اخبار بروجردویژه ها

احداث زیرگذر پادگان مهندسی، مرهمی نو بر زخمی کهنه

روزهای بروجرد- یکی از نقاط حادثه‌خیز در محور بروجرد به خرم‌آباد در محدوده پادگان مهندسی اینک و پس از سال‌ها وقوع حوادث و سوانح رانندگی تلخ با فوریت در کانون توجه مسوولان قرار گرفته و با احداث زیرگذر در این منطقه در صدد رفع آن برآمده‌اند.

به گزارش فارس، اگر چه وقوع تصادفات به عوامل مختلفی بستگی دارد که عامل جاده‌ای تنها یکی از آن‌ها است، اما سهم این عامل در نقاط حادثه‌خیز پر رنگ و گاه تعیین‌کننده است.

اگر چه طول محورهای اصلی مواصلاتی شهرستان بروجرد آنقدرها زیاد نیست، اما وجود نقاط مختلف حادثه‌خیز در آن‌ها به عاملی مهم برای وقوع تصادفات منجر به جرح و فوت تبدیل شده است.

به طور مثال سال‌ها است که می‌شنویم درکیلومترهای ابتدایی محور بروجرد به سمت خرم آباد و در محدوده پادگان مهندسی به دلیل حادثه‌خیز بودن محدوده تصادفات زیادی رخ می‌دهد که خسارات جانی و مالی آن قابل ملاحظه است، از سویی قرار گرفتن پادگان مهندسی و مجتمع مسکونی آن در دو سوی این محور و به تبع افزایش حجم تردد عابران پیاده از این مسیر بر افزایش آمار تصادفات افزوده است.

بالاخره امروز و پس از سال‌ها انتظار در جلسه‌ای که به همین منظور در فرمانداری بروجرد تشکیل شد، از تامین اعتبار اجرای پروژه زیرگذر در این منطقه در آینده نزدیک خبر داده شد.

اینک که فرمانداری تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را برعهده گرفته و بر تحقق آن در زودهنگام تأکید دارد، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که انتظارها برای رفع این نقطه حادثه‌خیز به پایان برسد.

وجود نقاط حادثه‌خیز متعدد در محورهای مواصلاتی لرستان

رییس پلیس راه بروجرد از وجود نقاط حادثه‌خیز متعدد در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی این شهرستان خبر داد و گفت: در حوزه راه مشکلات عدیده‌ای داریم که از آن جمله می‌توان به وجود نقاط پر حادثه اشاره کرد.

عبدالرحمن حقیقی محدوده پادگان مهندسی در محور بروجرد به خرم‌آباد را از نقاط پر حادثه دانست و اظهار کرد: در طول سال تصادفات زیادی در این منطقه رخ داده و خسارات انسانی و مالی را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: محور بروجرد به نهاوند حد فاصل سه‌راهی اشترینان تا انتهای محدوده این شهرستان به طول ۱۰ کیلومتر یکی دیگر از محورهای پر حادثه است که اگر چه بخشی از عملیات تعریض و زیرسازی نیز انجام شده اما پیمانکار کار را نیمه کاره رها کرده است.

رییس پلیس راه بروجرد خاطرنشان کرد: محور بروجرد به اراک در محدوده پل قلعه ثمورخان، محور ونایی و آبسرده از دیگر نقاط پرحادثه حوزه این شهرستان به شمار می‌روند.

حقیقی ادامه داد: در حالی در طول سال شاهد وقوع تصادفات عدیده در نقاط حادثه‌خیز محورهای بروجرد هستیم که در برخی نقاط می‌توان با نصب علائم و تابلوهای راهنما از آمار وقوع تصادفات کاست، اما این نقیصه همچنان رفع نشده است.

وی تاکید کرد: اگر چه اعتبارات لازم به منظور رفع همه نقاط حادثه‌خیز وجود ندارد، اما مدیران استانی باید هر ساله و با توجه به اعتبارات در اختیار نسبت به رفع بخشی از نقاط پر حادثه شهرستان بروجرد اقدام کرده و آن را در برنامه کاری خود قرار دهند.

 پیگیری‌ها برای رفع نقاط حادثه‌خیز ادامه دارد

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفت: پس از رایزنی‌های فراوان محدوده پادگان مهندسی به عنوان نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.

مسعود فلاح با اشاره به اینکه متاسفانه مدت‌های مدیدی است که در طول سال شاهد وقوع تصادفات قابل توجه در این منطقه هستیم، اظهار کرد: پیگیری‌ها برای رفع این نقطه حادثه‌خیز از ابتدای امسال به صورت جدی انجام شده است.

وی عنوان کرد: پس از رایزنی‌های فراوان ابتدا قرار بود در این منطقه یک میدان ایجاد شود که این پیشنهاد در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت.

این مسوول از توافق فرمانداری بروجرد و اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز برای احداث زیرگذر در این منطقه خبر و ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع این مهم باید در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.

احداث زیرگذر در محل پادگان مهندسی اجرایی شود

در ادامه فرماندار بروجرد با اشاره به اتفاق نظر مدیران استانی و شهرستانی در خصوص حادثه‌خیز بودن محور بروجرد به خرم آباد در محدوده پادگان مهندسی گفت:  علاوه بر تامین اعتبار از سوی فرمانداری و راه و شهرسازی انتظار می‌رود مرکز آموزش شهدای مهندسی نیز از همه توان در اختیار برای انجام هر چه سریعتر پروژه استفاده کرده و پای کار بیاید.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: همچنین از راه و شهرسازی انتظار می‌رود پروژه احداث زیرگذر در محل پادگان مهندسی را در بازه زمانی کوتاهی اجرایی کرده و کار را بیش از این به تاخیر نیندازد.

وی بیان کرد: بر اساس وعده‌ای که داده‌ایم بخشی از اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را از محل اعتبارات شهرستانی تامین کرده و برای تسریع در روند آن به کمک اداره‌کل راه و شهرسازی می‌آییم.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: قول می‌دهم سهم فرمانداری از این پروژه محقق شود، البته کار باید شسته رفته و کارشناسی پیش رفته و مدت زمان اجرای آن خیلی به طول نینجامد.

در ادامه با انتقاد از اینکه برخی مدیران کل به مدیران شهرستانی خود بها نمی‌دهند، افزود: متاسفانه با وجودیکه بروجرد از لحاظ شاخص جمعیتی دومین شهر لرستان محسوب شده و فرمانداری ویژه دارد، اما برخی مدیران‌کل و استانی نسبت به این شاخص‌ها بی‌توجه هستند.

رحیمی با اشاره به اینکه فرماندار جز در موارد الزامی می‌تواند اعتبارات شهرستانی را تقسیم و جابجا کند، افزود اگر در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به این نتیجه برسیم که اعتباری از یک پروژه به پروژه دیگر انتقال یابد، مدیرکل نمی‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کرده و یا تصمیم ما را رد کند.

شناسایی ۱۱۷ نقطه حادثه خیز در لرستان

در ادامه معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از شناسایی ۱۱۷ نقطه حادثه خیز در لرستان خبر داد و گفت: از این تعداد یک سری نقاط در اولویت قرار دارند که از آن جمله می‌توان به محور هنرستان چرخکار در بروجرد اشاره کرد.

حبیب جمشیدی اظهار کرد: در بروجرد نقطه حادثه‌خیز دیگری در اولویت قرار نگرفته بود که با پیگیری‌های انجام شده طی سال گذشته محور بروجرد به اراک در محدوده والانجرد در دستور کار قرار گرفته و اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی برای آن تخصیص داده شد که هم اکنون نیز عملیات اجرایی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: چندین سال است که موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز در محور بروجرد به خرم‌آباد در محل پادگان مهندسی همچنان به نتیجه نرسیده و لاینحل مانده است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری لرستان داشتن ردیف اعتباری را الزامی برای انعقاد قراردادها برشمرد و افزود: اگر چه محور بروجرد به خرم‌آباد در محدوده پادگان مهندسی یک نقطه حادثه‌خیز به شمار می‌رود، اما با توجه به آنکه آمار تصادفات منجر به فوت در این محور در مقایسه با دیگر نقاط حادثه اولویت‌دار کمتر بوده، در جمع اولویت‌دارها قرار نگرفته است.

جمشیدی ادامه داد: با این وجود موضوع را پیگیری کردیم و اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای این نقطه درخواست و با یک میلیارد آن موافقت شده است، همچنین قول می‌دهیم هر اندازه فرمانداری از محل اعتبارات شهرستانی در این پروژه هزینه کنند، دو برابر آن را هزینه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همه مقدمات کار آماده است و اگرچه این پروژه کد اولویت ندارد اما آمادگی داریم در بازه زمانی کوتاهی اعتبار یک میلیارد تومانی وعده داده شده را اختصاص دهیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close