اخبار ایرانپزشکی

۶ باور غلط درباره دیابت

روزهای بروجرد– فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آثار مخرب مطالب غیرعلمی بر سلامت افراد به ویژه افراد با سطح سواد پایین، توضیحاتی درخصوص شش باور اشتباه درباره دیابت ارائه کرد.

ایسنا: دکتر مجید ولی زاده به مناسبت هفته ملی دیابت با اشاره به اینکه افراد با سطوح مختلف دانش علمی در فضای وب تولید محتوا می‌کنند و عمدتا افراد با سواد کم، زمان کافی برای تولید مطالب غیرعلمی در اختیار دارند، در خصوص برخی باورهای غلط کنترل و درمان دیابت توضیحاتی ارائه داد.

افراد لاغر به دیابت مبتلا نمی‌شوند؟

به گفته دکتر ولی‌زاده چاقی یکی از عوامل خطرساز ابتلا به دیابت است، اما زمینه‌های ارثی، پرفشاری خون، اختلالات چربی خون یا کم تحرکی هم از دیگر عوامل خطرساز ابتلا به دیابت، به ویژه نوع ۲ محسوب می‌شود؛ بنابراین افراد لاغز نیز در معرض ابتلا هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند، چاق نیستند.

تنها خوردن زیاد مواد قندی منجر به دیابت می‌شود؟

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه در واقع قندهای ساده یا چربی‌ها از جمله مواد غذایی ناسالم هستند، گفت: بهتر است در هرم غذایی این مواد کمتر استفاده شوند و بیشتر فیبرها و کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف شوند.

به گفته او، قندهای ساده و چربی‌ها می‌تواند به عنوان عامل خطرساز برای افزایش وزن و در پی آن ابتلا به دیابت تلقی شود.

بعد از تزریق انسولین نیازی به رعایت رژیم غذایی نیست؟

ولی زاده اظهار کرد: کنترل دیابت چهار رکن اساسی دارد. آموزش، فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم و داروها باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد. حتی اگر فرد چندین نوع داروی خوراکی یا انسولین مصرف کند، ارکان دیگر باید پابرجا باقی بماند.

او ادامه داد: در صورتی‌که مصرف انسولین فرد را به اشتباه از رعایت رژیم غذایی دور کند، افزایش نوسانات قندخون و اضافه وزن را در پی دارد. ثابت نگه داشتن وزن به ویژه در دیابت نوع ۲ بسیار اهمیت دارد و اگر رژیم غذایی رعایت نشود، فرد در معرض خطر قرار می‌گیرد.

افراد دیابتی نمی‌توانند ورزش کنند؟

ولی‌زاده تصریح کرد: افراد مبتلا به دیابت، هم نوع یک و هم نوع ۲ می‌توانند در سطوح قهرمانی به ورزش مشغول باشند. البته همانطور که گفته شد آموزش یکی از مهمترین ارکان کنترل دیابت است، به این معنا که فرد باید بداند قبل، حین و بعد از ورزش چه اقداماتی را انجام دهد.

افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند قند مصرف کنند؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در رژیم غذایی افراد دیابتی محدودیت وجود دارد ولی ممنوعیت، نه، تصریح کرد: هیچ ماده غذایی وجود ندارد که برای فرد مبتلا به دیابت به طور کل ممنوع باشد.

او افزود: ۲۰ درصد مقدار کربوهیدرات روزانه‌ فرد می‌تواند با قند ساده جایگزین شود، البته مقدار کلی مصرف کربوهیدرات متناسب با سن، جنس، وزن و فعالیت بدنی باید مشخص شود.

مالیدن سیر به دست دیابتی موجب کاهش قندخون می‌شود؟

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ولی‌زاده در پایان بیان کرد: این باور نیز مشابه تجویز روغن بنفشه برای درمان کروناست.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close