اخبار بروجرداخبار لرستانویژه ها

وضعیت قرمز طلاق در خرم‌آباد، دلفان، بروجرد و ازنا

روزهای بروجرد– معاون جوانان ورزش و جوانان لرستان گفت: جایگاه استان در پرداخت تسهیلات ازدواج در خردادماه دوباره ارتقاء پیدا کرده و الان جایگاه سیزدهم کشور را داریم و ۷۱۳ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشتیم.

شهاب مولایی با حضور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معاونت امور جوانان همچنان که در قانون به آن اشاره شده و بر جایگاهش به‌عنوان یک حوزه فرابخشی تأکید می‌کند، وظیفه آن انجام کار ستادی در حوزه جوانان است.

معاون امور جوانان ورزش و جوانان لرستان، ادامه داد: این معاونت با رصد و مطالعه مسائل، مشکلات و نیازهای جوانان در حوزه‌های مختلف اقدام به استخراج راهکارهای عملیاتی می‌کند و با ارائه به هیئت وزیران و تصویب آن دستگاه‌های ذیربط را موظف می‌کند به تکالیف قانونی خود عمل کرده و در نهایت بر حسن عملکرد دستگاه‌ها در عمل به مفاد برنامه‌ها نظارت می‌کند و این اتفاق در قالب شورای عالی جوانان که ارتقاء سطح پیدا کرده و خلاء اقتدار سازمانی حوزه جوانان مرتفع شد.

وی عنوان کرد: اهرم دوم ما نیز ستاد ملی ساماندهی امور جوانان است که به تبع آن ستادهای استانی و شهرستانی است که ۲۴ دستگاه عضو آن هستند و مسائل، نیازها و مشکلات جوانان باید در قالب این ستاد طرح موضوع شده و برای برون رفت مشکلات جوانان راهکارهای مناسبی اتخاذ شده و تقسیم کار استانی انجام شود.

مولایی با اشاره به این‌که وظیفه ما در ستاد ساماندهی نیز ایجاد هماهنگی و اعمال نظارت بر عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه جوانان است، تصریح کرد: این ستاد شش کمیته تخصصی دارد که وظیفه تولید محتوا و تصمیم‌سازی برای جلسات ستاد را برعهده دارند که این کمیته‌های تخصصی نقش اتاق فکر جلسات ستاد را بازی می کنند، بنابراین ستاد ساماندهی امور جوانان مهم‌ترین بستر قانونی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، هماهنگی و عمال نظارت بر دستگاه‌های ذیربط در حوزه جوانان است.

معاون جوانان ورزش و جوانان لرستان با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی می‌تواند در تولید محتوا و تصمیم‌سازی به ما کمک کند، بیان کرد: براساس قانون حمایت از خانوده و جوانی جمعیت، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است که یک سوم کل اعتبارات خود را به حوزه ازدواج و خانواده اختصاص دهد که فرصت مغتنمی است که مسئولان جهاد دانشگاهی اگر طرح و برنامه‌ای دارند به دست ما رسانده که ما بتوانیم با ارائه آن به تهران و دفاع از آن بتوانیم اعتبارات خوبی به استان تزریق شود چراکه از طرح‌ها و برنامه‌های حوزه جوانان حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی‌از شاخص‌های ما بحث پیگیری، رصد و نظارت بر عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است که متأسفانه در شروع سال جاری بانک‌های عامل عملکرد مثبتی نداشته‌اند، عنوان کرد: فروردین ماه امسال ۸۷۶۶ نفر متقاضی در استان داشتیم که فقط ۲۰۸ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند و ۷۲۴۸ نفر در صف انتظار داریم، کل تسهیلات که در این ماه پرداخت شده ۲۶ میلیارد تومان است و متأسفانه جایگاه بیست‌وهفتم کشور را داشتیم.

مولایی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق استانداری و شورای هماهنگی بانک‌ها داشتیم، از نظر پرداخت تسهیلات ازدواج اردیبهشت ماه رشد هشت پله‌ای داشته و به جایگاه نوزدهم ارتقاء پیدا کردیم و تا پایان این ‌ماه ۲۳۳ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشتیم و ۱۱ هزار و ۵۳۵ نفر متقاضی داشتیم که تنها ۱۷۱۳ نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و دوباره رقم سنگین ۹۸۱۲ نفری را در صف انتظار داریم.

این مسئول افزود: جایگاه ما در پرداخت تسهیلات ازدواج در خردادماه دوباره ارتقاء پیدا کرده و الان جایگاه سیزدهم کشور را داریم و ۷۱۳ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشتیم، کل متقاضیان در این ماه ۱۴ هزار و ۷۲۸ نفر بودند که ۵۱۹۱ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و ۹۵۳۷ نفر در صف انتظار داریم.

وی با اشاره به این‌که براساس سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام شده ما ۶۰۵ هزار و ۹۸۶ نفر را در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال داریم که تقریباً یک سوم کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: دو سوم جوانان ما در نقاط شهری و یک سوم در نقاط روستایی هستند.

مولایی عنوان کرد: میانگین سنی جمعیت ما از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ از ۲۰ و ۲۲ صدم سال به ۳۰ و ۵۰ صدم سال رسیده که این افزایش ۱۰ ساله میانگین سنی حاکی از پیر شدن جمعیت استان و زنگ خطری برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران برنامه‌های جمعیتی در استان است.

معاون جوانان ورزش و جوانان لرستان تصریح کرد: طبق آمار و اطلاعات ثبت شده تعداد ولادت‌های ما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ یک رشد نزولی داشته به طوری از ۳۵ هزار ۷۹۹ نفر به ۲۶ هزار و ۵۷۸ نفر واقعه تولد رسیدیم که یک نرخ رشد ۲۶ درصد را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در پیمایش‌های ارزش‌ها و نگرش‌هایی که در سال ۱۳۹۹ انجام شده از جوانان استان سؤال شده اگر امکانات مادی برای شما فراهم شود مایل به داشتن چند فرزند هستید، ۳۵ درصد گفتند دو فرزند، ۲۶ و چهار دهم درصد تمایل به داشتن چهار فرزند و بیشتر و ۱۹ درصد سه فرزند، ۱۴ درصد یک فرزند و چهار و یک دهم درصد به فرزندآوری تمایلی نداشتند که به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که ۴۵ و ۵۰ صدم درصد جوانان ستان تمایل دارند بیشتر از دو فرزند داشته باشند.

مولایی افزود: از نظر طلاق وضعیت استان مناسب نیست، در دهه ۹۰ نرخ رشد طلاق در نرم کشوری دو و دو دهم درصد است که این نرخ در لرستان دو و سه دهم درصد است، از نظر رنگبندی طلاق چهار شهرستان خرم‌آباد، دلفان، بروجرد و ازنا قرمز هستند، از نظر ازدواج نیز همانند کل کشور دارای نرم هفت و هشت دهم درصد هستیم.

این مسئول بیان کرد: میانگین سنی طلاق‌های رخ داده در بار اول آقایان ۳۶ و خانم‌ها ۳۱ و دو دهم سال است، تعداد ازدواج‌های ما در سال گذشته  ۱۴ هزار و ۸۷۰ نفر و طلاق ۴۳۳۲ نفر که با استقرار جریان انقلابی در مناسب مختلف مدیریتی استان، امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم ما در حد فراتر از مقدورات سازمانی خود در خدمت جهاد دانشگاهی هستیم.

وی تصریح کرد: در بحث کارآموزی نیز، باتوجه به این‌که فنی‌وحرفه‌ای برون سپاری کرده فرصت مغتنمی برای حضور و نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی برای پاسخ‌گویی به نیازهای اشتغال استان است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close