اخبار ایران

وزارت علوم مدارک تقلبی را باطل می‌کند

روزهای بروجرد- وزیر علوم گفت: برخی مراکز پژوهشی در گذشته، مدارک الکی و تقلبی و بدون آزمون به افراد دادند که پرونده تک تک آنها در حال بررسی است و مدرک آنها باطل می‌شود.

به گزارش خانه ملت، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رویکرد وزارت علوم در برخورد با پایان‌نامه فروشی گفت: در بحث مقابله با پایان‌نامه فروشی اقدامات خوبی انجام گرفته و با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه با تعدادی از دفاتری که اقدام به تولید مقاله و پایان‌نامه می‌کردند، برخورد قضایی صورت گرفت و وسایل آنها ضبط شد.

وزیر علوم افزود: پلمب ۲۵ واحد در این راستا قدم اولیه بوده و خوشبختانه هماهنگی‌هایی که در طول این مدت انجام گرفته، اثر کرده و این برخورد اول می‌تواند گام‌های بعدی را هم به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین برخی مراکز پژوهشی در گذشته مدارک الکی و تقلبی و بدون آزمون به افراد دادند که پرونده تک تک آنها در حال بررسی است و مدرک آنها را باطل می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به دانشگاه‌ها بخشنامه‌های مکرر شده و به مجرد کشف هرگونه تخلف، تمام امتیازهای کسب شده از آن مدرک اعم از مقاله و پایان‌نامه حذف می‌شود.

وی توضیح داد: به دانشگاه‌ها ابلاغ شده حتما اساتید باید کنترل و نظارت زیادی بر روی کار دانشجویان و نیز کنترل دانشگاه بر تولیدات علمی دانشجویان داشته باشند تا خدای ناکرده تقلب علمی در دانشگاه‌ها دیده نشود نگیرد و اگر موردی وجود داشته باشد، باید در وهله اول خود دانشگاه‌ها برخورد کنند.

غلامی در پاسخ به این سوال که آیا این فرهنگ در مراکز علمی آکادمیک وجود دارد، گفت: به هر حال مساله تقلب علمی تاکنون وجود داشته؛ یکی از موضوعات مهم دخیل در این روند آن بوده که بسیاری از دانشگاه‌های با توان کم، تعداد زیادی دانشجو می‌گرفتند و از آنجا که به دانشجویان تسلط نداشتند، آنها نیز پایان‌نامه سفارش می‌دادند و گرفتار این تورهای کاسبکارانه می‌شدند.

وزیر علوم ادامه داد: ظرفیت بیش از توان گروه‌های آموزشی به این معنا که استاد کم و ورودی دانشجو بالا است؛ همین امر باعث شد تعدادی از دانشجویان از زیر نظارت استاد خارج شده و دست به دامن این و آن برای تدوین پایان‌نامه شوند؛ در صورتی که اگر استاد نظارت دقیق داشته باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close