبیا برای تهیه آذوقه

روزهای بروجرد- بسیاری از ونزوئلایی‌ها تنها برای تهیه آذوقه و دارو به سوی مرز کلمبیا هجوم برده بودند.
به گزارش عصر ایران به نقل از بی‌بی‌سی، پس از آن که مرز ونزوئلا و کلمبیا پس از چهار ماه بازگشایی شد هزاران نفر از مردم ونزوئلا برای تهیه آذوقه و دارو وارد کلمبیا شدند.
این مرز در ماه فوریه با دستور نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری بسته شده بود چرا که او می‌خواست مانع ورود کمک‌های آمریکا شود.
در آن زمان خوآن گوآیدو که خود را رئیس‌جمهور قانونی و رئیس دولت موقت ونزوئلا خوانده، از آمریکا خواسته بود برای کمک به کمبود اقلام ضروری در ونزوئلا کمک‌های انسان‌دوستانه به مرز‌های این کشور با کلمبیا و برزیل و مجموعه جزایری که از سرزمین‌های پادشاهی هلند است و مرز آبی با ونزوئلا دارد گسیل کند.
ونزوئلا که با رکود بی‌سابقه و فروپاشی نظام اقتصادی روبروست طی چند سال گذشته مشکلات فراوانی برای تامین غذا و دارو و حتی خدمات عمومی، چون تامین برق و خدمات بهداشتی داشته است.
به گزارش سازمان ملل متحد، مصائب ناشی از این نابسامانی‌ها منجر شده ظرف چهار سال گذشته چهار میلیون نفر از مردم این کشور به ممالک همسایه پناه ببرند.
هجوم ونزوئلایی‌ها به مرز کلمبیا برای تهیه آذوقه
در ماه فوریه خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان دولت تلاش فراوانی انجام داد تا این اقلام ضروری را وارد کشورش کند، اما نیکلاس مادورو با دستور بستن مرز‌های ونزوئلا با برزیل، کلمبیا و جزایر هلندی، مانع این کار شد.
اکنون مرز‌های ونزوئلا با برزیل و کلمبیا بروی هزاران نفر از مردم مناطق مرزی باز شده هر چند مقام‌های جزایر آروبا می‌گویند مرز این جزیره تحت سلطه هلند همچنان بسته است.
بسته ماندن این مرز‌ها طی چهار ماه گذشته دردسر‌های فراوانی برای ساکنان شهر‌های مرزی ونزوئلا با برزیل و کلمبیا ایجاد کرده بود و حتی در جریان درگیری ماموران با معترضان در این مناطق چند غیرنظامی کشته شدند.
امروز (شنبه هشتم ژوئن) نیکلاس مادورو در توییتر ضمن اعلام بازگشایی مرز علت بسته ماندن آن را به گردن آمریکا انداخت و اقدامات کاخ‌سفید را یک جنگ اقتصادی نامید و گفت: “ما مردم صلح‌طلبی هستیم که با اقتدار از استقلال و اراده خود دفاع می‌کنیم. “

بحران اخیر در ونزوئلا از آنجا آغاز شد که خوان گوآیدو، رئیس مجلس ملی این کشور نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر را مردود دانست و گفت سوگند یادکردن نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهور برای بار دوم غیرقانونی است و بر همین اساس او بر طبق قانون اساسی ونزوئلا موظف است در مقام رئیس مجلس ملی زمام امور را تا هنگام برگزاری انتخابات مجدد در دست بگیرد.

او حتی در میان ده‌ها هزار معترض که به خیابان‌های کارکاس آمده بودند به عنوان رئیس جمهور موقت سوگند یاد کرد و واز نظامیان کشورش خواست برای سرنگونی دولت آقای مادورو با او همراه شوند.
هجوم ونزوئلایی‌ها به مرز کلمبیا برای تهیه آذوقه
درخواستی که اجابت نشد هر چند آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور آمریکای لاتین از جمله برزیل، پرو، کلمبیا و شیلی خوان گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناختند.
اما در برابر، روسیه، چین، مکزیک، کوبا، ایران و ترکیه با حمایت از نیکلاس مادورو اقدامات خوآن گوآیدو را محکوم کردند. 

تقاضای کمک رئیس‌جمهوری ونزوئلا از پاپ

در همین حال، آنجلینا جولی، هنرپیشه آمریکایی که سفیر حسن نیت کمیساریای پناهندگان سازمان ملل هم شده با اضطراری خواندن اوضاع پناهجویان ونزوئلایی از جامعه جهانی خواسته برای کمک به کلمبیا، اکوادور، پرو و کشور‌هایی که میزبان پناهندگان ونزوئلایی شده‌اند، همکاری کنند.
روز گذشته (جمعه هفتم ژوئن) دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌او‌ام) در گزارشی مشترک اعلام کردند که اکنون ونزوئلایی‌ها بزرگترین جمعیت پناهندگان جهان را که همگی از یک کشور متواری شده‌اند تشکیل می‌دهند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close