اخبار ایرانمحیط زیست

گزارش ناسا از بارش‌های ایران

روزهای بروجرد- تصاویر ماهواره‌ای که ناسا از وضعیت آب و هوایی ایران در سوم آوریل ۲۰۱۸ (۱۴ فروردین ۹۷) و ۲۸ مارس ۲۰۱۹ (۸ فروردین ۹۸) منتشر کرده، از اختلاف قابل‌توجه میزان بارندگی‌های سال گذشته و امسال در کشورمان، حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، میزان بارندگی‌های سنگین اخیر در ایران را با زمان مشابه در سال گذشته مقایسه کرد و نوشت: اگرچه بروز سیل‌های فصلی با پایان زمستان و آغاز بهار در منطقه خاورمیانه چیز عجیب و جدیدی نیست، اما بارش‌های امسال در بخش‌هایی از عراق، ایران، سوریه و افغانستان شدید بوده‌اند.

با استفاده از ترکیب طیف نور‌های مرئی و فرو سرخ به‌کار رفته در تصویر ماهواره‌ای که ماه مارس امسال (فروردین ۹۸) از شرایط جوی ایران گرفته‌شده است، به‌راحتی می‌توان خروج رود‌ها از مسیر خود و سرایت آب به دشت‌های سیلابی و کویر‌ها را مشاهده کرد.
ناسا در بخش دیگری از گزارش خود دراین‌باره نوشت: به گزارش رسانه‌های خبری و آژانس‌های امدادی دست‌کم یک هزار و ۹۰۰ شهر و روستا در ۳۱ استان ایران با سیلاب درگیر شده‌اند؛ سیلابی که به مرگ بیش از ۶۰ نفر و آواره شدن هزاران نفر دیگر منجر شد.
ورود آب‌های ناشی از سیلاب، هزاران میلیون دلار به زمین‌های زراعی خسارت وارد کرده و محصولات آن‌ها را از بین برد.
بخش‌هایی از استان گلستان (در بارندگی‌های سنگین اخیر) ۷۰ درصد از بارش سالیانه خود را تنها در یک روز دریافت کرد.
وقوع سیل‌های ناگهانی به‌طور خاص در حوالی شیراز شدت داشت، چندین سد در جنوب غرب ایران در معرض خطر سرریز قرار گرفتند و هزاران جاده و پل از بین رفت.
آمار ارائه‌شده از سازمان ایرانی مربوطه، نیز گزارش ناسا را تائید می‌کند.
میزان بارندگی‌ها در سال آبی ۹۷-۹۶، محدود به ۱۷۱ میلی‌متر بود که با توجه به کاهش ۲۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال پیش از خود، به یکی از خشک‌ترین دوره‌های جوی ایران در ۵۰ سال اخیر تبدیل شد.
این در حالی است که به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو، میزان بارش باران در سال آبی ۹۷-۹۸، یعنی از اول مهرماه تاکنون، به ۲۶۵ میلی‌متر رسیده که از میانگین بارش‌ها در نیم‌قرن اخیر، ۴۰ درصد بیشتر است.
سال آبی به یک دوره دوازده‌ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه گفته می‌شود که در ایران از ابتدای پائیز تا پایان تابستان را دربرمی گیرد.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close