اخبار بروجرد

در ستاد مناسب‌سازی معابر بروجرد گذشت: از کم‌مهری بانک‌ها به معلولان تا الزام شهرداری به مناسب‌سازی معابر

روزهای بروجرد- الزام شهرداری به مناسب‌سازی معابر شهری و همچنین لزوم مناسب‌سازی ورودی‌‌های بانک‌ها و ادارات بروجرد از مهمترین موضوعاتی بود که در ستاد مناسب‌سازی معابر بروجرد به آن‌ها پرداخته شد.

به گزارش فارس، مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان همواره یکی از چالش‌های پیش روی این قشر کم توقع جامعه بوده و هست.

در صورتی بر اساس قانون و تکالیف شرعی همه شهروندان باید از حقوق مساوی برخوردار باشند که این مهم در مواردی رعایت نشده و توازن این اصل مهم بر هم می‌خورد، از آن جمله می‌توان به رعایت نشدن همه حقوق شهروندی معلولان اشاره کرد.

اگر پذیرفته‌ایم که معلولان بخشی از جامعه را تشکیل داده‌اند که بدون نگاه محدودیتی و ترحم‌انگیز باید بستر را برای حضور فعال آن‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراهم آورد، نباید فراموش کرد که بی‌توجهی به تامین حداقل حقوق شهروندی برای این افراد جفای بزرگی در حق آنان است.

زندگی بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ معلول و حدود ۴۴ هزار فرد سالمند در بروجرد خود گواه روشنی برای توجه مسوولان امر به تامین نیازها و رعایت حقوق شهروندی این افراد است که شاید مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی برای تردد آسان آنان از کوچکترین این خدمات است.

این در حالی است که با وجود اقدامات انجام شده توسط شهرداری به ویژه در سال‌های اخیر، هنوز هم معابر زیادی باقی مانده که نیازمند مناسب‌سازی هستند.

از سویی مناسب‌سازی ورودی و خروجی ساختمان‌های اداری، بانک‌ها و مجتمع‌های خدماتی، درمانی و مسکونی و نصب آسانسور در این ساختمان‌ها از مواردی است که نباید از آن‌ها غافل شد.

بروجرد یک‌هزار و ۲۰۰ معلول دارد

رئیس اداره بهزیستی بروجرد در ستاد مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی این شهرستان گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ نفر معلول جسمی حرکتی، ذهنی، شنوایی و بیماران اعصاب و روان تحت پوشش خدمات این سازمان در بروجرد قرار دارند.

کرم رضا پیردایه اظهار کرد: از سویی بر اساس آمارهای سال ۹۵ ثبت احوال حدود ۴۳ هزار و ۸۰۰ فرد بالای ۶۰ سال در بروجرد وجود دارد که این سالمندان بیش از ۱۲ درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل داده‌اند.

وی عنوان کرد: با توجه به آمارهای یاد شده مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان، جانبازان و افراد سالمند یکی از اولویت‌هایی است که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد با تأکید بر ضرورت مناسب‌سازی مبلمان شهری، اماکن عمومی و نهادهای دولتی و غیردولتی خاطرنشان کرد: اقداماتی در حوزه مناسب‌سازی معابر در سطح شهر انجام شده اما کامل نیست.

پیردایه تاکید کرد: البته با این وجود بروجرد در زمینه اجرای فعالیت‌های مناسب‌سازی از دیگر شهرستان‌های استان لرستان پیش افتاده است، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی جامعه معلول و سالمند بروجرد افزود: مناسب‌سازی معابر برای تردد این افراد به عنوان بخشی از شهروندان حق آن‌ها است.

اجرای ۱۷۱ هزار متر کفپوش در پیاده‌روها

در ادامه معاون عمرانی شهردار بروجرد گفت: در سال جاری قریب به ۱۷۱ هزار متر مربع کفپوش پیاده‌روها و معابر در سطح شهر انجام شده است.

سیروس پاپی اظهار کرد: همچنین حدود ۷ هزار متر مربع بتن‌ریزی انجام و تقریبا همه پیاده‌روها مناسب‌سازی شده است.

وی همچنین از صدور ۸۰۰ مورد اخطار در خصوص مناسب نبودن ورودی برخی از بانک‌ها و ادارات بروجرد خبر و ادامه داد: با پیگیری‌های شهرداری بخشی از این نواقص برطرف شده، البته همچنان موارد زیادی نیاز به اصلاح دارد.

معاون عمرانی شهردار بروجرد با تأکید بر نصب آسانسور و مناسب‌سازی ورودی مجتمع‌های خدماتی، درمانی و اداری تأکید کرد: صدور پروانه ساختمان‌های جدید منوط به رعایت موارد یاد شده است.

مناسب‌سازی معابر مرکز شهر اولویت شهرداری باشد

فرماندار بروجرد با اشاره به احداث برخی ساختمان‌ها بدون رعایت اصول مهندسی گفت: متاسفانه ضعف بزرگی که در کشور ما وجود دارد، این است که کارها بدون توجه به افق دید آینده انجام می‌شود.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: سوال اینجا است که چرا باید ساختمان‌های جدید بدون رعایت اصول مهندسی ساخته شوند؟

وی استفاده از نظرات معلولان در مناسب‌سازی معابر را ضروری دانست و عنوان کرد: بانک‌های بروجرد موظفند ظرف یک ماه آینده موانع تسهیل در عبور و مرور معلولان را اصلاح کنند.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: از سویی شهرداری به جای اصلاح و مناسب‌سازی معابر همه خیابان‌ها، اولویت را به اصلاح معابر هسته مرکزی شهر و مکان‌های پر تردد معلولان بدهد.

رحیمی خاطرنشان کرد: به این ترتیب با تعریف برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت می توان به دنبال مناسب‌سازی معابر دیگر نقاط شهری بود.

وی تاکید کرد: در اداراتی که مسیرهای ورودی و خروجی آنان برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده است، باید مدیران ادارات حتی اگر شده با صرف هزینه شخصی این کار را در اولویت کاری خود قرار دهند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close