اخبار بروجردویژه ها

۳۰ درصد از جمعیت شهری بروجرد از شبکه فاضلاب برخوردارند

روزهای بروجرد- رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجرد گفت: خوش‌بختانه ۳۰ درصد از جمعیت شهر بروجرد به شبکه فاضلاب وصل شده‌اند.

حبیب‌الله حدادی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: مردم این شهرستان تابستان گذشته که سال خشکسالی برای همه بود را با موفقیت پشت سر گذاشتند، علت این امر صرفه‌جویی و درست مصرف‌کردن مردم بوده‌است.

وی افزود: ما سال‌های زیادی را در شرایط بد کم‌آبی و خشک‌سالی پشت سر گذاشته‌ایم، منابع زیرزمینی ما به هیچ‌ وجه در وضعیت خوب و مناسبی نبود و پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که با کمبود آب روبه‌رو باشیم، اما خوش‌بختانه امسال با وجود بارندگی‌های خوبی که داشته‌ایم، وضعیت به این صورت نخواهد بود.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجرد عنوان کرد: در حال حاضر ما در دوره بازگشت خشکسالی هستیم و حتماً باید با شدت بیش‌تری در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا در امسال با کمبود آب مواجه نشویم.

وی در رابطه با روند آب‌رسانی در این شهرستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ۴۰ سال خدمت‌رسانی در این حوزه بیان کرد: پروژه‌های آ‌‌ب‌رسانی باید در راستای توسعه کشور و در بخش‌های مختلف صنعتی، خانگی و کشاورزی اتفاق بیفتد، اگر این توسعه پایدار نباشد ممکن است در مقطعی که برنامه‌ریزی‌های کلان انجام می‌شود، منجر به خشکسالی‌های طولانی‌مدت می‌شود، در روند کار نیز وقفه ایجاد و ضررهای جبران‌ناپذیری به‌وجود بیاورد؛ با افتخار باید بگویم ما در این زمینه موفق بوده‌ایم و توانسته ایم ۴۰ سال با سربلندی پیش رویم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجرد خاطرنشان کرد: ما در پیش از انقلاب اسلامی حدود شش‌هزار اشتراک شهری داشتیم، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد روند توسعه پایدار  در حال حاضر آمار مشترکین شهری به ۱۰۶ هزار اشتراک رسیده، تمام این اقدامات را مرهون زحمات و خدمات نیروهایی هستیم که در این زمینه به‌صورت شبانه‌روزی و جهادی فعالیت می‌کنند، امروز ما در بحث آب‌رسانی هیچ مشکلی نداریم و دورترین نقاط شهر و روستای ما از نعمت آب برخوردار هستند.

حدادی اظهار داشت: افزایش جمعیت شهری ما یکی از عواملی است که باعث پیشرفت در خصوص افزایش مشترکین شد، افزایش جمعیت باعث توسعه شهر می‌شود و هر شهر با برنامه‌ریزی‌های زیرساختی می‌تواند در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرد، ما با برنامه‌ریزی‌هایی که در مورد تأمین آب، انتقال آب، ذخیره آب، سالم‌سازی و توزیع آب در شهرستان بروجرد داشتیم توانستیم با هزینه‌های هنگفت و کار شبانه‌روزی متخصصان در این بخش به تداوم و پایداری برسیم، البته نقش مردم را نباید فراموش کرد و نادیده گرفت.

وی یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار برای آینده را تأمین آب شرب از سد آبسرده اعلام کرد و افزود: این مورد به حوزه همکاران در امور آب و شرکت آب‌منطقه‌ای مربوط می‌شود، اما خوش‌بختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که در این مورد شده در آینده نه چندان دور آب شرب شهرستان بروجرد از این سد تأمین خواهد شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجرد عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده آب سد آبسرده از کشاورزی به شرب تغییر کاربری پیدا کرده و مقرر شده‌است تا ۲۶ و نیم میلیون مترمکعب در سال از این سد برای مصرف آب شرب شهرستان بروجرد برداشت داشته باشیم، خداوند را شاکریم که توانستیم بعد از انقلاب و با همکاری مردم به این توسعه دست پیدا کنیم، این نوید را به مردم همیشه در صحنه می‌دهم با وجود اینکه سد آبسرده ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما مطالعات اجرای خط انتقال و تصفیه‌خانه آب انجام‌ و در دست اقدام بوده، هم‌چنین محل تصفیه‌خانه و مسیر خط لوله هم در حال بررسی است.

وی با اشاره به این که سد شهید بروجردی با افق شرب طراحی شده‌است بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های کلان  و بلندمدت روند احداث سد آبسرده خوب و مناسب است و با تخصیص اعتبار شاهد تأمین آب شهرستان بروجرد از این سد را خواهیم بود.

حدادی گفت: یکی از طرح‌هایی که بعد از انقلاب در اکثر شهرهای کشور موضوع آن کلید زده شد و در دستور کار دولت قرار گرفت، اجرای شبکه‌های فاضلاب، جمع‌آوری فاضلاب، انتقال و تصفیه‌خانه است، خوش‌بختانه بروجرد از سال ۱۳۷۲ کار در این حوزه را شروع کرد البته به دلایل اعتباری کار این طرح به درازا کشیده شده‌است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجرد عنوان کرد: همزمان با اجرای شبکه فاضلاب تصفیه‌خانه هم در دستور کار قرار گرفته، اما هنوز تکمیل و تجهیز نشده، خوش‌بختانه ۳۰ درصد از جمعیت شهر بروجرد به شبکه فاضلاب وصل شده‌اند و تصفیه‌خانه هم در مدار بهره‌برداری قرار گرفته، باوجود اینکه یک‌بار پایان عملیات عمرانی آن اعلام شده، ولی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده رسماً در اردیبهشت سال ۹۸ این پروژه افتتاح شود.

وی بیان کرد: در طول این چهل سال که از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد به سیستم‌های پیشرفته‌ای در زمینه آب‌رسانی دست پیدا کرده‌ایم و باید آن‌ها را حفظ و حراست کنیم، بخشی از این حفاظت به ما برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به مردم است؛ حفاظت منابع تأمین آب نیازمند عزم عمومی است.

حدادی گفت: بخشی از آب بروجرد از گل‌رود تامین می‌شود و کشاورزان ما باید از کودهای شیمیایی، سموم و آفات نباتی کمتری استفاده کنند، چون این کودها در زمین و سفره‌های زیرزمینی ما رخنه خواهند کرد و روی آب مصرفی چه برای شرب و چه کشاورزی اثرات بدی خواهند گذاشت.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان بروجرد خاطرنشان کرد: ما در فصل سرما و یخ‌بندان هستیم، این یخبندان باعث می‌شود تا همکاران ما در بخش راهداری و شهرداری برای تردد بهتر از نمک و شن استفاده کنند، این نمک به منابع آبی برمی‌گردد و میزان شوری آب را افزایش می‌دهد، این‌ها در مورد حفاظت اولیه از منابع آبی است و حفاطت بعدی حفاظت از خطوط انتقال و پمپاژ مخازن است، این امر نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد، اجرا و احداث آن بسیار سخت و هنگفت است و نیاز به تعمیرات دوره‌ای هم دارد، در این زمینه ما و همکاران لحظه‌ای در این مورد کوتاهی نمی‌کنیم و هر منطقه که نیاز به تعمیر و تجهیز داشته باشد برای آن عمل می‌کنیم، چرا که بخش اعظم شرکت آب‌وفاضلاب زیر خاک دفن‌شده و کسی این سرمایه را نمی‌بیند.

 حدادی ضمن تقدیر از مردم شهرستان بروجرد عنوان کرد: ما خودمان را خادمین مردم می‌دانیم و باید برای آرامش آنها وقت بگذاریم، چرا که علت پیشرفت ما در طول این  چهل سال ایستادگی مردم آگاه و همیشه در صحنه بوده است، مردمی که با رعایت و صرفه‌جویی در آب توانستند سالی خشک و بدون آب را با موفقیت پشت سر بگذارند، با فعالیت‌های شبانه‌روزی مهندسان در گرما و سرما و خدمت‌کردن به مردم سبب‌شده تا به این پایداری و عزت برسیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close