اخبار بروجردویژه ها

واویلای ویلاهای غیرمجاز در بروجرد/ وقتی دست‌ودل مسئولان از تخریب می‌لرزد!

روزهای بروجرد- در یک ماه گذشته جهاد کشاورزی با دستور دادستان اقدام به تخریب ۸ بنای غیرمجاز احداث‌شده در منطقه گلدشت کرده، بناهایی که با کاربری گردشگری و به‌صورت ویلا یا آلاچیق توسط مالکان اراضی زراعی منطقه یک‌شبه و به‌صورت غیرمجاز احداث‌شده است.

به گزارش رصد نیوز تعداد ویلاهای غیرمجاز در مناطق گردشگری شهرستان بروجرد همچون نظام‌آباد و عمدتاً گلدشت حالا به‌صورت قارچ گونه‌ای با افزایش میزان استقبال گردشگران از این مناطق رشد کرده به‌گونه‌ای که به نظر حساب مجاز و غیرمجاز آن‌ها از دست ناظران دررفته است هرچند تخریب این ویلاها موجب نمی‌شود اراضی کشاورزی دوباره به روز اولشان تبدیل شوند.

جهاد کشاورزی مسئول شناسایی این واحدهای غیرمجاز در اراضی زراعی است تا با دستور دادستانی اقدام به تخریب آن‌ها کند اما ظاهراً “دست‌ودل” کارگزاران دستگاه‌های مختلف در این قضیه قدری می‌لرزد تا در تخریب آن‌ها روش‌هایی سلیقه‌ای اعمال نمایند تا آنجا که در یک محدوده یکسان، یک ویلا شامل تخریب و ویلایی دیگری در همسایگی‌اش مصون از تخریب بماند!

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد به ارائه ۹ پیشنهاد از مهرماه ۹۷ برای مقابله با این ساخت‌وسازها اشاره‌کرده و به “رصدنیوز” می‌گوید: به تمام بنگاه‌های سطح شهر اعلام‌شود که خریدوفروش هر قطعه زمین کشاورزی در مناطق حساس و گردشگری باید با نظارت جهاد کشاورزی صورت پذیرد تا به‌این‌ترتیب خریدار متوجه شود حق تغییر کاربری و ساخت‌وساز در آن منطقه را ندارد.

عزت اله نباتی اطلاع‌رسانی از طریق نصب بنرهای بتنی در ورودی‌های مناطق حساس همچون گلدشت و دانشگاه و اعلام ممنوعیت تغییر کاربری و خریدوفروش اراضی این مناطق را از دیگر پیشنهادهای این نهاد در راستای مقابله با این پدیده ذکر کرده و می‌افزاید: علاوه بر این محل‌هایی که دسترسی آن‌ها آسان و پل ورودی در دو طرف آن مناطق است شناسایی و پاسگاه حفاظت اراضی در ورودی آن‌ها احداث‌شود تا هرکسی خواست مصالح ساختمانی وارد کند با انجام بازرسی مانع از این کار شویم.

وی به آثار سوء تخریب‌ها اشاره‌ کرده و بیان می‌کند: آثار تخریب در زمین باقی می‌ماند و قادر به جمع‌آوری آن‌ها نیستیم و به همین علت کاربری زمین از بین می‌رود، در این رابطه به دادستان پیشنهاد دادیم که اگر کسی اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز کند با قید وثیقه برای تخریب کامل آزاد شود و زمین را به حالت اول برگرداند و پس از تائید کارشناس جهاد کشاورزی قرار آزادی‌اش صادر شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گلایه‌ای هم از دادستانی می‌کند که پیشنهادهایش هیچ‌گاه عملی نمی‌شوند درحالی‌که رونوشت آن‌ها را به دادستان، فرماندار، رئیس امور اراضی ، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای متولی ارسال کرده‌اند اما بررسی نشده است.

وی بابیان اینکه بیشترین ساخت‌وساز و حجم تخریب‌ها در بروجرد است، خاطرنشان می‌کند: نمی‌شود جلوی خلاف را گرفت اما می‌توان روند وقوع آن را کند کرد اما باوجود کمبود امکانات و تنها یک گشت نظارت سیار جهاد در حال حاضر نمی‌توان همه تخلفات را شناسایی کرد و نیاز به دو گشت ویژه در این شهرستان وجود دارد.

حالا نوبت تعریف‌های جناب مدیر از عملکرد اداره مطبوعش رسیده و از آن جمله اینکه با همه کمبودهای موجود از نیروی انسانی تا تجهیزات، عملکرد شهرستان بروجرد نسبت به دیگر شهرها در این زمینه عملکرد خوبی بوده و سرآمد است.

دادستان بروجرد اما اظهاراتش شنیدنی است و در رابطه با تخریب ویلاهای غیرمجاز در محدوده گلدشت به “رصد نیوز” می‌گوید: درصورتی‌که ساخت‌وساز در مسير تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات شکل‌گرفته باشد، تخریب این بناها با محوريت و اقدام جهاد کشاورزی و با حضور نماینده دادستان انجام می‌شود و قانون در اين زمينه اختيار مستقيم به عوامل جهاد کشاورزی داده و نياز به طی هيچ تشريفاتی در این زمینه نیست.

حالا تکلیفمان با اقدام و عمل جهاد کشاورزی در این زمینه مشخص می‌شود اما ادامه صحبت‌های مهدی محمدی نیز این‌گونه است: هرگونه اهمال در منطقه گلدشت که یک منطقه استراتژیک و بسیار مهم است، سبب تخریب منابع طبیعی و فضای سبز باقیمانده در آن محدوده می‌شود بنابراین ضرورت دارد با تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز مانع ساخت‌وسازهای جدید در این منطقه شد.

وی بر لزوم نشان دادن جدیت بیشتر از سوی جهاد کشاورزی به‌منظور برخورد با متخلفان در این زمینه تأکید کرده و می‌افزاید: باید جهاد کشاورزی و شهرداری با تمامی امکانات اقدام به تخریب بناهای غیرمجاز در این منطقه کنند چراکه جهاد کشاورزی متولی جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی زراعی است و باید خود اقدام به تخریب بناهای غیرمجاز کند.

دادستان بروجرد این را هم با صراحت می‌گوید که به‌هیچ‌عنوان اهمال در ساخت‌وساز و تخریب سازه‌های غیرمجاز از سوی متولیان امر قابل‌قبول نيست و از جهاد كشاورزی انتظار می‌رود بدون در نظر گرفتن جايگاه و موقعيت اشخاص صرفاً نسبت به اجرای قانون و به‌دوراز هرگونه سفارش پذيری اقدام كند و اتفاقاً تخريب را از املاك غيرمجاز متنفذين شروع كند.

اما سؤال ما همچنان بی‌جواب ماند؛ این متنفذینی که هنوز هم ویلاهایشان در مناطق گردشگری خوش آب‌وهوای بروجرد سرفرازی می‌کند چه فرد یا افرادی هستند که چاقوی عدالت برای آن‌ها این‌قدر کند شده که خبری از تخریب ویلاهایشان نیست!

مصاحبه: سحر صارمی
تهیه و تنظیم: الهام شاهدپور

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close