اخبار ایران

نظرات سه فراکسیون مجلس درباره‌ی انتخابات هیات رییسه

روزهای بروجرد- انتخابات هیات رییسه مجلس دهم در سال چهارم در شرایطی پنجم خرداد ۹۸ برگزار می شود که هنوز سه فراکسیون نمایندگان ولایی، امید و مستقلین ولایی نظر نهایی خود را اعلام نکرده اند و رایزنی های درون فراکسیونی ادامه دارد.

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات هیات رییسه در سال چهارم که آخرین سال مجلس دهم است شاهد کاهش رایزنی ها نسبت به سه سال گذشته در میان فراکسیون ها هستیم.

فراکسیون های سیاسی مجلس شورای اسلامی که در سه سال قبل نتوانستند به وحدت برسند، این بار نیز تاکنون جلسه مشترکی برگزار نکردند و به نظر می رسد که در سال چهارم هم فراکسیون های سیاسی نتوانند به ائتلاف برسند.

این هفته نتیجه نهایی نظرات سه فراکسیون سیاسی مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس برای سال دهم نهایی می شود.

محمدرضا عارف ریاست فراکسیون امید مجلس، کاظم جلالی ریاست فراکسیون مستقلین ولایی و حمیدرضا حاجی بابایی ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم را بر عهده دارند.

آخرین انتخابات هیات رییسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه پنجم خرداد ماه برگزار می شود.

**کمیته انتخابات هیات رییسه مجلس در فراکسیون امید تشکیل شد

فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید در این زمینه گفت: این فراکسیون در خصوص هیات رییسه مجلس هنوز به جمع‌بندی نرسیده و تا این لحظه برای هیچ یک از کرسی‌های هیات رییسه تصمیم خاصی نگرفته است.

وی افزود: کمیته انتخابات هیات رییسه مجلس در فراکسیون امید تشکیل شده و مشغول مذاکره و ارزیابی شرایط برای کرسی‌های هیات رییسه هستیم؛ البته بر خلاف برخی شایعات جهت‌دار و هدفمند فراکسیون تا این لحظه برای هیچ یک از کرسی‌های هیات رییسه تصمیم خاصی نگرفته است.

وی در خصوص استراتژی فراکسیون برای ورود به انتخابات هیات رییسه گفت: در خصوص ارکان هیات رییسه مجلس و چگونه عمل کردن فراکسیون هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم؛ راه‌های مختلفی پیش رو داریم که در نهایت با نظر جمعی اعضای فراکسیون یکی از این راه‌ها انتخاب می‌شود.

**اکثریت اعضای فراکسیون ولایی موافق ائتلاف با سایر فراکسیون ها نیستند

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم گفت: ما درمورد انتخابات هیات رییسه مجلس در سال چهارم ، جلسه ای را با اعضای این فراکسیون داشتیم و کلیات موضوع را بررسی کردیم.

وی افزود: هنوز به صورت مصداقی وارد بررسی موضوع نشده ایم، یعنی به طور مشخص در مورد این که کدامیک از نمایندگان برای انتخابات هیات رییسه مجلس نامزد شوند، بررسی نکردیم.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآور شد: به احتمال زیاد در جلسات بعدی فراکسیون به این موضوع ورود پیدا می کنیم.
نقوی حسینی اظهار داشت: ائتلاف با سایر فراکسیون ها و ارائه لیست واحد بعید به نظر می آید، اکثریت اعضا موافق ائتلاف نیستند و معتقدند فراکسیون باید مستقل کاندیدا معرفی کند.

**جلسه فراکسیون مستقلین در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس فردا برگزار می شود

همچنین بهروز نعمتی عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است فردا یکشنبه نخستین جلسه این فراکسیون در مورد انتخابات سال چهارم هیات رییسه مجلس دهم برگزار شود.
وی افزود: ما پیش از این جلسه ای در این باره نداشتیم و احتمالا در جلسه فردا در این مورد تصمیم گیری می کنیم.

**هیات رییسه مجلس در سال اول مجلس دهم

در سال اول مجلس دهم، علی لاریجانی(مستقلین) در رقابت جدی با محمدرضا عارف به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد، مسعود پزشکیان (امید) و علی مطهری(امید) نواب اول و دوم مجلس شدند.

غلامرضا کاتب(مستقلین)، امیرحسین قاضی‌زاده (ولایی)، اکبر رنجبرزاده (ولایی)، علی‌اصغر یوسف‌نژاد(امید) و احمد امیرآبادی فراهانی (ولایی)، محمدعلی وکیلی (امید) پنج نماینده ای بودند که به عنوان دبیر هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.

محمد آشوری تازیانی(مستقلین)، بهروز نعمتی(مستقلین) و محمد قسیم عثمانی(امید) هم به عنوان سه کارپرداز هیات رییسه در سال اول مجلس دهم برگزیده شدند.

بر این اساس در سال اول مجلس دهم، ۴ نماینده از فراکسیون مستقلین، پنج نماینده از فراکسیون امید و سه نماینده از فراکسیون ولایی به هیات رییسه مجلس راه یافتند.

**اعضای هیات رییسه مجلس در سال دوم مجلس دهم

نمایندگان مجلس در سال دوم مجلس دهم برای دومین بار علی لاریجانی(مستقلین) را به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند و علی مطهری(امید) و مسعود پزشکیان(امید) بار دیگر نواب اول و دوم رییس مجلس شدند.

نمایندگان همچنین اکبر رنجبرزاده(ولایی)، محمدحسین فرهنگی(مستقلین)، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی(مستقلین)، غلامرضا کاتب(ولایی)، محمدعلی وکیلی(امید)، احمد امیرآبادی فراهانی(ولایی) را به عنوان پنج دبیر هیات رییسه در سال دوم انتخاب کردند.
محمد آشوری تازیانی (مستقلین)، بهروز نعمتی(مستقلین) و اسدالله عباسی(ولایی) نیز به عنوان سه کارپرداز مجلس برای سال دوم انتخاب شدند.

بنابراین در سال دوم مجلس دهم، چهار نماینده از فراکسیون مستقلین، سه نماینده از فراکسیون امید و چهار نماینده از فراکسیون ولایی به هیات رییسه مجلس راه یافتند.

**اعضای هیات رییسه مجلس در سال سوم مجلس دهم

در سال سوم مجلس دهم، علی لاریجانی از فراکسیون مستقلین به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید به عنوان نایب رییس اول و دوم مجلس انتخاب شدند.

محمد علی وکیلی (امید)، علی اصغر یوسف نژاد(امید)، امیرحسین قاضی زاده هاشمی(ولایی)، علیرضا رحیمی(امید) و احمد امیرآبادی فراهانی (ولایی)، اکبر رنجبرزاده(ولایی) به عنوان پنج دبیر هیات رییسه مجلس در سال دهم انتخاب شدند.
اسدلله عباسی (ولایی)، بهروز نعمتی(مستقلین)، محمد آشوری(مستقلین) به عنوان سه کارپرداز مجلس در سال سوم انتخاب شدند.

به این ترتیب در سال سوم مجلس دهم، سه نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی، پنج نماینده از فراکسیون امید و چهار نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

انتخابات هیات رییسه سال سوم مجلس دهم، نشان داد که نمایندگان مجلس گرایش بیشتری به سمت اعضای امیدی ها دارند.

حال باید منتظر ماند ترکیب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برای سال چهارم مجلس دهم به کدام سمت فراکسیونی می رود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close