اخبار جهان

حضور غافلگیر کننده زلنسکی در اجلاس دوحه

روزهای بروجرد– رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در اجلاس دوحه قطر حضور ویدئویی غافلگیرکننده ای داشت و از این کشور غنی از انرژی و کشورهای دیگر خواست تا تولید خود را با هدف مقابله با از دست دادن منابع انرژی روسیه افزایش دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در این سخنرانی همچون سری سخنرانی‌های دیگرش در جهان از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه،  از سازمان ملل متحد و قدرت‌های جهانی خواست تا به کمک او بیایند. وی تخریب شهر بندری ماریوپل اوکراین توسط روسیه را با ویرانی شهر حلب در جنگ سوریه مقایسه کرد.

زلنسکی گفت: آنها در حال تخریب بنادر ما هستند. عدم انجام صادرات از اوکراین ضربه‌ای به کشورهای جهان وارد خواهد کرد.

زلنسکی از کشورها خواست تا صادرات انرژی خود را افزایش دهند؛ چیزی که با توجه به مطرح بودن قطر به عنوان پیشروی جهانی در صادرات گاز طبیعی اهمیت خاصی دارد. تحریم های غرب به شدت صادرات روسیه را که برای کشورهای اروپایی حیاتی است، تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، دیپلمات ارشد بزرگترین صادرکننده نفت جهان، نیز در این اجلاس شرکت داشت. عربستان سعودی تاکنون گفته به برنامه تولید اوپک پلاس که با روسیه و سایر تولیدکنندگان منعقد شده، پایبند است. ریاض همچنین گفته که مسئول افزایش هر چه بیشتر قیمت ها با توجه به این که با حملات حوثی ها در یمن مقابله می کند نخواهد بود.

زلنسکی از روسیه بابت آنچه که تهدید جهان با سلاح‌های هسته‌ای اش خواند، انتقاد کرد و به این ترتیب احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در میدان جنگ را مطرح کرد.

زلنسکی گفت: روسیه فکر می کند می‌تواند لاف بزند که با سلاح‌های هسته‌ای، نه تنها یک کشور خاص، بلکه کل کره زمین را نابود کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مسلمانان در اوکراین باید در ماه مبارک رمضان پیش رو در جنگ شرکت کنند.

او اظهار کرد:‌ ما باید اطمینان حاصل کنیم که این ماه مبارک رمضان تحت الشعاع مصیبت  مردم اوکراین قرار نگیرد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی از ایالت کارولینای جنوبی که در این اجلاس شرکت داشت، از آن به دلیل ارائه فرصتی برای حضور مشترک دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی و قطر در یک صحنه به نشانه  “پایان تحریم” تمجید کرد.

با این حال، او به آنچه که به عنوان بی میلی عربستان و امارات برای محکوم کردن روسیه به خاطر جنگش با اوکراین توصیف کرد، اشاره کرده و گفت، امیدوار است مردم روسیه علیه ولادیمیر پوتین قیام کنند و “تغییر رژیم” را رقم بزنند زیرا با شرایط فعلی “آینده ای بسیار تاریک پیش رو دارند”.

منبع ایسنا 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close