اخبار ایران

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: منتخبین باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کنند

روزهای بروجرد- سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فرد منتخب مجلس شورای اسلامی در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کند.

به گزارش مهر، سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ ۹۵/۳/۳ اصلاح شده و بر اساس ماده ۸ این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب نماید. در دوره گذشته در سال ۹۴ نصاب رای آوری برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود. البته انتخابات در مرحله دوم و هم چنین میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه تشریح کرد: به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آراء صحیح است نه کل آراء ماخوذه آن حوزه انتخابیه. به عبارت دقیق تر، برای تجمیع و اعلام اسامی منتخب یا منتخبین انتخابات، آراء نامزدها بر تعداد آراء صحیح حوزه انتخابیه تقسیم و درصدگیری خواهد شد.

موسوی در پایان افزود: مطابق قانون، در صورت تساوی آراء دو یا چند نفر از آنان، ملاک انتخاب، قرعه است که در جلسه مشترک هیات های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت و نامزدهای مربوطه می توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close