اخبار بروجرد

معضل سد معبر در بروجرد/ خیابان و پیاده رو ملک شخصی نیست!

روزهای بروجرد-الهام شاهدپور: پیاده روهای شهر بروجرد سالهاست در تصرف و اختیار مغازه دارانی است که کالاهای خود را نمی‌خواهند در مغازه خود بگذارند و کاسبی خود را به پیاده روها کشانده‌اند.

سالهاست بسیاری از صنوف مختلف مانند تعمیرکاران خودرو، سوپرمارکت ها، میوه و تره بارفروشان، فروشندگان ماهی و آبزیان و حتی لباس فروشان با واژگانی همچون پیاده رو، عابران پیاده، حق مردم برای پارک کردن و مانند آن که از الزامات اولیه حقوق شهروندی است، بیگانه اند.

“سد معبر” در بروجرد تنها یک واژه بیگانه است که به دلیل ملموس بودن آن، شنیدنش هیچ واکنشی از سوی شهروندان به دنبال ندارد چرا که مغازه داران و صاحبان واحدهای صنفی مالک این معابر شده اند و حقوق شهروندان را در برخورداری از مالکیت یکسان معابر عمومی نادیده می انگارند!

یافتن جای پارک کنار خیابان به خودی خود مشکل است و زمانی به اوج می رسد که برخی مغازه داران و ادارات و حتی شهروندانی که واحدی تجاری دارند با گذاشتن موانعی همچون کله قندی پلاستیکی، بشکه قیر، لاستیک های کهنه، مانکن های نیم پوش و سبدهای شیر؛ انسان ترافیک زده را کلافه تر می کنند.

اقدام بسیاری از مغازه داران و واحدهای اداری برای نصب تابلو، بنر و یا سایر موانع که مبنای قانونی ندارد و به گفته حقوقدانان تخلف و جرم محسوب می شود، گلایه شهروندان را از این بی نظمی ها دو چندان کرده است.

این در حالی است که مدیریت شهری بروجرد سالهاست در مواجه با معضل “سدمعبر” ناتوان بوده و اقدامات سلبی مقطعی نیز نتوانسته مانع قانون شکنی عده ای خاص از کاسبان و صاحبان واحدهای صنفی شود.

هرکس میتواند به سلیقه خود تابلو از در و دیوار آویزان کند یا هر چیزی که فکرش را بکنید در پیاده روهای خیابان ها بگذارد تا جا به دیگران تنگ کند و تنها گلیم خودش را از آب هرج و مرج شهر بیرون بکشد!

دستفروشی اگر یک پدیده نازیباست که البته به گردش اقتصادی خرد در شهرها کمک می کند اما بر روی سد معبر به هیچ وجه نمیتوان نامی فراتر از مزاحمت اجتماعی صاحبان صنوف قرار داد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close