اخبار بروجرد

بروجرد از مسیر توسعه و پیشرفت جامانده است

روزهای بروجرد- با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و بزرگ شدن شهرها رشد و توسعه همه جانبه شهری یکی از ملزوماتی است که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

بروجرد-تپه چغا

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دهه اخیر آهنگ رشد و توسعه شهرستان بروجرد با دارا بودن حدود ۴۰۰ هزار تن جمعیت در ۲۰۰ روستا در ۲ بخش مرکزی و اشترینان کمی کند شده است

بروجرد شهری با آب و هوای مطلوب و طبیعتی زیبا و چشم نواز، برخوردار بودن از مناظر و زیبایی های فراوان مانند روستاهای ونایی، کپرگه و گلدشت با جاذبه های بالای گردشگری و نیز برخوردار بودن از ۱۱ سراب پرآب و ۱۷۵ اثر تاریخی و مذهبی می توانست در صورت توجه و توسعه به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح شود.

اما محرومیت این شهر در بسیاری از زیرساخت ها موجب شده تا آهنگ توسعه و پیشرفت بروجرد کند نواخته با چالش های فراوان مواجه شود.

سال های قبل به ویژه در دهه ۸۰ مردم بروجرد که خود را در مسیر توسعه می دیدند فریاد مرکز استان شدن این شهرستان را سر می دادند اما در دهه ۹۰ این فریاد به دلیل عقب گرد بروجرد کم و بی صدا شد.

شاید نزدیک به ۲۰ سال باشد که کلنگ های پی در پی فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن بروجرد به زمین می خورد، جانمایی مکان صورت می گیرد و طرح آغاز می شود ولی هیچ فراز و فرود و صدای سوت قطاری شنیده نمی شود.

امروز خواسته ومطالبه مردم این شهرستان از فرودگاه، راه آهن، روستای توریستی، شهر بازی و امکانات ناب آموزشی و تفریحی به آسفالت خیابان ها، معابر، مبلمان شهری و حفظ حداقل امکانات تغییر کرده است.

دردهه ۹۰ نه تنها اقدامی در راستای ارتقای مبلمان شهری، زیبا سازی و المان های بروجرد نشد بلکه وضع موجود به دست آمده درسال های پیش از آن به راحتی از بین رفت.

متاسفانه این شهرستان به رغم افزایش جمعیت و گستردگی بافت شهری و برخوردار بودن از نیروی انسانی کارآمد و متخصص و همچنین امکانات و تجهیزات آنگونه که باید توسعه نیافته و این عدم پیشرفت منجر به فراهم شدن بستر مهاجرت برای بسیاری از شهروندان بروجردی شده است.

این شهرستان دارای جاذبه های توریستی و گردشگری طبیعی، معنوی و انسانی بسیاری است که متاسفانه به صورت مناسب و مطلوب معرفی و ساماندهی نشده اند.

بیشتر شهروندان بروجرد علت عدم این توسعه یافتگی بروجرد را سومدیریت برخی مدیران و تنگ نظری‌های مسئولان در تامین اعتبارات می دانند برخی دیگر از شهروندان نیز براین باورند که در بروجرد موضوعات فرهنگی و اجتماعی و حتی مسایل شهری تحت الشعاع مسایل حزبی و جناحی قرار گرفته و آنچه موجب عقب گرد این شهرستان شده تداخل سیاست در توسعه و پیشرفت شهری است.

گلایه مردم این شهرستان از نحوه عملکرد نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، ضعیف عمل کردن شورای اسلامی شهر و شهرداری در اداره امور شهری از دیگر عواملی هستند که در عقب گرد و عدم توسعه یافتگی بروجرد تاثیر مستقیمی داشته است.

بیشتر شهروندان بروجردی براین باورند که اداره یک شهر و توجه به مبلمان شهری، رفع مشکلات و نیازهای آن شهرداری شجاع، توانمند و کارآمد را می خواهد، شهرداری که خود را در بازی های سیاسی و جناحی دخیل نکرده و تنها هدف او توسعه شهر و ایجاد رفاه نسبی برای مردم باشد.

شهروندان بروجردی براین باورند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، احداث کارخانه سیلیس، عدم رونق صنعت گردشگری و بی توجهی به جاذبه های تاریخی و مذهبی و طبیعی بروجرد ، برخوردار بودن از ۲۵۰ مدرسه فرسوده، و راکد ماندن چرخ اقتصاد بروجرد با تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و سنگبری ها و نیز وجود مشکلات مالی دربرخی از واحدهای صنعتی بزرگ و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران این واحدها جزیی از مشکلاتی هستند که راه توسعه یافتگی بروجرد را سد کرده است.

این گزارش حاکیست: قرار گرفتن بروجرد در دروازه استان لرستان و قرار گرفتن در جاده ترانزیتی غرب و شمال به جنوب کشور، وجود ۴۰۰ واحد صنعتی، برخوردار بودن از ۱۱ سراب پرآب و ۶۸ هزارهکتار اراضی کشاورزی و باغات مستعد همه عواملی است که اگر خوب به کارآیند توسعه نیافتگی از این شهر رخت برمی بندد.

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد گفت:یشرفت و توسعه بروجرد با همدلی، هماهنگی و همکاری بین مردم و مسئولان میسر می شود.

عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: همه تلاش خود را برای اعتلای شهرستان بروجرد به کار خواهم گرفت.

معاون استاندار لرستان افزود: باید با شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت راه توسعه را در پیش گرفت چرا که مردم امروز دیگر شعار نمی خواهند و باید عمل و تلاش کنیم و ازهمه ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان بروجرد در زمینه های مختلف استفاده می کنیم.

فرماندار بروجرد ادامه داد: سال‎ گذشته در مجموع ۱۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به بروجرد اختصاص یافت که تنها ۴۲ درصد یعنی حدود هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن تخصیص داشته است.

رحیمی اضافه کرد: تنها با اعتبارات شهرستانی و تملک دارایی‌ها نمی‌توان کاری کرد و باید به دنبال جذب اعتبارات ملی باشیم.

وی بیان کرد:هریک از پتانسیل‎ها این شهرستان همچون بناهای تاریخی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، بخش کشاورزی، صنعتی و فناوری می‎تواند محور توسعه و پیشرفت باشد.

فرمانداربروجرد با اشاره به ظرفیت شرکت‎های دانش‎بنیان شهرستان بروجرد به عنوان محوریت توسعه و پیشرفت اضافه کرد: باید ازهمه ظرفیت‎های موجود در جهت رفع مشکلات اقتصادی استفاده شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد افزود: در شهرستان بروجرد ۳۳بنای تاریخی ثبت شده وجود دارد و تاکنون ۵۰ بنای دیگر نیز شناسایی شده است.

حجت الله یاراحمدی با اشاره به وجود۲۸۰هکتاربافت فرسوده درشهرستان بروجرد بیان کرد: در این بافت‌ها ۸۳ بنای شاخص وجود دارد و برای احیا بافت های فرسوده هیات راهبردی نیاز است.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “بروجرد از مسیر توسعه و پیشرفت جامانده است”

  1. اعتبار بودجه ۷ میلیاردی شهر ۴۰۰ هزار نفری بروجرد به اندازه خرید یک آپارتمان در تهران است ……………..

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close