اخبار بروجرد

کشتار وعده‌ها در کشتارگاه بروجرد/ اختلاف نظر مسوولان تمامی ندارد

روزهای بروجرد- کشتارگاه بروجرد دارای ضعف‌ها و مشکلات فراوانی است که تا کنون اقدامی عملی برای رفع آنها برداشته نشده است اما این بار شورای سلامت شهرستان تصمیماتی مقرر کرده تا هر چه سریع‌تر این کشتارگاه ساماندهی شود.

به گزارش فارس، کشتارگاه بروجرد چنیدن سال است که با مشکلات بهداشتی مواجه بوده و ساماندهی آن بارخا مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.

با این وجود تا کنون مشکلات این کشتارگاه برطرف نشده و کماکان ضعف‌های بسیاری در ان وجود دارد.

به همین منظور ظهر امروز جلسه شورای سلامت شهرستان بروجرد برگزار شد تا بلکه تا این بار تصمیمی عملی و راهگشا برای رفع مشکلات آن اندیشیده شود.

شهرداری اراده‌ای برای حل مشکلات کشتارگاه ندارد

مسئول مرکز بهداشت بروجرد با اشاره به اینکه موضوع کشتارگاه از سال ۹۰ تاکنون مطرح بوده و هست، گفت: بیش از ۲۰ مورد نقد و اشکال اساسی در کشتارگاه شناسایی شده است.

سهراب کبودجامه اظهار کرد: شهرداری در مقاطع مختلف زمانی چندین بار تعهد داده که ظرف مدت کوتاهی بخشی از اشکالات اساسی کشتارگاه از جمله سالن پیش‌سرد را حل کند، اما تاکنون تنها یک مورد از ایرادات وارده رفع شده است.

وی عنوان کرد: همچنان و با گذشت هفت سال از طرح موضوع کشتارگاه مشکلاتی مانند نبود سالن پیش‌سرد و تصفیه‌خانه، آلوده بودن آب مصرفی سالن و خارج از آن موارد دیگری مانند حضور سگ‌های ولگرد در محل کشتارگاه به قوت خود باقی هستند.

مسوول مرکز بهداشت بروجرد تاکید کرد: پس از مدت‌ها امسال بالاخره موضوع واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی از سوی شورای شهر و شهرداری مطرح شد، اما در نهایت به دلایل نامعلوم این مهم محقق نشد.

کبودجامه ادامه داد: متأسفانه در بازدیدی که چند روز اخیر از کشتارگاه صورت گرفته دستگاه کلرزنی به‌عنوان تنها نقص برطرف شده، خراب شده است.

وی که معتقد است اراده‌ای از سوی شهرداری بروجرد برای رفع نواقص جدی کشتارگاه وجود ندارد، افزود: در شرایطی که پس از سال‌ها هنوز هیچ دستگاه پیش‌سردی نصب نشده و پساب کشتارگاه همچنان در محیط زیست رها می‌شود، اعتقاد دارم کشتارگاه باید تعطیل شود.

مسئول مرکز بهداشت بروجرد بیان کرد: وقتی که علاوه بر موارد یاد شده اتاقک خون‌گیری هنوز ساخته نشده و گندزدایی و شستشوی محل کشتارگاه مورد تأیید شبکه بهداشت نیست، نمی‌توان در تأمین سلامت مردم اهمال کرد.

مشکلات کشتارگاه آنقدرها هم جدی نیست

رئیس شورای شهر بروجرد اما معتقد است که مشکلات کشتارگاه در حدی که شبکه بهداشت اعلام کرده شدید و حاد نیست.

موسی نیکوکار گفت: ساختمان پیش سر کشتارگاه در حال ساخت بوده و رو به اتمام است و در شرایطی که شهرداری مشکلات مالی بسیار زیادی دارد اعتبار ۸۳۰ میلیون تومانی برای این منظور در نظر گرفته‌ایم.

وی که حسابی از مخالفت برخی اعضای شورای شهر با واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی گلایه دارد، افزود: امسال در حالی که متقاضی برای واگذاری کشتارگاه وجود داشت مخالفت برخی اعضای شورا موجب شد که موضوع نیمه‌کاره رها شود.

رئیس شورای شهر بروجرد تأکید کرد: معتقدم در صورتی‌که کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار نشود، وضعیت به همین منوال بوده و مشکلات حل نخواهند شد.

نیکوکار با انتقاد از نگاه منفی برخی‌ها به سرمایه‌گذاران، این نوع دیدگاه را مانعی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست و بیان کرد: در شرایطی که شهرداری با چالش‌های مالی زیادی روبرو است، استفاده از پتانسیل بخش خصوصی نمی‌توان کارها را به جلو برد.

شهرداری اراده‌ای برای مدیریت کشتارگاه ندارد

رئیس اداره محیط زیست بروجرد اما معتقد است که اراده‌ای در شهرداری برای مدیریت کشتارگاه وجود ندارد.

مصطفی مصطفی‌وند بر خلاف برخی‌ها که معتقدند کشتارگاه زیان‌ده بوده و درآمدزا نیست، گفت: در صورت مدیریت صحیح می‌توان منابع درآمدزایی را برای آن تعریف کرد.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون هم درآمدهای کشتارگاه به حدی هست که بتوان آنجا را مدیریت کرده و به دنبال رفع مشکلات و نواقصش بود.

رئیس اداره محیط زیست بروجرد با تأیید لیست بالا بلند مشکلات و کاستی‌های کشتارگاه، افزود: با این وجود معتقدم که با اولویت‌بندی مشکلات که البته این سالن پیش‌سرد و به دنبال آن اجرای سیستم تصفیه فاضلاب در صدر اولویت‌ها قرار دارند، می‌توان به‌مرور نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد.

احداث پیش‌سرد از شام شب واجب‌تر است

در ادامه شهردار بروجرد با تأیید مشکلات موجود در کشتارگاه گفت: حتی معتقدم چند برابر معایب یاد شده نیز وجود دارد که باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد.

رحیم جافری احداث پیش‌سرد برای کشتارگاه را از شام شب واجب‌تر دانست و اظهار کرد: کشتارگاه در حالی ماهیانه ۱۲۰ میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد که درآمد آن ماهی ۴۰ میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت بهتر شهرداری در حالی باید مشکلات کشتارگاه را رفع کند که این نهاد غیرانتفاعی هم‌اکنون نیز با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

شهردار بروجرد تاکید کرد: در حالی از دهه ۱۳۷۰ برون‌سپاری در شهرداری‌های کشور آغاز شده است که شهرداری بروجرد همچنان به سبک ۵۰ سال پیش اداره می‌شود.

جافری که قویاً موافق واگذاری کشتارگاه بروجرد به بخش خصوصی است، افزود: مشکل آن است که ما به‌جای فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران، آن‌ها را فراری می‌دهیم.

وی واگذاری و فروش کشتارگاه را نیز به نفع شهرداری دانست و عنوان کرد: این در حالی است که برخی از اعضای شورا به‌جای واگذاری خدمت به بخش دیگری معتقدند که خودمان باید همه کارها را انجام دهیم.

شهردار بروجرد تاکید کرد: در شرایط کنونی که بخش زیادی از دغدغه‌های شهرداری حول محور پرداخت حقوق نیروها متمرکز است، اعتبار لازم برای رفع نواقص کشتارگاه صنعتی که از سنتی هم بدتر است، در اختیار نداریم.

وی همچنین با انتقاد از مبالغ دریافتی بابت ذبح دام در کشتارگاه گفت: مبالغی که در مناطق مختلف و از سوی افراد در بروجرد به ازای ذبح دام‌های سبک و سنگین دریافت می‌شود، بسیار کمتر از آن است که در کشتارگاه بروجرد دریافت می‌شود.

شهردار بروجرد تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از هزینه‌های کشتارگاه از محل خدمات ارائه‌شده از این طریق تأمین‌شده و صرف امور مختلف می‌شود.

تأمین سلامت مردم اولویت ای ضروری است

در ادامه فرماندار بروجرد با تأکید بر اینکه تأمین سلامت مردم اولویت ای ضروری و انکارناپذیر است، گفت: با توجه به اهمیت تأمین سلامت افراد جامعه ما بایستی به‌راحتی از کنار مشکلات موجود در کشتارگاه گذشت.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: رفع مشکلات کشتارگاه بروجرد در قالب برنامه‌های کوتاه و بلندمدت بایستی در دستور کار قرار گرفته و به آینده موکول نشود.

وی با رد پیشنهاد تعطیلی کشتارگاه عنوان کرد: با توجه به مشکلات مالی شهرداری باید ترتیبی اتخاذ شود که در کوتاه‌مدت به اولویت‌های اصلی کشتارگاه پرداخت و آن‌ها را حل‌وفصل کرد.

فرماندار بروجرد نیز همچون بسیاری دیگر از مسئولان از واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی استقبال و بیان کرد: البته پیش از تحقق این مهم باید مشکل پیش‌سرد حل شود.

رحیمی با انتقاد از مخالفت برخی‌ها با واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی افزود: حاکم بودن این تفکر که معتقد است باید بخش خصوصی را سین‌جیم کرد، مانع پیشرفت شهرستان می‌شود.

در ادامه این جلسه مقرر شد که شهرداری ظرف مدت کوتاهی نسبت به انتخاب گزینه نهایی اقدام کند، تا تصمیم‌گیری در این باره بیش از این به تعویق می‌افتد.

همچنین مقرر شد شهرداری در کوتاه‌مدت سردخانه‌های موقتی را برای نگهداری گوشت تهیه کرده و تا پیش از احداث سالن پیش‌سرد از آن‌ها برای نگهداری لاشه‌ها استفاده کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close