اخبار جهان

تغییر لحن ترامپ: ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد

روزهای بروجرد- همزمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که به دنبال “تغییر رژیم” در ایران نیست.

به گزارش بی بی سی، ترامپ که به ژاپن سفر کرده گفت: “ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. می‌خواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای هستیم.”

او این اظهارات را که به گفته خبرنگاران به نظر می‌آمد هدف آن کاهش تنش موجود است، بعد از دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، بیان کرد.

ترامپ همچنین گفت: “من واقعا فکر می‌کنم ایران به دنبال یک توافق است. به نظر من این نشان‌دهنده هوشمندی آنها است و من فکر می‌کنم احتمال تحقق این مسئله وجود دارد.”

رئیس جمهور آمریکا که کشورش را از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج کرده، پیش از این هم گفته که حاضر است برای رسیدن به توافقی تازه با تهران مذاکره کند.

رهبران ایران دولت آمریکا را غیر قابل اعتماد می‌دانند و امکان هر گونه مذاکره با واشنگتن را رد کرده‌اند.

با وجود این به نظر می‌آید که اقدامات دیپلماتیک ایران در روزهای اخیر شدت گرفته است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از ترامپ به ژاپن سفر کرده بود و بعد از آن در سفری به بغداد گفت که به مقام‌های عراق این پیام را منتقل کرده که آمریکایی‌ها باید “اطمینان حاصل کنند که مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند می‌شوند.”

هم‌زمان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم در سفر به عمان با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.  بن علوی پیش از آن در سفری غیر منتظره به تهران آمده بود.

عراق به صراحت از تمایل خود برای میانجی گری بین ایران و آمریکا گفته و عمان هم که به صورت سنتی نقش میانجی را بین دو کشور داشته گفته که حاضر است به کاهش تنش کمک کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close