اخبار ایران

واکنش معاون پیشین وزارت خارجه در مورد اظهارات خرازی درباره ساخت بمب اتم: نشانه‌های یک راهبرد احتمالی جدید است

روزهای بروجرد– حسین جابری انصاری سخنگوی اسبق وزارت خارجه و معاون محمد جواد ظریف به سخنان سید کمال خرازی درباره توانایی ایران برای ساخت بمب اتم، واکنش نشان داد.

جابری انصاری در توییتر نوشت: دکتر سید کمال خرازی، برخلاف برخی مسئولان ما مشتاق سخن گویی و جلوه نمایی نیست و از فضیلت کم گویی و گزیده گویی برخوردار است. اظهار نظر تازه ایشان درباره توانایی ساخت بمب اتمی، علی الاصول بازتاب دهنده سیاست ایران و در کلیت آن برآمده از بن بست موجود در روند مذاکرات هسته‌ای و تهدید‌های آمریکا به ویژه در سفر اخیر بایدن به منطقه مبنی بر رجوع به گزینه‌های جایگزین و جنگ، و پاسخی به این وضعیت است که با هدف بازدارندگی طرح شده است.

ادامه بن بست فعلی، از دید برخی از کانون‌های قدرت در ایران در میان مدت می‌تواند به دگرگونی در راهبرد هسته‌ای ایران بینجامد، یا این تغییر را به گزینه‌ای اجتناب ناپذیر برای ایران تبدیل کند. اگر چه برداشت اولیه از اظهارات دکتر خرازی تاکتیکی، و با هدف موازنه سازی در سطح گفتمان سیاسی است، اما نشانه‌های اولیه از یک راهبرد احتمالی جدید را نیز در خود دارد.

ابهام در تاکتیکی یا راهبردی بودن این اظهارات، یا هم تاکتیکی و هم راهبردی بودن آن هوشمندانه و در صورت مدیریت درست، در خدمت قدرت بازیگری بهینه ایران خواهد بود. طرف‌های مقابل باید بدانند گزینه‌های متنوع تنها فراروی آن‌ها نیست. بازی ایران نیز ایستا نیست و بر اساس شرائط دگرگون می‌شود.

گفتنی ست روز گذشته «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به تهدیدهای اسرائیل و همچنین سفر بایدن به منطقه به شبکه «الجزیره» گفت: «برکسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیم به انجام چنین کاری نداریم. فقط در عرض چند روز غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می‌توانیم آن را تا ۹۰ درصد برسانیم.»

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close