لرستانویژه ها

اسحاق جهانگیری در ستاد بحران استان لرستان: اولویت اول ما جلوگیری از تلفات انسانی است

روزهای بروجرد- معاون اول رییس جمهوری گفت: دکتر روحانی رییس محترم جمهوری با علاقه تمام مشکلات استان ها به ویژه لرستان را پیگیری می کنند و خواستار همدردی با مردم در سختی هایشان است.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری در نشست ستاد مدیریت بحران استان لرستان در سالن جلسات استانداری اظهار داشت: برای سال ۹۸ برنامه سفر به لرستان را داشتم که به قوت خود باقی است و طی آن بیشتر با همکاران دولت راجع به مسایل استان بررسی و تصمیم گیری می شود.

وی گفت: لرستان به عنوان یکی از استان های مهم کشور یک امتیاز برای توسعه است چراکه همه شایستگی ها برای تبدیل به استان توسعه یافته را دارد.

وی افزود: لرستان نیروی انسانی، جوانان تحصیل کرده و متخصص دارد ، همچنین زیرساخت های آب به معنای دغدغه در این استان نداریم اما به هر حال در لرستان برخی کمبودهایی زیرساختی وجود دارد.

جهانگیری ادامه داد: علیرغم نامساعد بودن شرایط پرواز به خاطر قولی که دادیم به لرستان سفر کردیم و شرایط این سفر به دلیل سیل ویژه است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: کشور حادثه خیزی داریم اما با اتفاقاتی که رخ می دهد ایران همچنان پابرجا است و روز به روز با قوت پیش می رود.

جهانگیری بیان کرد: سال های گذشته همه در انتظار بارش بودند و آب شرب به مساله اصلی و دغدغه تبدیل شده بود و سال گذشته جلسه متعدد برای تامین آب شرب شهر و روستاها برگزار شد.

وی افزود: کشاورزی هم به سمت نگران کننده پیش می رفت اما امسال سال آبی ویژه و بسیاری از مشکلات کشور حل شد همچنین این حجم بارش ها به کشور انرژی، نیرو و امید داد زیرا که ریزگردها و تالاب های خشک شده به جایی رسیده بود که نگران آینده بودیم. 

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: تامین آب شهر مهم مثل مشهد تابستان پارسال به نگرانی تبدیل شده بود، بارندگی های اخیر با این همه نعمت ، تلخی هایی هم داشت و در برخی استان ها مردم اذیت شدند.

جهانگیری بیان کرد: اکنون همه استان ها در جریان سیل درگیر هستند حتی سیستان و بلوچستان که کمترین بارش ها را داشته هم سیل آمد و پس از آن یزد و کرمان هم سیل رخ داد.

وی گفت: اما برخی استان ها شامل غرب و جنوب کانون بارندگی و لرستان از اصلی ترین استان هایی بود که درگیر این مساله شد.

وی ادامه داد: شاید این تفکر ایجاد شود که توجه خاصی به استان های شمالی شده اما تقریبا وزرای مختلف به همه استان ها رفته و وزیر بهداشت و معاون پارلمانی رییس جمهوری به لرستان سفر کردند و خودم روزانه چندین بار تلفنی شرایط را از استاندار لرستان پیگیری می کردم. 

وی افزود: دکتر روحانی با علاقه تمام استان ها به ویژه لرستان را پیگیری می کنند و دوستدار این مردم است و خواستار همدردی با مردم در سختی ها است.

جهانگیری بیان کرد: اگر تاخیری انجام گرفته و مردم گمان کم توجهی دارند من از طرف دولت از مردم لرستان عذرخواهی می کنم هیچکس در دولت بین مردم لرستان و سایر استان ها تفاوت قایل نیست.

وی افزود: سیل اخیر دستاوردهایی خوبی داشت که مهمترین آن همدلی است چراکه همه مدیریت کشور و روزهای تعطیل نوروزی پای کار بودند که بسیار مهم است.

جهانگیری اظهار کرد: مدیران مسوولیت قبول می کنند که خود را در روزهای سخت نشان دهند سختی بکشند و برای آرامش و آسایش مردم خدمت کنند.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما جلوگیری از تلفات انسانی است گفت: جان مردم برای ما مهم است و از دست دادن افراد قابل جبران نیست.

به گفته وی با حجم عظیم سیلاب لرستان تلفات مستقیم سیل نبوده که قابل تقدیر است و باید از خسارت های مالی هم در حد امکان جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: مردم لرستان به هشدار مدیران توجه کنند و با تخلیه منازل به مکان های امن بروند همچنین دستگاه ها موظف هستند امکانات خود را حسب دستور استاندار در اختیار استان قرار دهند و چنانچه کمبود تجهیزات وجود دارد از استان های همجوار تامین شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: به واحدها مسکن روستایی ۵۰ میلیون ریال بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال وام، احداث واحدها روستایی ۱۰۰ میلیون ریال بلاعوض و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات همچنین تعمیر واحد مسکن شهری ۵۰ میلیون ریال بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات و احداث واحد شهری ۱۲۰ میلیون ریال و ۵۰۰ میلیون ریال وام پرداخت می شود.

جهانگیری گفت: مساله اول تامین مایحتاج و معیشت مردم است و در مجموع ارزش ریالی مصوبات برای جبران خسارت ها در این دوره تا سه برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی سدها حفظ سیلاب و نگهداری آب برای جلوگیری از تخریب است افزود: پارسال ۵ میلیارد متر مکعب ذخیره سدهای خوزستان بوده که اکنون بیش از ۲۲ میلیارد متر مکعب است البته مسایل زیست محیطی و منطقه ای باید مورد دقت و توجه باشد.

جهانگیری بیان کرد: شورای توسعه هم برای استان لرستان برگزار می شود امیدوارم به جمع بندی روشنی راجع به توسعه استان دست پیدا کنید و آن را به دولت ارائه دهید و اگر بتوانید برای سدها فاینانس تامین کنید دولت استقبال می کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: واحدها صنعتی که به تشخیص ستاد بحران استان ۵۰ درصد تخریب شده اند کل مالیات آنها بخشیده و تسهیلات جدید نیز به واحدهایی تولیدی خسارت دیده از سیل پرداخت می شود.

جهانگیری بیان کرد: همه نشان دادیم اگر متفق باشیم هر بحران و کاری را می توان به خوبی اداره کرد چون ایران ظرفیت های بسیاری دارد که با اتکا به آن می توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: آمریکا فکر می کند با فشار بر ایران می تواند نتیجه مورد نظر را به دست آورد اما علی رغم فشار به مردم اجازه ندادیم به اهدافشان برسند.

جهانگیری بیان کرد: پارسال روزانه ٢میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه نفت صادرات داشتیم و اکنون آمریکا می خواهد تلاش کند به نتیجه دلخواه برسد که نگذاشته ایم.

وی افزود تمام دغدغه دولت در سیلاب حفظ جان مردم است و پس از آن تامین لوازم و معیشت مردم است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close