اخبار بروجرد

یک هزار و ۲۴۶ مورد حیوان گزیدگی در بروجرد ثبت شد

روزهای بروجرد– گروه بیماری‌های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: یک هزار و ۲۴۶ مورد حیوان گزیدگی در نیمه اول سال جاری در این شهرستان ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مژگان نوابی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در این مدت میزان حیوان گزیدگی در بروجرد یک هزار و ۶۲ مورد بوده که ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به سگ، پنج تا ۶ درصد مربوط به گربه و بقیه موارد مربوط به گزش سایر حیوانات است.او بیان کرد: سال گذشته یک هزار و ۶۹۶ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده و این آمار در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۴۷۴ مورد بوده است که به عبارتی آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته هم نسبت به سال قبل آن هم ۲۵ درصد افزایش را نشان می دهد که نشان دهنده سیر صعودی است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: ۷۵ درصد موارد حیوان گزیدگی در مردان و ۲۵ درصد در زنان رخ می دهد و از نظر شهری و روستایی نیز ۴۴ درصد موارد حیوان گزیدگی در روستاها و ۵۶ درصد در شهرها است اما با در نظر گرفتن میزان جمعیت که جمعیت روستایی در مقایسه با جمعیت شهری کمتر است می توان گفت میزان حیوان گزیدگی در روستاها بیشتر است.

نوابی افزود: بیشتر گروه سنی دچار حیوان گزیدگی بین ۱۰ تا ۳۹ سال و جمعیت نوجوان، جوان و گروه کار جمعیتی هستند.

او با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۴ آخرین مورد هاری انسانی ثبت شده و تا کنون هیچ مورد هاری انسانی در بروجرد وجود نداشته است، یادآور شد: تمام موارد هاری حیوانی هستند سال گذشته پنج مورد هاری حیوانی شامل یک گاو و چهار سگ ثبت و امسال نیز در این مدت ۲ مورد هاری حیوانی ثبت شده است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از بیماری ها اضافه کرد: اولین و مهمترین اقدام بعد از حیوان گزیدگی و تماس پوست با بزاق حیوان شست و شوی آن محل به مدت ۱۵ دقیقه است و پس از آن باید در اولین فرصت به مراکز درمانی مراجعه کرد که در شهرستان بروجرد شهروندان باید به واحد پیشگیری و درمان هاری بیمارستان چمران مراجعه کنند.

نوابی با تاکید بر کنترل جمعیت حیوانات ولگرد گفت: جمعیت سگ های ولگرد روز به روز در حال افزایش است که این مهم باید کنترل شود و شهرداری ها و بخشداری ها در این راستا زنده گیری، عقیم سازی، معدوم سازی و ایمن سازی را انجام می دهند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close