اخبار ایران

روحانی: برخی خانه‌هایی در اطراف تهران وسط رودخانه ساخته شده؛ چه کسی مجوز داده؟ این کار معامله جان مردم با پول کثیف است

روزهای بروجرد- رئیس جمهور گفت: امیدوارم با سیل فروردین امسال باعث یک تحول بزرگ در آزادسازی مسیر رودخانه ها باشیم. سیل در مسیل خودش حرکت می‌کند وقتی ما مسیل را قطع می کنیم و یا رودخانه یا خانه رود را قطع می کنیم سیل هم خانه ما را خراب می‌کند.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ شهری در تهران ضمن تبریک به مناسبت آغاز ماه شعبان گفت: بسیار خوشحال هستم که امروز سه پروژه افتتاح شد که دو پروژه از آن در قدم اول مربوط به مسئله محیط زیست می‌شود.

وی ادامه داد: در آغاز انقلاب یکی از مباحثی که شاید الان برای مردم باور کردنی نباشد این بحث بود که آیا متروی تهران که اساس آن قبل از انقلاب طراحی شده بود باید اجرا شود و یا نه؟

رئیس جمهور اضافه کرد: سخن از این بود که این پروژه مربوط به مردم تهران می‌شود نه کل مردم ایران و از بودجه عمومی نباید چیزی به آن پرداخت شود و مترو یک پروژه لوکس است و به جای این پروژه نیاز داریم که اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم و سخن از این بود که ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

وی با بیان اینکه نیازی نیست که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند اظهار داشت: شاید شما تعجب کنید که افراد روشنفکر و تحصیل‌کرده با پروژه مترو مخالف بودند به هر حال مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی و عملیاتی شود به خاطر مخالفت های شدید در درون و برون مجلس این طرح باقی ماند.

روحانی اضافه کرد: اما در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تهران کامل تغییر کرده بود و شرایط مناسب شده بود در همان اوایل مجلس دوم در سال ۶۳ که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم بر عهده مرحوم هاشمی بود این موضوع مطرح شد و به حمدلله بعد از یکی دو جلسه به تصویب رسید که مترو تهران اجرایی و عملیاتی شود و از طرف نمایندگان تهران در مجلس دوم شورای اسلامی بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول مترو تهران شدیم که از طرف نمایندگان تهران مسئله مترو را دنبال کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران، حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم. خط ۶ مترو با توسعه ای که به سمت جنوب در نهایت خواهد داشت یک طرح توسعه متروی ۳۸ کیلومتری خواهد شد فعلا این خط ۳۲ کیلومتر است یکی از طولانی‌ترین خط متروی تهران و یا به قول کسی که الان گزارش می کرد طولانی ترین خط متروی منطقه است.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طرح های توسعه ملی کشور است و امروز شاهدیم که در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند و هم با رنج بندگان خداوند مواجه بودیم که طرح‌های توسعه جان هزاران نفر را نجات داد.

وی تصریح کرد: در بحث سد مرهون تلاش های آیت الله هاشمی رفسنجانی هستیم که بیشترین تلاش را بعد از جنگ برای توسعه کشور و از جمله صدها داشت اگر در خوزستان سد کرخه و گتوند نبود سد کارون ها و شهید عباسپور نبود امروز استان خوزستان (چه وضعی پیدا می‌کرد). در شب بارانی ۱۲ فروردین ۸۵۰۰ متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می شد اگر این سد کرخه نبود همه این مقدار وارد خوزستان می شد وبرای شهرهای غربی، شرقی و مرکزی این لاستان ایجاد مشکل می شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: بسیاری از طرح‌ها هست که وقتی راجع به آن قضاوت می کنیم باید یک مقداری به آن بلند مدت تر نگاه کنیم امیدوارم با سیل فروردین امسال باعث یک تحول بزرگ در آزادسازی مسیر رودخانه ها باشیم. سیل در مسیل خودش حرکت می‌کند وقتی ما مسیل را قطع می کنیم و یا رودخانه یا خانه رود را قطع می کنیم سیل هم خانه ما را خراب می‌کند.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: به هر حال الان یک فرصتی است ما برگردیم و به حقوق طبیعت بپردازیم. اطراف تهران که امروز جنگل‌کاری می‌شود و امیدواریم ادامه پیدا کند و یک عامل بزرگ برای تثبیت زمین و خاک است. اولاً جنگل کاری ها باعث می شود جلوی توسعه بی رویه تهران را بگیریم تهران باید توسط جنگل‌ها محاصره شود تا جلوی توسعه آن را بگیریم ثانیاً باعث فضای مناسب و محیط‌زیست می‌شود و ثالثاً در موقع بارندگی شدید جنگل ها و مراتع هستند که مانع از شکل‌گیری سیلاب‌های مخرب می شوند پس این کار برای حفظ جان مردم است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close