اخبار جهان

فصل بد آنفولانزا در راه است؛ چگونه برای مقابله با آن آماده شویم؟

نیمکره جنوبی فصل آنفولانزای بسیار بدی را پشت سر گذاشته است. این فصل در آنجا زودتر آغاز شد. آنفولانزا همان طور که همه ما در طول سالیان متمادی تجربه کرده‌ایم می‌تواند یک بیماری جدی باشد به خصوص زمانی که فصل بدی داشته باشید

روزهای بروجرد– فصل آنفولانزا تقریبا همواره بخشی قابل پیش بینی از هر زمستان بوده است. با این وجود، شیوع کووید -۱۹ وضعیت را کاملا تغییر داده است. فصل آنفولانزای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میلادی به دلیل اقدامات احتیاطی و قرنطینه ناشی از شیوع کووید -۱۹ در عمل وجود نداشت و فصل آنفولانزای سال گذشته در مقایسه با سال‌های پیش از شیوع کووید -۱۹ ملایم محسوب می‌شد.

آنفلوآنزا فروکش کرد/ هشدار برای بروز موج دوم و سوم بیماری در بهار

به گزارش فرارو، با این وجود، بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت پیش بینی می‌کنند که فصل آنفولانزای ۲۰۲۲-۲۰۲۳ میلادی فصل شدیدی خواهد بود. علت آن چیست؟ استرالیا که در نیمکره جنوبی قرار دارد و فصل آنفولانزای خود را پیش از فصل ما تجربه می‌کند، فصل آنفولانزای عجیب و غریبی را داشته است. استرالیا بدترین فصل آنفولانزای خود را در پنج سال گذشته تجربه کرده است با مواردی که طبق گزارش‌های بخش‌های ناظر دولتی سه برابر بیش از میانگین بوده است.

موارد ابتلا به آنفولانزا حدود دو ماه زودتر از حد معمول به نقطه اوج خود رسید و این موضوع نشان می‌دهد که آن کشور با هجوم اولیه آنفولانزا مواجه بوده است. “آنتونی فائوچی” مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی اواخر ماه گذشته به شبکه خبری “بلومبرگ” گفته بود: “نیمکره جنوبی فصل آنفولانزای بسیار بدی را پشت سر گذاشته است. این فصل در آنجا زودتر آغاز شد. آنفولانزا همان طور که همه ما در طول سالیان متمادی تجربه کرده‌ایم می‌تواند یک بیماری جدی باشد به خصوص زمانی که فصل بدی داشته باشید”.

چرا ممکن است فصل آنفولانزای بدی داشته باشیم و اکنون برای آماده شدن به منظور مقابله با آن چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

متخصصان بیماری‌های عفونی و بهداشت عمومی در نیمکره شمالی به طور کلی به آن چه در نیمکره جنوبی روی می‌دهد به عنوان علائم هشدار دهنده‌ای نگاه می‌کنند که می‌توان از طریق آن پیش بینی کرد که وضعیت در زمستان چگونه پیش خواهد رفت. سیاره زمین دو نیمکره دارد که فصل‌های ویروسی تنفسی‌ای در جهت عکس یکدیگر دارند. بنابراین، فصل آنفولانزای استرالیا که به زودی به پایان می‌رسد نشانه‌ای برای پیش بینی وضعیتی است که در نیمکره شمالی رخ خواهد داد. بر اساس آن چه اخیرا در استرالیا رخ داده به نظر می‌رسد که ما از یک فصل شدید آنفولانزا در امان نخواهیم بود. اگرچه آن چه در نیمکره جنوبی رخ می‌دهد لزوما و همواره عینا در نیمکره شمالی تکرار نمی‌شود، اما علامت هشداری در این باره است که برای چنین وضعیتی آماده شویم.

نکته دیگر آن که بسیاری از افراد در چندین سال اخیر به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از شیوع کووید -۱۹ و سطوح پایین گردش آنفولانزا در معرض این بیماری قرار نگرفته‌اند. ایمنی در برابر ویروس‌های تنفسی، از جمله آنفولانزا با گذشت زمان کاهش می‌یابد. افراد چندین سال است که به طور طبیعی با ویروس مواجه نشده‌اند و بسیاری از آنان واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده‌اند. وضعیت این چنینی این خطر را افزایش می‌دهد که افرادی که در برابر آنفولانزا واکسینه نشده‌اند در صورت ابتلا به موارد شدیدتری دچار شوند.

زمستان پیش رو اولین زمستانی خواهد بود که محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید -۱۹ در بیش‌تر مناطق جهان از جمله در بخش حمل و نقل عمومی برداشته شده است. در نتیجه، مردم دوباره در تعامل نزدیک با یکدیگر خواهند بود و دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار کمی وجود دارد. چنین شرایطی وضعیت را برای افزایش احتمال انتقال آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی مستعد می‌سازد.

اکنون چگونه از خود در برابر آنفولانزا محافظت کنیم؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده فصل آنفولانزا در آن کشور به طور کلی در ماه اکتبر شروع می‌شود در فاصله دسامبر و فوریه به اوج خود می‌رسد و می‌تواند تا ماه مه ادامه یابد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند اگر می‌توانید تا پیش از آبان واکسن آنفولانزا را دریافت کنید.

مهم‌ترین کاری که افراد می‌توانند انجام دهند دریافت واکسن آنفولانزا است، زیرا در سالیان اخیر به قدری درگیر کووید بوده‌اند که آنفولانزا را فراموش کرده‌اند در حالی که آنفولانزا نیز می‌تواند شدید باشد. استفاده از ماسک‌های باکیفیتی مانند N۹۵ نیز ایده بدی نیست. ماسک‌ها در پیشگیری از کووید-۱۹ و آنفولانزا موثر هستند.

 

 

منبع: www.prevention.com

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close