اخبار بروجردویژه ها

احیای کارخانه «سامان کاشی بروجرد» در حد وعده ماند؛ یک استان در حسرت اشتغال

روزهای بروجرد- کارخانه «سامان کاشی بروجرد» که در گذشته یکی از بهترین واحدهای تولید کاشی در خاورمیانه بود حالا به لیست بلندبالای کارخانه‌های تعطیل لرستان پیوسته تا جوانان استان در حسرت اشتغال باقی بمانند.

کارخانه «سامان کاشی بروجرد» در گذشته یکی از بهترین واحدهای تولید کاشی در خاورمیانه بود که ۲۲۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند اما امروز در لیست بلندبالای کارخانه‌های تعطیل استان لرستان قرار گرفته است‌. علت ورشکستگی این کارخانه وجود مشکلات حقوقی سرمایه‌گذار با بانک‌ها، بدهی‌های بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی و نیز بدهی ۱۰ میلیارد تومانی ۶۰ نفر از کارگران بابت بازنشستگی‌شان بوده است.

سامان کاشی بعد از ۲۴ سال فعالیت مستمر، در سال ۹۳ با مشکل روبرو شد و حتی در برهه‌ای طی حکم قضایی دادگاه بنا شد که برای پرداخت حقوق معوقه کارگران، تجهیزات کارخانه به فروش برسد اما بعد، مسئولان این حرکت را اقدامی ضد تولید دانستند و از این کار منصرف شدند.

در ستاد تسهیل، بخشودگی‌هایی در رابطه با بدهی‌های مالیاتی و تامین اجتماعی، به سامان کاشی داده شد تا مابقی مطالبات را در یک برنامه زمان‌بندی شده پرداخت کند به طوری که فقط ۲۰۰ میلیارد ریال از جرائم تامین اجتماعی این کارخانه بخشیده شده که این خود کمک بزرگی برای احیا مجدد این واحد صنعتی بود. مسئولان قول داده بودند که این کارخانه تا پایان سال ۹۸ تعیین تکلیف و احیا شود اما همچنان مشکلات بانکی سامان کاشی پا برجا و کارخانه تعطیل است.

علل تعطیلی کارخانه
فرماندار بروجرد در گفت‌وگو با بازار با اشاره به علل تعطیلی کارخانه سامان کاشی بروجرد، اظهار داشت: مهمترین دلیلی که باعث ورشکستگی سامان‌کاشی شد، مدیریت نادرست منابع انسانی و مالی بود.

در ستاد تسهیل، بخشودگی‌هایی در رابطه با بدهی‌های مالیاتی و تامین اجتماعی، به سامان کاشی داده شد تا مابقی مطالبات را در یک برنامه زمان‌بندی شده پرداخت کند

احمد گودرزیان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا وعده مسئولان برای احیای کارخانه در سال ۹۸ محقق نشد، افزود: در راستای احیای کارخانه سامان کاشی، چندین بار سرمایه‌گذارانی از کارخانه بازدید داشتند اما هر بار مدیرعامل سامان کاشی با درخواست‌های غیر منطقی خود باعث شکست مذاکرات شد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که سبب تعطیلی این کارخانه شده، به‌روز نبودن تجهیزات و ماشین آلات تولید است که نیاز به سرمایه گذاری در بحث نوسازی و بازسازی دارد  ولی با وجود معرفی چندین سرمایه گذار برای رفع این مشکل همچنان با عدم موافقت مدیرعامل سامان کاشی مواجه می‌شویم. متأسفانه از آنجایی که اختیار شرکت در دست مالک آن است فعلاً چاره‌ای نداریم و برای فروش یا سرمایه‌گذاری به موافقت مالک نیاز داریم.

نبود سرمایه در گردش
مسئول کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدلرستان  نیز در گفت‌وگو با بازار، اظهار داشت: مشکل این کارخانه نیز تقریباً مشابه کارخانه صدر فولاد است به طوری که پس از مدتی فعالیت، به دلیل مشکلات مدیریتی و نیز نبود نقدینگی این کارخانه تعطیل شد.

تابعی افزود: در حال حاضر بین مدیر سامان کاشی و بانک عامل اختلافاتی در بحث محاسبه بدهی‌ها وجود دارد؛ مدیر کارخانه معتقد است که بدهی آنها خیلی کمتر از آن مبلغی است که بانک اعلام کرده که این اختلاف از طریق بانک مرکزی و دادگاه در حال بررسی است.

وی افزود: جلسات مشترکی برای حل مشکل کاشی جم  و سامان کاشی مشترک برگزار شد که خوشبختانه کاشی جم دوباره احیا شد و شروع به کار کرد اما فعالسازی سامان کاشی فعلاً به دلیل بدهی‌های بیشتر و شرایط خاص مدیریتی ممکن است پروسه طولانی‌تری داشته باشد.

کارخانه سامان کاشی انباشت بدهی دارد
مسئول کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدلرستان بیان کرد: یک اختلاف هفت تا ۱۰ میلیاردی بین دو طرف( بانک و مدیر کارخانه) در محاسبه بدهی‌ها وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری است و اگر تعیین تکلیف شود می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری یا تسهیلات جدید دوباره این کارخانه را به مدار تولید بازگرداند.

در حال حاضر بین مدیر سامان کاشی و بانک عامل اختلافاتی در بحث محاسبه بدهی‌ها وجود دارد

 تابعی با بیان اینکه فرآیند احیای یک کارخانه فراز و نشیب زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در کل دنیا ممکن است یک کارخانه تعطیل شود و یک کارخانه جدیدی احداث شود و این یک فرآیند پویای کار اقتصادی و تولیدی است.

وی بیان کرد: کارخانه سامان کاشی انباشت بدهی دارد که بخش اعظمی از آن ناشی از سوء مدیریت است که این مشکل مدیریتی باید رفع شود؛ لازم است که هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشور در لرستان سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانیم کارخانه‌های غیر فعال استان را احیا کنیم.

محسنی، مدیر کارخانه سامان کاشی بروجرد در گفت‌وگو با بازار، اظهار داشت: تمام هزینه‌ها و سرمایه لازم برای احداث کارخانه را شخصاً پرداخت کردم و هیچ کمکی از جانب دولت به ما نشد ضمن اینکه تمام ماشین‌آلات این کارخانه را نیز با ارز آزاد خریداری کردیم.

اعتصاب کارگران
وی افزود: از سال ۹۰ به بعد پرسنل ما در کارخانه و خیابان شروع به اعتصاب‌های سنگین کردند و تولید کاشی ما از سه میلیون مترمربع در سال ۹۶ به ۴۵هزار متر رسید و این موضوع باعث شد که کارخانه سرمایه در گردش خود را از دست بدهد.

محسنی با بیان اینکه ۵۰۰ نفر از کارگران این کارخانه را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار داده‌اند، عنوان کرد: یک بدهی ۳۷ میلیارد تومانی بابت سختی و زیان آور کردن پرسنل بر دوش ما گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه به مدت ۲۲ سال یکی از بهترین کارخانه‌های کشور بوده اما مسئولان لرستان از روی لجبازی ۵۰۰ نفر را بی‎جهت جزء مشاغل سخت و زیان آور حساب کردند، درحالیکه در صنعت سرامیک شغل زیان آور نداریم.

کارشکنی مسئولان
مدیر کارخانه سامان کاشی بروجرد تصریح کرد: بحث ورشکستگی کارخانه هیچ ربطی به سوء مدیریت ندارد؛ من بهترین برند کاشی را در بروجرد پیاده کردم که هم داخلی و هم صادراتی بود و هیچ مشکلی نداشتیم تا زمانی که اعتصاب کارگران برای تبدیل به مشاغل سخت و زیان آور اتفاق افتاد و خدمت ۲۰ ساله شروع شد.

وی با بیان اینکه در آن جریان اعتصابات، مسئولین لرستان نه تنها کمکی به ما نکردند بلکه کارشکنی‌ هم کردند، گفت: کارخانه سامان کاشی به طور کامل ورشکسته نیست و حتی برنامه داریم که بعد از عید  دوباره آن را راه اندازی کنیم.

محسنی با بیان اینکه کارخانه، انباشت بدهی و مشکل آنچنانی ندارد، بیان کرد: کل بدهی ما حدود ۴۰ میلیارد است در حالیکه خود کارخانه ۳۰۰ میلیارد تومن ارزش دارد پس چگونه می توان آن را ورشکسته نامید؛ در واقع دو تن از کارگران برای مطالباتی که داشته‌اند در پیگیری‌های خود ما را ورشکسته اعلام کرده‌اند.

استخدام ۶۰۰ نیروی جدید
وی با بیان اینکه کل تسهیلاتی که ما دریافت کرده‌ایم، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از بانک سپه بوده، افزود: یکی از عوامل شکست این کارخانه این بود که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون وام گرفتیم اما طبق مستنداتی که موجود است، ۲۰ میلیارد تومان به بانک سپه پرداخت کردیم.

مدیر کارخانه سامان کاشی بروجرد گفت: متأسفانه در بروجرد خیلی با ما بدرفتاری شد و خود مسئولین و پرسنل کارخانه را به تعطیلی کشاندند؛ چه دلیلی دارد کارخانه‌ای که تمام سرمایه خود را در آن گذاشته‌ام را تعطیل کنم کمااینکه در برهه‌ای به مدت ۱۵ سال رئیس انجمن سرامیک کشور بودم.

وی عنوان کرد: درصورت راه اندازی مجدد این کارخانه از هیچکدام از کارگران قبلی این کارخانه استفاده نمی‌کنم و حدود ۶۰۰ نفر پرسنل جدید استخدام خواهم کرد؛ تمام ۵۰۰ نفری که در کارخانه مشغول بودند همگی نیروهای بومی بودند که برای آموزش آنها از بهترین اساتید ایرانی و ایتالیایی استفاده کرده بودم.

محسنی با بیان اینکه ما سعی می‌کنیم مشکل سرمایه را از طریق بانک‌ها و بورس  در تهران حل کنیم، تصریح کرد: تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای راه اندازی این کارخانه داوطلب نشده و در بین افرادی که مراجعه کردند هیچ یک قرار نبود پولی به مجموعه تزریق کنند که اگر این کار را انجام می‌دادند من می‌توانستم کارخانه را بفروشم و یا مشارکت کنم تا مجدداً احیا شود.

تعطیلی واحدهای تولیدی لرستان یکی پس از دیگری
اگر مروری بر کارخانه‌های نیمه تعطیل و مهم لرستان داشته باشیم خواهیم دید که بسیاری از آنها به علت عدم اهلیت سرمایه‌گذار و سوء مدیریت به تعطیلی کشیده شده‌اند اما هیچ وقت درس عبرت نمی‌گیریم و در پروژه‌های بعدی استان هم این تراژدی بی‌پایان تکرار می‌شود.

آنطور که از صحبت‌های مسئولان پیداست ظاهراً نمی‌توان به احیای این کارخانه در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود چون این بار هم با مشکل عدم اهلیت سرمایه‌گذار مواجه هستیم و معلوم نیست تا کی باید از یک سوراخ گزیده شویم. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که مسئولان لرستان در این مواقع معمولاً توپ را در زمین سرمایه‌گذار می‌اندازند و با اعلام سوءمدیریت مالک کارخانه، بر قصورات خود سرپوش می‌گذارند اما از حمایت‌هایی که انجام نمی‌شود و تسهیلات کم‌بهره‌ای که پرداخت نمی‌کنند حرفی به میان نمی‌آورند.

آنطور که از صحبت‌های مسئولان پیداست ظاهراً نمی‌توان به احیای این کارخانه در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود

همیشه برای ما جای سؤال است که چرا تمام سرمایه‌گذران باید در استان لرستان با مشکل مواجه شوند، چرا همه پروژه‌های لرستان به رکود و تعطیلی گرفتار شده‌اند و چرا بیشترین آمار نارضایتی تولیدکنندگان از دستگاه‌های اجرایی مروط به این استان است؛ قطعاً در این میان کم‌کاریهایی از جانب مسئولان وجود دارد که این چنین بخش خصوصی در لرستان زمین‌گیر و گرفتار شده است.

حتی اگر حق با مسئولان باشد و علت رکود سامان کاشی را سوءمدیریت مالک کارخانه بدانیم باز هم مسئولان مقصرند که در واگذاری پروژه‌ها بحث توانایی و اهلیت سرمایه‌گذار را مد نظر قرار نمی‌دهند، حالا گناه جوانان لرستان چیست که باید قربانی بی‌تدبیری مسئولان و لجبازی مالک کارخانه سامان کاشی باشند.

منبع: بازار

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “احیای کارخانه «سامان کاشی بروجرد» در حد وعده ماند؛ یک استان در حسرت اشتغال”

  1. مرکز استان عمدا اجازه عمران و سازندگی در این شهر را نمی دهد خرم آباد اجازه ساخت سد و فرودگاه و راه آهن و دانشگاه علوم پزشکی و منطقه اقتصاد ویژه در بروجرد را نمیده

    تا زمانی که بروجرد در این استان است این وضعیت و حال و روز مردم بروجرد است

    تمام جوانان تحصیلکرده بروجرد آواره شهرهای ایران شده اند

    تمام ادارات و سازمانهای بروجرد را خرم آبادی ها و کوهدشتی ها تصرف کردند

    تا کی باید سکوت کنیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close