اخبار بروجردویژه ها

کشت برنج در بروجرد از مازندران پیشی گرفته!/۱۳چاهی که منابع آب بروجرد را می بلعند

روزهای بروجرد- در حالی حفر چاه غیرمجاز برای کشت گسترده برنج در بروجرد روز به روز افزایش می‌یابد که همچنان مسئولان اقدامی برای انسداد این چاه‌ها و برخورد با افراد خاطی نمی‌کنند.

به گزارش مهر، شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بروجرد روز چهارشنبه با حضور فرماندار بروجرد، معاون عمرانی فرمانداری بروجرد و مسئولان شهرستانی عضو این شورا در محل فرمانداری بروجرد برگزار شد.

به هم ریختگی در مدیریت دشت «سیلاخور»

مسعود فلاح معاون عمرانی فرماندار بروجرد در این جلسه با ابراز نارضایتی از عملکرد برخی ارگان‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بروجرد گفت: در دشت سیلاخور بروجرد یک بی نظمی و بهم ریختگی وجود دارد که هیچ گونه مدیریتی در این زمینه اعمال نمی‌شود.

وی افزود: این روند همه ساله افزایش پیدا می‌کند و شاهد حفر چاه‌های آب زیادی در این دشت هستیم.

حفر چاه غیرمجاز برای کشت برنج در بروجرد

معاون عمرانی فرماندار بروجرد با بیان اینکه همچنین در زمینه لایه روبی رودخانه‌ها هم اقدامی انجام نشده است، ادامه داد: باید پی گیری شود حریم رودخانه‌های موجود در دشت سیلاخور حتماً لایه روبی شوند.

فلاح تصریح کرد: متأسفانه با افراد خاطی در زمینه حفر چاه‌های آب در مسیر زمین‌های زراعی هیچ گونه برخوردی انجام نمی‌شود و این به یک معضل زیستی تبدیل شده است.

کشت برنج در بروجرد به گونه‌ای شده که تولید آن از مازندران بیشتر شده است

وی با بیان اینکه حفر این چاه‌ها بیشتر برای کشت برنج کاربرد دارد، اظهار داشت: کشت برنج در بروجرد به گونه‌ای شده که تولید آن از مازندران بیشتر شده است.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد تاکید کرد: بدون تعارف با مسئولان باید بگوییم با این سبک مدیریت منابع آب هیچ خروجی خاصی نخواهیم داشت.

امیر محمدی مدیر امور آب منطقه‌ای بروجرد نیز در این جلسه گفت: برای اجرای حکم مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز به همکاری دستگاه‌های مرتبط و اعتبار نیاز داریم.

وی ادامه داد: ۹۹ زمین کشاورزی و باغات در مسیر رودخانه روستای کپرگه و شیخمیری برداشت غیر مجاز دارند، که باید رسیدگی شود.

اعتبار انسداد چاه‌ها فراهم نشد

مدیر امور آب منطقه‌ای بروجرد تصریح کرد: مزارع پرورش ماهی در مسیر رودخانه‌ها باید حق آبه پرداخت کنند، که این موضوع نیز نیاز به بررسی و پیگیری بیشتر دارد.

محمدی گفت: سال گذشته برای اجرای حکم انسداد ۱۲ حلقه چاه غیرمجاز به اعتبار نیاز داشتیم که میسر نشد.

وی یادآور شد: ۴۸ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شده که ۲۸ کنتور مربوط به شهرستان بروجرد بوده است.

افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف برق چاه‌های آب

محمد علی خسروی رئیس شبکه توزیع برق بروجرد نیز در این رابطه گفت: اوج مصرف برق از خردادماه تا مردادماه است که امسال با توجه به رشد کشت برنج در شهرستان مصرف برق چاه‌های آب که به کشت برنج اختصاص دارند ۳۰ تا ۵۰ درصد نیز افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: کنتورهای هوشمند از برداشت غیر مجاز و بی رویه آب از چاه‌ها جلوگیری می‌کند.

رئیس شبکه توزیع برق بروجرد تصریح کرد: اجاره دادن زمین‌های زراعی به کشاورزان غیر بومی برای کشت هندوانه و پیاز و برداشت آب بی رویه و دستکاری های غیرمجاز برای مصرف برق از دیگر معضلات است.

۸۵ درصد آبیاری فضای سبز در بروجرد با آب شرب انجام می‌شود

حبیب اله حدادی رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان بروجرد نیز در سخنانی گفت: سطح آب موجود بشدت کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که ورودی بارندگی نداریم و هر چه هست از مخزن ذخیره داریم مصرف می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد آب شرب شهرستان بروجرد از چاه‌ها تأمین می‌شود، که در شرایط تابستان باید الگوی مصرف رعایت شود.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان بروجرد با بیان اینکه میزان رضایتمندی مردم از عملکرد مسئولان در زمینه تأمین آب آنها بسیار پایین است، ادامه داد: در حال حاضر تصفیه خانه فاضلاب بروجرد راه اندازی شده که شبانه روز ۱۸ هزار متر مکعب خروجی آن است و با قابلیت استفاده در زمینه کشاورزی می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

حدادی افزود: متأسفانه ۸۵ درصد آبیاری فضای سبز در بروجرد با آب شرب انجام می‌شود که برای این موضوع باید تصمیمات جدی اتخاذ شود.

۱۳ چاه غیرمجاز حجم زیادی از منابع آبی بروجرد را می‌بلعند

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز اظهار داشت: وقتی مصوبات جلسات قبل اجرا نمی‌شود و مدیران با دست خالی، بدون هیچ خروجی وارد جلسات بعدی می‌شوند و یا امور مربوطه و وظایف محوله انجام نمی‌شود یک جای کار می لنگد یا مدیران اهل رشوه هستند یا اهل مماشات.

وی افزود: در شهرستان بروجرد ۱۳ چاه غیرمجاز وجود دارد که حجم زیادی از منابع آبی را می‌بلعند و این باید مدیریت و برخورد شود.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: با استفاده از مر قانون باید موارد را پیش برد و هر کجا لازم شد برای پیشبرد امور از عوامل قهریه استفاده کنیم.

رحیمی ادامه داد: ظرف یک ماه آینده با همکاری بخشداران بروجرد، نیروی انتظامی، امور آب منطقه‌ای نسبت به پلمب چاه‌های غیرمجاز در سطح شهرستان بروجرد اقدام شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close