اخبار جهان

ارتش سودان، سرنگونی نظام حاکم و بازداشت عمر البشیر را اعلام کرد

روزهای بروجرد- فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان از سرنگونی نظام حاکم، بازداشت رئیس جمهوری و تشکیل شورای نظامی برای اداره امور کشور در یک دوره انتقالی دو ساله خبر داد.

به گزارش شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در بیانیه ای که بعد از ظهر پنج شنبه از سوی ارتشبد «عوض محمد احمد ابن عوف»، وزیر دفاع و معاون رئیس جمهوری این کشور قرائت شد، به صورت رسمی انجام کودتای نظامی و سرنگونی نظام حاکم را اعلام کرد.

بنا بر آن چه در بیانیه شماره یک فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان پس از کودتای نظامی آمده، «عمر حسن البشیر»، رئیس جمهوری این کشور از قدرت برکنار شده و در یک مکان امن در بازداشت به سر می برد در حالی که نهاد ریاست جمهوری، هیئت دولت، مجلس نمایندگان و شوراهای استانی به همراه دولت های محلی و شوراهای قانونگذاری آنها نیز منحل شدند.

بن عوف در این بیانیه که قرائت آن به طور مستقیم از تلویزیون رسمی سودان پخش شد، ضمن اعلام تعلیق قانون اساسی و برقراری حالت فوق العاده برای سه ماه و همچنین ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲ شب تا ۴ صبح به وقت محلی ظرف یک ماه آینده، تاکید کرد که یک شورای نظامی برای اداره امور کشور در دوره انتقالی تشکیل شده تا پس از ایجاد فضای مناسب برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و تاسیس احزاب سیاسی، انتخابات سراسری آزاد و شفاف در پایان این دوره دو ساله برگزار شود و قانون اساسی جدید نیز تدوین گردد.

وزیر دفاع سودان همچنین از بسته شدن حریم هوایی این کشور به مدت ۲۴ ساعت و تعطیلی تمامی گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه تا اطلاع ثانوی خبر داده و برقراری آتش بس فراگیر در سراسر کشور را نیز اعلام کرد.

بن عوف که ریاست کمیته عالی امنیتی متشکل از نیروهای مسلح، نیروهای پلیس، سرویس های امنیتی و اطلاعاتی و نیروهای پشتیبانی سریع را نیز بر عهده دارد، با این حال بر ادامه فعالیت نهاد قضایی، دادگاه قانون اساسی و دادستانی کل سودان تاکید کرده و از آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی در سراسر کشور نیز خبر داد.

رئیس کمیته عالی امنیتی سودان ضمن تاکید بر این که کشورش خواهان روابط بین المللی متعادل در راستای تامین منافع خود و عدم دخالت در امور داخلی آن می باشد، به جامعه جهانی نیز اطمینان داد که به روابط حسن همجواری و تمامی معاهدات، کنوانسیون ها و توافقنامه های محلی، منطقه ای و بین المللی پایبند می مانند و سفارتخانه ها، دیگر هیئت های دیپلماتیک و سازمان های مختلف نیز به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

بن عوف همچنین از تامین امنیت اماکن و مناطق مهم، پل ها و عبادتگاه های مختلف، ادامه فعالیت تاسیسات، ارتباطات، بنادر و هوانوردی و تامین خدمات مختلف به عنوان اقدامات کمیته عالی امنیتی سودان نام برد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close