اخبار بروجردویژه ها

تاملی در آمار جذب گردشگر در بروجرد

روزهای بروجرد- نوروز هر سال اوج سفرهای خانواده‌های ایرانی است. در این بین رقابت نانوشته‌ای در بین شهرهای مختلف برای جذب گردشگر بیشتر وجود دارد برخی شهرها بر آثار تاریخی خود متمرکز هستند برخی به طبیعت و برخی شهرهای دیگر به اماکن زیارتی و مذهبی و….

زیباترین پل تاریخی بروجرد دسترسی مناسب ندارد

بدون تعصب و تعلقات مرسوم، بروجرد هم از لحاظ آثار تاریخی و هم طبیعت جذاب دارای قابلیت‌های در خور توجه و ظرفیت‌های فراوان و دست نخورده‌ای است که در صورت عزمی جدی موجبات تبدیل شدن به قطب گردشگری را فراهم می‌آورد. حتی غذاها و سوغات‌های خوراکی بروجرد در کنار صنایع دستی فاخری چون ورشوسازی این جاذبه را دو چندان کرده است.

با وجود این همه آثار تاریخی از جمله قدیمی‌ترین مسجد غرب کشور(مسجد جامع قرن سوم)، مسجد امام(سلطانی)؛ بزرگترین مسجد غرب کشور، مجموعه کم نظیر خانه‌های تاریخی، بزرگترین پل جوبی ایران(پل قلعه حاتم)، کنیسه کلیمیان، بنای فاخر امامزاده جعفر(دوره سلجوقیان)، حوزه علمیه تاریخی ملا اسداله، بنای باشکوه دبیرستان تاریخی امام(پهلوی)؛ از نخستین دبیرستان های نوین در ایران، بازار بزرگ و قدیمی بروجرد، مناطق گردشگری همچون تپه چغا، گلدشت، ونایی، سراب کرتول، تک درخت، تالاب بیشه دالان و… نمونه‌های دیدنی و ارزشمندی برای جذب گردشگران است در کنار این جاذبه‌ها، شخصیت‌های برجسته فرهنگی و مذهبی همچون آیت الله العظمی بروجردی، علامه بحرالعلوم، استاد زرینکوب، استاد جعفر شهیدی، مهرداد اوستا، استاد عبدالمحمد آیتی و دهها شخصیت برجسته دیگر از داشته‌های پرافتخار این دیار فرهنگ دوست است.

بروجرد ؛ سرزمین فرزانگان و دیار کهن تاریخ ایران

متاسفانه در سال‌های گذشته درک درستی از داشته‌های تاریخی و گردشگری بروجرد وجود نداشته و همین امر موجب جاماندن بروجرد از قافله شهرهای موفق در جذب گردشگر شده است.

هرچند تعداد بازدید کنندگان از آثار تاریخی شاید کاملا شفاف نباشد اما تعداد بازدید کنندگان از خانه تاریخی افتخارالسلام که امسال مرکز توجهات گردشگری بروجرد بود حدود ۵۰۰ نفر در روز بود آماری که دوستداران میراث فرهنگی در بروجرد را ناامید می‌کند در حالی که برای مثال حمام فین کاشان ۳۱هزار نفر و قلعه فلک الافلاک ۱۵ هزار نفر در روز بازدید کننده داشته‌اند.

خانه افتخارالاسلام بروجرد
متاسفانه در استان لرستان نیز بروجرد با این همه ظرفیت تنها توانست ۸درصد گردشگران به استان را جذب کند هرچند امسال با تلاش هایی که بویژه آموزش و پرورش انجام داد تعداد مسافران نوروزی که در بروجرد اسکان یافته‌اند رشدی ۳۵ درصدی داشته اما نتوانسته‌ایم مسافران نوروزی را برای دیدن آثار تاریخی جذب کنیم.

واقعیت این است که برای جذب گردشگر نیاز به یک عزم و انگیزه جدی از سوی متولیان حوزه گردشگری وجود دارد. ریسک پذیری، خلاقیت و شجاعت در تصمیم گیری حلقه مفقوده گردشگری بروجرد است.

برای مثال برگزاری مراسم شاد و جذاب همراه با موسقی زنده در بسیاری از شهرهای کشور یکی از راهکارهای جذب گردشگر است.

اگرچه وضعیت امسال گردشگری به نسبت سال گذشته اندکی بهتر بود اما با این شیوه مسلما نباید انتظار اتفاق خاصی در حوزه جذب گردشگری در بروجرد را داشت.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close