اخبار جهان

هدیه یک میلیارد دلاری پادشاه عربستان به عراق

روزهای بروجرد- مقامات عربستان سعودی گفته‌اند که همزمان با سفر یک هیئت بلندپایه این کشور به عراق، ملک سلمان، پادشاه سعودی، یک میلیارد دلار برای احداث یک شهرک ورزشی در اختیار عراق گذاشته است.

به گزارش بی بی سی، خبرگزاری رسمی سعودی گزارش کرده است که وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری و رئیس هیئت اعزامی این کشور برای شرکت در نشست شورای هماهنگی عربستان و عراق که به بغداد سفر کرده، در نخستین جلسه این شورا گفت که احداث این شهرک و یک میلیارد دلار اعطایی شخص پادشاه عربستان، “هدیه‌ای به مردم عراق بوده و هدف از آن تبدیل مملکت سعودی به شریکی عمده در رستاخیز عراق است.”

عملیات ساختمانی این شهرک پس از اختصاص زمین مورد نیاز آغاز خواهد شد.

ماجد القصبی، وزیر تجارت عربستان همچنین گفته است که کنسولگری این کشور در بغداد روز چهارشنبه افتتاح می‌شود و قرار است دفاتر کنسولی عربستان درتعدادی از استان‌های عراق نیز آغاز به کار کند. به گفته این مقام سعودی، طرح بهسازی و گسترش گذرگاه مرزی عرعر بین عربستان و عراق ظرف شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

این گذرگاه به خصوص در زمان حج مورد استفاده بسیاری از زائران عراقی قرار می‌گیرد. قرار دادن تسهیلاتی در اختیار زائران عراقی حج از جمله موضوعات مورد مذاکره شورای هماهنگی دو کشور است.

هدیه یک میلیارد دلاری پادشاه عربستان به عراق
برهم صالح، رئیس جمهوری عراق (چهارم از راست) در نشست سران کشورهای عرب – عربستان سعودی عراق را یک کشور “عرب و برادر” می‌داند

خبرگزاری عربستان همچنین گفته است که در جلسه شورای هماهنگی که با حضور معاون نخست وزیر عراق در امور نفت و انرژی در بغداد برگزار شد، دو طرف با یادآوری “روابط تاریخی و برادرانه” کشورهایشان بر تمایل به گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها تاکید نهاده و به خصوص از آمادگی عربستان برای شرکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک در عراق استقبال به عمل آمد.

پس از سقوط صدام حسین، رهبر سابق عراق در اثر حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، اکثریت شیعه عراق که در زمان حکومت او تحت فشار قرار داشتند توانستند قدرت سیاسی را در این کشور در دست بگیرند. بسیاری از رهبران سیاسی و دینی شیعه عراق با حکومت جمهوری اسلامی در ایران ارتباط داشته و بعضی از آنان در دوره زمامداری صدام حسین در ایران پناهنده بودند.

در سال‌های اخیر، برخی گروه‌های عراقی و دولت آن کشور روابط ویژه‌ای با حکومت ایران داشته و از حمایت و کمک‌های گسترده سیاسی، نظامی، مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده‌اند. جمهوری اسلامی این کمک‌ها را برای حفظ ارتباط نزدیک با عراق و جلوگیری از گسترش نفوذ آمریکا در آن کشور موثر دانسته‌ است.

گسترش ارتباط ایران و عراق باعث ناخرسندی عربستان سعودی بوده که رقیب منطقه‌ای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و عراق را اساسا یک کشور عربی می‌داند. در گذشته، گاه عربستان سعودی در مقام حامی اقلیت سنی موضعگیری کرده است.

در حال حاضر، عراق برای تامین برخی نیازهای اقتصادی خود به خصوص در زمینه تامین برق و گاز طبیعی به ایران وابسته است و توانسته است معافیت از تحریم آمریکا را در این زمینه‌ها به دست آورد.

با اینهمه، در صورت ادامه تحریم هسته‌ای و تشدید دشواری اقتصادی برای جمهوری اسلامی، ممکن عراق دریافت کمک و حمایت از کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی را در اولویت قرار دهد. چندی پیش دولت سعودی گفت که می‌تواند در آینده نزدیک کمبود برق مصرفی عراق را به بهایی به مراتب کمتر از ایران تامین کند.

باتوجه به شرایط شواری اقتصادی در داخل ایران، در مواردی کمک جمهوری اسلامی به عراق به جای تامین نیازهای داخلی باعث انتقاد مردم از حکومت شده است.

منابع عراقی گفته‌اند که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close